Autotonta päivää on Suomessa vietetty aina vuodesta 2000 alkaen. Juuret juontavat kuitenkin jo 1990-luvulle, jolloin haluttiin kiinnittää huomiota lisääntyvän liikenteen aiheuttamiin ympäristöhaittoihin sekä joukkoliikenteen kehittämiseen. Edelleen autoton päivä on hyvä ajankohta herätellä ihmisiä pohtimaan omia liikkumisvalintojaan.

Osuuskaupassamme on jo lähes kymmenen vuoden ajan tuki- ja palvelutoimintojen henkilöstö voinut tehdä joustavasti etätöitä parina päivänä viikossa. Lokakuun alusta etätyömahdollisuutta tullaan lisäämään yhdellä päivällä viikossa. Henkilöstöä kannustetaan myös käyttämään kimppakyytejä työmatkailuun.

Osuuskauppamme on mukana Porvoon kaupungin koordinoimassa ja Ympäristöministeriön rahoittamassa Kestävästi töihin -hankkeessa, jonka tavoitteena on luoda työntekijöiden hyvinvointia edistäviä liikkumiskäytäntöjä porvoolaisille työpaikoille ja vähentää työmatka- ja työasiamatkaliikkumisesta aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä. Tavoitteena on parantaa kestävien kulkumuotojen käytön mahdollisuuksia ja edistää joustavampien työskentelykäytäntöjen käyttöönottoa. Hankkeen myötä osuuskaupallemme on laadittu liikkumissuunnitelma, jonka myötä voimme parantaa kestävien kulkutapojen hyödyntämistä työmatkoilla.

– Hankkeen kyselyn tulosten pohjalta olemme alkaneet kiinnittää huomiota muun muassa siihen, että toimipaikoissa olisi henkilökunnan käytössä kätevät pyöräsäilytysmahdollisuudet sekä esimerkiksi tilat joihin työmatkapyöräilyssä käytettävät vaatteet voisi työpäivän ajaksi ripustaa, henkilöstöpäällikkö Paula Pajunen kertoo.

Työmatkojen kulkemista julkisilla kulkuvälineillä tuetaan myös ePassissa löytyvällä Työmatka-etuudella. Sovelluksen Flex saldoa voi käyttää työmatkojen maksamiseen. Edulla voi kätevästi maksaa paikallisliikenteen, VR:n ja Matkahuollon henkilökohtaiset matkakortit tai kausiliput.

Osuuskaupassamme vastuullisuus ja ympäristöasiat ovat osana kaikkea tekemistä. Teemme mielellämme yhteistyötä sellaisten asioiden tiimoilta, jossa voimme olla mukana mahdollistamassa kaupunkilaisten hyvinvointia ja arjen sujuvuutta. Tämän lisäksi haluamme myös kannustaa ihmisiä liikkumaan ja olemaan omalta osaltaan mukana tekemässä työtä ympäristön puolesta. Olemme jo kolmatta kesää mukana kaupunkipyöräyhteistyössä, jonka myötä Porvoossa on nyt vuokrattavissa 120 kätevää kaupunkipyörää. Kuluneena kesänä yhteistyö laajeni Raaseporiin, jossa nyt on 30 pyörää. Pyörät voidaan vuokrata helposti Donkey Republic -sovelluksen kautta.

 

Liikutaan kestävämmin!

 

Korona-aikana erityisesti nuoret ovat olleet tiukoilla: lähes kaksi kolmesta 18–24 -vuotiaasta vastasi kokeneensa uupumusta, masennusta ja jopa ahdistusta MIELI ry:n kyselyssä alkuvuodesta. Esimerkiksi kriisiapuna toimivaan Sekasin-chattiin tuli viime vuonna yli 170 000 yhteydenottoa, joista vain joka viidenteen pystyttiin vastaamaan.

Pidä huolta -kampanjan keskiössä on edesmenneen Pave Maijasen ikonisesta Pidä huolta -kappaleesta toteutettu uusi versio. Mukana on yli 70 suomalaista artistia. Kampanjan lahjoitukset ohjataan lyhentämättöminä nuorten mielenterveystyöhön. Kampanjan mahdollistajina toimivat S-ryhmä ja LähiTapiola lahjoittavat kampanjan alkupääomaksi kokonaisuudessaan 500 000 euroa ja mahdollistavat tuhansien nuorten kohtaamisen matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen piirissä.

