Ravintoloiden hävikin vastainen työ hyvällä mallilla


16.9.2021

Ravintolamme tekevät päivittäin konkreettisia asioita vähentääkseen ruokahävikkiä. Ravintoloissamme on ruokajätettä pystytty vähentämään merkittävästi. Tavarantilauksissa käytetään olemassa olevia ennusteita ja esimerkiksi isompien pyhien alla hyödynnetään edellisvuosien tilaus- ja myyntilukuja, jolloin on helpompaa tilata järkevästi tarpeeseen. Osuuskauppamme ABC-liikenneasemilla tuotteita hyödynnetään ristiin aseman ravintolan, pikaruokaravintolan sekä kaupan välillä hävikin vähentämiseksi. Salaatti on oiva esimerkki tuotteesta, jonka hävikkiä on pystytty huomattavasti vähentämään tällä toiminnalla. Kahvilatuotteissa halutaan panostaa tuoreuteen ja tarjota asiakkaille maistuvia makeita ja suolaisia kahvin kylkeen. Tässä yhteydessä on tietoisesti vähennetty kerralla valmistettavien tuotteiden määrää, jolloin voidaan taata tuoreus ja samalla minimoida hävikki.

Asiakkailla on myös tärkeä osa ja vastuu ruokahävikin vähentämisessä: ruokaa tulisi ottaa lautaselle vain sen verran, kun oikeasti jaksaa syödä.  Tähän avuksi on keksitty asiakkaille noutopöydän yhteyteen muistutuksena viestejä henkilökunnalta, esimerkiksi ”ota ruokaa niin paljon kuin jaksat syödä, voit santsata”, jolloin poisheitettävän ruoan määrään kiinnitetään enemmän huomiota. ABC-liikkenneasemillamme on otettu käyttöön astiapalautukset, jotka toimivat niin sanottuna itsepalveluna, jolloin asiakas palauttaa astiansa tiskilinjastolle. Tähän malliin siirryttyämme asiakkaiden lautasille on jäänyt yhä vähemmän ja biojätemäärät ovat pienentyneet.

Säästetään yhdessä luontoa ja otetaan lautaselle vain sen verran millä saamme vatsamme kylläiseksi.

Syödäänhän lautanen tyhjäksi!

Tällä viikolla vietetään Hävikkiviikkoa. Varuboden-Osla vähentää aktiivisesti hävikkiään kaikessa toiminnassaan.

Lue myös 

Hävikin vähentäminen osa kaupan arkirutiineja 

On aika arvostaa ruokaa