”Nuoret tarvitsevat apua ja myönteisiä signaaleja ehkä enemmän kuin koskaan. Meillä suurilla työnantajayrityksillä on korona-ajassa vastuumme, sillä tarjoamme ensimmäisiä kokemuksia sadoille nuorille ja koululaisille vuosittain. Meidän pitää välittää, kuunnella ja huolehtia näistä nuorista. Kun meille tarjoutui mahdollisuus lähteä mukaan Pidä huolta -kampanjaan, tartuimme siihen välittömästi. Yhdessä meillä on voimaa vaikuttaa nuorten hyvinvointiin ”, sanoo toimitusjohtaja Mathias Kivikoski.

Kuka tahansa voi osallistua hyväntekeväisyyshaasteeseen lahjoittamalla pidahuolta.fi -sivuston kautta. Lahjoitustuotot ohjataan lyhentämättöminä hyväntekeväisyyteen. Suurin osa lahjoituksista kanavoidaan MIELI ry:n kautta keskustelupalvelu Sekasin-chattiin, jonka kautta tällä hetkellä pystytään auttamaan vaikeissa elämäntilanteissa olevia nuoria. Lahjoitusrahoilla tuetaan myös nuorten mielenterveystaitojen vahvistamistyötä kouluissa.

Hyväntekeväisyyshaaste näkyy ja kuuluu osuuskauppamme toimipaikoissa ja kanavissa syksyn 2021 ajan. Kannustamme teitä kaikkia asiakasomistajiamme ja kumppaneitamme mukaan kampanjaan. 

 

Kuinka voit lahjoittaa? 

 

 

Osuuskauppamme Porvoossa sijaitseva puutarhamyymälä, S-Garden, on pitkäjänteisesti vuosien aikana tehnyt työtä kukkahävikin minimoimiseksi. Kun ollaan elävän materiaalin kanssa tekemisissä, hävikkiä tulee väkisinkin, mutta se on osattava pitää mahdollisimman pienenä. Tämän takia kukkien hävikki on kuitenkin isoa verrattuna esimerkiksi ruokakauppojen hävikkituotteisiin. S- Gardenissa kukkahävikin määrät ovat kolmen prosentin molemmin puolin.

S-Gardenissa myydään sekä leikkokukkia että ruukkukasveja. Näistä leikkokukat ovat yleensä herkempiä kuin ruukkukukat.

– Esimerkiksi ruusut kestävät noin 5–7 päivää hyvinä. Tämän takia tilaamme niitä kaupalle muutamia kertoja viikossa, sanoo S-Gardenin myymäläpäällikkö Salla Haapatalo.

Tärkein apu hävikin vastaisessa työssä S-Gardenissa on, kuten myös osuuskauppamme ruokakaupoissa ja ravintoloissa, ennakointi ja edellisvuosien myyntien seuraaminen, kun tilauksia tehdään. Varsinkin leikkokukat ovat herkempiä ja tarvetta on siksi tärkeä ennakoida tarkkaan. Kukkakaupan vuoden suurin sesonki, joulu, on vaikein ennustaa. Kiivain sesonki kestää vain pari viikkoa, jonka aikana asiakkaat ostavat yleensä paljon kukkia, minkä takia voi olla vaikea ennustaa tulevaa menekkiä.

S-Gardenissa on myös pyritty pitämään hävikki alhaisena ottamalla asiakkailta ennakkotilauksia ja pitämään valikoima riittävänä, mutta kuitenkin varsin maltillisena kaupan volyymiin verrattuna.

Pidennäthän leikkokukkien säilyvyyttä kotona: leikkaa niille uusi imupinta ja vaihda vesi tarpeeksi usein.

Tällä viikolla vietetään Hävikkiviikkoa. Varuboden-Osla vähentää aktiivisesti hävikkiään kaikessa toiminnassaan. Lue myös:

”On aika arvostaa ruokaa”

Hävikin vähentäminen osa kaupan arkirutiineja

Ravintoloiden hävikin vastainen työ hyvällä mallilla

Ravintolamme tekevät päivittäin konkreettisia asioita vähentääkseen ruokahävikkiä. Ravintoloissamme on ruokajätettä pystytty vähentämään merkittävästi. Tavarantilauksissa käytetään olemassa olevia ennusteita ja esimerkiksi isompien pyhien alla hyödynnetään edellisvuosien tilaus- ja myyntilukuja, jolloin on helpompaa tilata järkevästi tarpeeseen. Osuuskauppamme ABC-liikenneasemilla tuotteita hyödynnetään ristiin aseman ravintolan, pikaruokaravintolan sekä kaupan välillä hävikin vähentämiseksi. Salaatti on oiva esimerkki tuotteesta, jonka hävikkiä on pystytty huomattavasti vähentämään tällä toiminnalla. Kahvilatuotteissa halutaan panostaa tuoreuteen ja tarjota asiakkaille maistuvia makeita ja suolaisia kahvin kylkeen. Tässä yhteydessä on tietoisesti vähennetty kerralla valmistettavien tuotteiden määrää, jolloin voidaan taata tuoreus ja samalla minimoida hävikki.

Asiakkailla on myös tärkeä osa ja vastuu ruokahävikin vähentämisessä: ruokaa tulisi ottaa lautaselle vain sen verran, kun oikeasti jaksaa syödä.  Tähän avuksi on keksitty asiakkaille noutopöydän yhteyteen muistutuksena viestejä henkilökunnalta, esimerkiksi ”ota ruokaa niin paljon kuin jaksat syödä, voit santsata”, jolloin poisheitettävän ruoan määrään kiinnitetään enemmän huomiota. ABC-liikkenneasemillamme on otettu käyttöön astiapalautukset, jotka toimivat niin sanottuna itsepalveluna, jolloin asiakas palauttaa astiansa tiskilinjastolle. Tähän malliin siirryttyämme asiakkaiden lautasille on jäänyt yhä vähemmän ja biojätemäärät ovat pienentyneet.

Säästetään yhdessä luontoa ja otetaan lautaselle vain sen verran millä saamme vatsamme kylläiseksi.

Syödäänhän lautanen tyhjäksi!

Tällä viikolla vietetään Hävikkiviikkoa. Varuboden-Osla vähentää aktiivisesti hävikkiään kaikessa toiminnassaan.

Lue myös 

Hävikin vähentäminen osa kaupan arkirutiineja 

On aika arvostaa ruokaa

Viimeisimpien tutkimusten mukaan kaupan osuus koko elintarvikeketjussa syntyvästä hävikistä on noin 16 prosenttia. Tärkeintä on menekin ennustaminen datan kautta ja kauppojen tuotteiden tilausjärjestelmä on tarkasti menekin mukaan säädetty, jotta ruokaa saadaan tilattua juuri oikea määrä.

Kaupan arjessa hävikin vähentäminen on päivittäistä seurantaa päiväysten ja etenkin helposti pilaantuvien tuotteiden osalta. Hyllytystekniikan perusperiaate, uudet tuotteet taakse ja vanhemmat eteen, on edelleen ohjenuorana hävikin vastaisessa kamppailussa. Tämän rinnalla mietitään myös tuotepaikkoja ja mikä paikka hyllyssä myy parhaiten. Tuotteiden säilytykseen kiinnitetään huomiota, oikea valo ja lämpö vaikuttavat tuotteiden säilymiseen.

– Meille hävikinhallinta on luonteva ja tärkeä osa arkisia rutiineja. Valikoiman kehittäminen kysynnän mukaan, modernit tilausmäärien ennustejärjestelmät, vanhentuvien tuotteiden alennuskäytäntö ja jatkuvasti lisääntyvä ruokalahjoitusyhteistyö pitävät ruokahävikin määrän hallinnassa. Kehitämme jatkuvasti toimintaamme hävikin pienentämiseksi. Tavoitteenamme on saada biojätemäärät nollille, toimialajohtaja Bengt Vinberg toteaa.

Kaupan pitää entistä enemmän tasapainoilla jatkuvan saatavuuden, erilaistuvien tarpeiden ja juuri oikeanlaisen, kyseisen myymälän asiakaskuntaa parhaiten palvelevan valikoiman kanssa. Paikallisen, juuri tietyssä myymälässä asioivan asiakaskunnan tarpeiden täyttäminen on tärkeää. Osuva valikoima ei välttämättä ole aikaisempaa laajempi valikoima.

Lahjoitukseen ja ruoka-apuun menee myös osa hävikkiuhan alla olevia tuotteita. Vapaaehtoinen yhteistyö hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa on sujunut joustavasti.

– Hyväntekeväisyysjärjestöjen kautta apu kohdistuu tasapuolisesti niille, jotka sitä todella tarvitsevat. Osuuskauppamme laajalla toimialueella yhteistyökumppaneita on lukuisia. Ruoka-apuun lahjoitetaan tuotteita, jotka ovat vielä täysin käyttökelpoisia myös päivämäärämerkintöjen puolesta, mutta joilla on riski jäädä myymättä niiden voimassaoloaikojen puitteissa, kertoo Vinberg.

 

”On aika arvostaa ruokaa”

Tällä viikolla vietetään Hävikkiviikkoa. Varuboden-Osla vähentää aktiivisesti hävikkiään kaikessa toiminnassaan. Lue myös

Hävi-laatikko, Leipis-pussi ja punalaputetut tuotteet

Ruokakauppojen ruokahävikin vähentämisen eteen tehty työ osuuskaupassamme on tuottanut hyviä tuloksia. Hävikin torjuntaan on löydetty tehokkaita tapoja ja uusia kehitetään koko ajan. Tärkeintä on menekin ennustaminen datan kautta eli tilataan tuotteita sen verran, mitä myydään. Tämä on jatkuvaa tasapainoilua. Jokainen hävikkiin kirjattu gramma tilastoidaan, jotta tiedetään mistä hävikkiä syntyy. Osuuskauppamme ruokakaupoissa syntyvän hävikin määrä on laskenut tasaisesti ja olemme sitoutuneet vähentämään omasta toiminnastamme johtuvaa ruokahävikkiä 15 prosenttia ensi vuoteen mennessä.

Vähennämme hävikkiä myös muilla tavoin, ja olemme tässä edelläkävijä marketkaupan puolella. Kaikista myymälöistämme on jo useamman vuoden ajan saanut ostaa Hävi-laatikoita ja -pusseja sekä Leipis-pusseja. Hävi-laatikoissa ja Hävi-pusseissa myydään hedelmiä ja vihanneksia, joiden ulkonäkö on jo hieman nahistunut, mutta jotka edelleen ovat syötävän hyviä. Leipis-pusseissa taas myydään kyseisen päivän parasta ennen päivämäärällä varustettua leipää edulliseen hintaan.

– Leipis-pussit ovat todella suosittuja, ja monessa paikassa ne loppuvat heti aamusta. Myös Hävi-laatikot ja -pussit kuuluvat myymälöiden halutuimpiin tuotteisiin. Vaikka hedelmien ja vihannesten ostopäätökseen vaikuttavat tuoreus ja ulkonäkö eivät Hävi-laatikon tuotteissa enää ole parhaimmillaan, ovat tuotteet täysin käyttökelpoisia, Varuboden-Oslan aluepäällikkö Annina Kallinen kertoo. Kasvisten ja hedelmien osuuden kasvattaminen omalla ruokalautasellakin onnistuu helposti Hävi-laatikoiden ja -pussien ansiosta.

Toimme myös punalaputetut tuotteet kaikkiin myymälöihimme jo vuosia sitten. Vanhenemassa olevista, punalaputetuista elintarvikkeista saa 60 prosentin alennuksen kaupan viimeisenä aukiolotuntina. Eniten hävikkiuhan alta pelastetaan muun muassa pakattuja kala- ja lihatuotteita, kuten lohifileetä tai jauhelihaa, sekä paistopistetuotteita, kuten riisipiirakoita, croissanteja ja lihapasteijoita.

Ravitsemisalalla noin kuudesosa ruoasta päätyy muualle kuin asiakkaiden vatsoihin

Ravintolamme tekevät päivittäin konkreettisia asioita vähentääkseen ruokahävikkiä. Työskentelyllämme olemme jo nyt saaneet ravintoloissamme vähennettyä ruokajätettä merkittävästi. Tilauksissa käytetään olemassa olevia ennusteita, tuotteita valmistetaan pienempiä määriä kerralla ja asiakkaita muistutetaan noutopöydässä ottamaan vain niin paljon ruokaa kerralla kuin jaksaa syödä, jolloin poisheitettävän ruoan määrään kiinnitetään enemmän huomiota.

Yhdessä asiakkaidemme kanssa olemme mukana hävikinvastaisessa työssä.

Vuotuista Hävikkiviikkoa vietetään 13.–19. syyskuuta.

Varuboden-Oslan Loviisan Kuninkaantiellä sijaitsevan ABC-liikennemyymälän aukioloajat muuttuvat 14.9. alkaen. ABC Kuninkaantie palvelee jatkossa tiellä liikkuvia päivittäin klo 5.00–24.00 ja pitää yön hiljaisimmat tunnit suljettuna. Muutos on voimassa toistaiseksi.

– Myynnin rakenne liikennemyymälöissä on muuttunut radikaalisti koronan myötä, jonka vuoksi yöllä tapahtuva myynti on hiljentynyt runsaasti.

Aseman olemassa oleviin palveluihin ei tule muutoksia, vaikka aukioloaikoja tarkistetaankin. Asemalla jatkaa normaalisti uusien aukiolojen puitteissa market, ruokaravintola sekä pikaruokaravintola. Polttonestettä ABC Kuninkaantiellä voi tankata automaatista edelleen vuorokauden ympäri. Polttonesteen voi maksaa automaatissa joko kortilla tai käteisellä tai kätevästi ABC-mobiilisovelluksella.

Lisätietoja: ABC-ryhmäpäällikkö Olli Wigren, puh. 010 765 9801

Leipää ja viljatuotteita, lihaa, hilloja, makeisia, kasviksia…

Yhä useamman suomalaisen ostotottumuksiin vaikuttaa se, että tuotteiden matka pellolta kauppaan on lyhyt eikä välikäsiä tarvita. Kotimaisuus ja lähellä tuotettu kasvattaa suosiotaan. Valitsemalla lähiruokatuotteita edistetään myös lähiseudun maanviljelysperinteiden säilymistä.

– Pyrimme koko ajan lisäämään paikallisten ja oman osuuskauppamme toimialueen tuottajien lähiruokavalikoimaa kysynnän kasvaessa. Pääpaino on tuoreissa kausituotteissa, kuten kasviksissa ja hedelmissä, mutta niiden lisäksi on myös tarjolla lihaa ja leikkeleitä, leipää ja viljatuotteita, makeisia, panimotuotteita, hunajaa, jäätelöä ja säilykkeitä. Lähiruokavalikoimamme vaihtelevat hieman myymälöittäin ja paikkakunnittain. Kaikista ruokakaupoistamme löytyy kuitenkin kattava valikoima eri tuoteryhmiin kuuluvia lähituotteita. Meille on myös tärkeää kehittää lähiruokavalikoimaamme asiakkaidemme toiveiden ja menekin kautta saamamme palautteen perusteella, kertoo toimialajohtaja Bengt Vinberg.

Kotimaisuus kunniaan

Lähiruoka on nostanut suosiotaan ja samalla myös kiinnostus tuottajia kohtaan. Lähipelloilla ja kasvihuoneissa kasvaneet tuotteet maistuvatkin useimmiten maukkaammilta. Lähiruokatuotteemme ovat kaupoissa merkitty Makuja lähellä sinua -tunnuksella, jolloin asiakkaat löytävät ne helpommin.

Omien Makuja lähellä sinua -tuotteiden rinnalla asiakkaat löytävät kaupoistamme laajan valikoiman kotimaisia tuotteita myös S-ryhmän Kotimaista-tuotesarjasta sekä Hyvää Suomesta -merkityistä tuotteista. Hyvää Suomesta-merkki pakkauksessa kertoo, että elintarvike on alkuperältään suomalainen: sekä raaka-aineet että työ tulevat omasta maasta, tekijät tunnetaan ja tuotantoketju tiedetään. Hyvää Suomesta on myös merkki kuulumisesta järjestelmään, jossa merkkiä käyttäviä yrityksiä valvotaan tarkastuskäynneillä ja jatkuvalla tuoteseurannalla.

Pyrimme osuuskaupassamme helpottamaan asiakkaidemme kauppareissuja ja valintoja kotimaisuuden puolesta, merkitsemällä kotimaiset tuotteet selkeästi. Varsinkin sadonkorjuuaikaan hedelmä- ja vihannesosastomme pursuavat kauden maukkaita kasviksia ja juureksia, joista iso osa on korjattu vain muutamien kilometrien päässä kaupasta.

S-mobiili oiva apuväline omien ostosten kotimaisuuden seurantaan

S-mobiilin Omat ostot -palvelussa oleva kotimaisuuslaskuri helpottaa asiakasomistajia tunnistamaan kotimaisen ruoan. Kotimaisuus-osiossa asiakasomistaja voi kätevästi tarkistaa kuinka iso osuus esimerkiksi ostamistaan hedelmistä ja vihanneksista ovat kotimaisia. Kotimaisuuslaskuri näyttää ruokatuotteet, jotka on tuotettu, valmistettu ja pakattu Suomessa. Näiden ruokatuotteiden kotimaisuuden takaavat esimerkiksi Hyvää Suomesta -merkki. Lisäksi palvelu näyttää erikseen Suomessa valmistetut tuotteet ja ulkomaalaiset tuotteet. Kotimaisuustieto näytetään aina yksittäisen tuotteen tasolle asti ja kotimaisuusaste ilmoitetaan ostosten arvon mukaan.

Osuuskaupassamme pyrimme jatkuvasti lisäämään tuotetarjontaamme varsinkin kotimaisten ja paikallisten tuottajien tuotteiden osalta. Käytössämme on toivekanava sinuntoive.fi, jonka kautta asiakkaamme voivat toivoa juuri omia suosikkituotettaan valikoimaan paikalliseen Prismaan, S-Marketiin tai Saleen. Osuuskaupassamme olemme satsanneet paikallisiin tuottajiin ja tulemme laajentamaan tätä myös jatkossa. Esittelemme myös kuukausittain vaihtuvan paikallisen tuottajan tarinan verkkosivuillamme sekä sosiaalisessa mediassamme.

 

Maukasta Suomalaisen ruoan päivää.

Rannikkoseudun osuuskauppana Varuboden-Oslan alueella luonto on vaihtelevaa ja vahvasti läsnä koko toiminnassa.  Varuboden-Osla on sitoutunut parantamaan liiketoimintansa ympäristövaikutuksia ja tukemaan ekologisesti vastuullista toimintaa ja näihin asioihin kiinnitetäänkin erityistä huomiota niin korjaus- kuin uudisrakentamisessa. – Tällä hetkellä kuuden toimipaikan katolta löytyy aurinkopaneelit ja ABC Kuninkaantieltä maavaraiset aurinkopaneelit, ja lisää on suunnitteilla, sanoo kehitysjohtaja Jukka Pöyhönen. – Remonttien yhteydessä vaihdamme myös kylmäkalusteet hiilidioksidilla toimiviin kalusteisiin, jotka säästävät energiaa parhaimmillaan peräti 40 prosenttia, Pöyhönen jatkaa. Uusien toimipaikkojen suunnittelun alkumetreiltä asti pyritään ottamaan ympäristöä kuormittavat tekijät huomioon, jolloin on myös helpompaa tehdä suunnitelmia ja varauksia itse rakenteisiin esimerkiksi aurinkopaneeleja varten.

S-mobiili-sovelluksessa asiakasomistajille on tarjolla kiinnostavaa tietoa omista kulutustottumuksistaan ja niiden vaikutuksista luontoon. Sovelluksesta voi esimerkiksi tarkistaa oman ruokakorinsa hiilijalanjäljen, kotimaisuustason sekä paljonko hedelmiä ja vihanneksia ostoskoriinsa poimii. Hiilijalanjälkilaskuri erittelee eri tuoteryhmien ilmastovaikutuksia kuukausi- ja vuositasolla sen perusteella mitä elintarvikkeita asiakas on kauppareissullaan ostanut. Kotimaisuuslaskurin avulla asiakas voi jopa yksittäisten ostamiensa tuotteiden osalta nähdä tiedon kotimaisuudesta. Ruokatuotteiden osalta voi seurata raaka-aineiden ja valmistuksen kotimaisuutta. S-mobiilin avulla asiakas voi myös ihan konkreettisesti vähentää ympäristön kuormitusta ottamalla kuitittoman palvelun käyttöön. – Tämän vuoden alusta lähes 7 000 asiakastamme ovat ottaneet toiminnon käyttöönsä, eikä turhia kuitteja enää tulostu kassalla, kun asiakas saa kuittinsa kätevästi sähköisessä muodossa S-mobiiliin, asiakkuuskehittäjä Maria Hiltunen kertoo.

Toimialueemme kaikissa myymälöissä on jo useamman vuoden ajan myyty Hävi-laatikoita ja -pusseja sekä Leipis-pusseja. Hävi-laatikoissa ja Hävi-pusseissa myydään hedelmiä ja vihanneksia, joiden ulkonäkö on jo hieman nahistunut, mutta jotka edelleen ovat syötävän hyviä. Leipis-pusseissa taas myydään kyseisen päivän parasta ennen päivämäärällä varustettua leipää edulliseen hintaan. – Ruokahävikin vähentäminen on ollut Varuboden-Oslassa tavoite, jonka eteen on tehty paljon työtä mm. tilaus- ja toimitusprosessien osalta jo pitkään. Tuoretuotteiden hävikin merkittävä vähentäminen on ollut meillä tärkeä saavutus työssämme ympäristön ja vastuullisuuden hyväksi, toteaa toimialajohtaja Bengt Vinberg.

– Myymälöissämme on myös myynnissä paljon lähituottajien tuotteita. Lähiruokatoimittajia meillä on reilusti yli sata ja varsinkin satokauden aikaan tuotevalikoima vihanneksissa ja juureksissa on suuri. Suosimalla lähellä olevia tuottajia pystymme vähentämään kuljetuksesta syntyviä päästöjä, mutta ehkä kuitenkin tärkeimpänä tukemaan paikallisia tuottajia ja tarjoamaan asiakkaillemme lähiseudulla tuotettuja antimia, Vinberg sanoo.

Asiakkaille on tarjolla myös monia luontoa säästäviä vaihtoehtoja muovikassien rinnalla. Hedelmä- ja vihannesosastoilla on tarjolla biohajoavia hevi-pusseja, kestohevipusseja ja paperipusseja ja ostokset voidaan muovikassin sijasta laittaa kesto- tai kangaskassiin. Pienet muovipussit kassalinjastojen päädyissä poistettiin jo muutama vuosi sitten. Osuuskauppamme noutopisteissä kiinnitetään huomiota pakkausmateriaaleihin, turhaa muoviin pakkaamista pyritään välttämään ja tuotteet pakataan pahvilaatikoihin. – Arkipäiväisiä toimiamme tarkastelemalla pyrimme jatkuvasti parantamaan myös koko liiketoimintamme ympäristövaikutuksia, Vinberg tiivistää.

 

Lauantaina 28.8. Varuboden-Oslan toimipaikoissa, aina Loviisaan itäisimmästä kolkasta Hangon läntisimpään niemenkärkeen sekä Ahvenanmaalla, liput liehuvat kauniin luontomme kunniaksi, samalla muistuttaen miten paljon voimme yhdessä tehdä edesauttaaksemme luonnon ja sen moninaisuuden säilymistä. Varuboden-Osla on sitoutunut noudattamaan koko S-ryhmän yhteisiä ilmastotavoitteita, ja pyrkimyksenä on olla hiilinegatiivinen vuoteen 2025 mennessä.

ABC Deli Näsin myymälä suljetaan perjantaina 27.8., mutta sekä polttonesteen myynti että autopesu kuitenkin jatkuvat. Polttonesteen voi maksaa automaatissa joko kortilla tai käteisellä tai kätevästi ABC-mobiilisovelluksella.

Toimipaikan ympäristölupa on umpeutumassa, ja polttoainemyynti tullaan siirtämään S-market Näsin parkkipaikalle loppuvuoden aikana. Varuboden-Osla selvittää vielä mahdollisuutta jatkaa autopesutoimintaa nykyisellä paikalla.

Lisätietoja: toimialajohtaja Mikko Ala-Huikku, puh. 010 765 9303