Tillsammans med våra kunder jobbar vi för att minska svinnet


Enligt färska undersökningar är butikernas andel av allt det svinn som uppstår i livsmedelskedjan ungefär 16 procent. Det viktigaste är att förutspå åtgång med hjälp av data och butikernas beställningssystem är noggrant justerade enligt åtgång för att säkerställa att precis rätt mängd mat beställs. I vårt handelslag har vi redan under flera års tid jobbat för att minska matsvinnet. Kvällsrean på rödmärkta produkter, Svinn-lådorna och Brödis-påsarna är också en viktig del i arbetet för att minska svinn.

13.9.2022

Att minska på svinn är en del av butikens vardagsrutiner

I butikens vardag minskar man svinnet genom att dagligen följa upp datum i synnerhet på sådana produkter som lätt blir skämda. Grundprincipen för att plocka upp varor i hyllan, nya produkter längst bak och äldre fram, är fortfarande ett rättesnöre i kampen mot svinn. Man fäster uppmärksamhet vid förvaring av produkter; rätt ljus och temperatur inverkar på hur produkterna håller.

– Att hantera matsvinn är en naturlig och viktig del av våra rutiner. Vi håller matsvinnet i schack exempelvis genom att vi säljer produkter som närmar sig sitt bäst före-datum till rabatterat pris och vårt kontinuerligt ökade samarbete med organisationer som tar emot matdonationer. Vi utvecklar ständigt vår verksamhet för att minska på matsvinnet. Vårt mål är att få mängden bioavfall att bli noll, säger regionschef Annina Kallinen.

Matbutikernas utmaning är balansgången mellan att ha en ständig tillgång på produkter och kundernas allt mer differentierade behov.  Det utbud som de enskilda butikerna behöver för att svara på just sin egen lokala kundgrupps önskemål skiljer sig från varandra.  Ett sortiment som träffar rätt behöver inte nödvändigtvis betyda ett större sortiment än förut.

Det börjar med att förutspå åtgång 

En betydande del av arbetet med att minimera svinnet görs redan innan produkterna kommer till butikshyllorna och vi använder bland annat beställningssystem som stöder detta. 

– Det viktigaste är att förutsäga försäljningen med hjälp av data, dvs. att beställa den mängd produkter som kommer att säljas. Det här är en kontinuerlig balansgång. Vi följer upp beställningar och saldon, och varje gram svinn vi registrerar, så att vi vet var svinnet uppstår, säger Kallinen.

I vårt handelslag har vi i flera år följt en strikt policy för svinnhantering och vi har lyckats minska andelen svinn på vårt handelslags område till i genomsnitt 1,8 procent av markethandelns totala försäljning. Rödmärkta produkter och svinn- och brödisprodukter är populära. Enbart med Svinn-lådorna och Brödis-påsarna har vi halverat mängden bioavfall i våra marketar. I takt med att prisnivån stiger fäster man alltmer uppmärksamhet vid svinn.

Vid sidan av det här beaktar man också produktplatser och vilket ställe på hyllan som säljer bäst.

– Vi följer upp produktåtgången ännu noggrannare än tidigare, och så kallade hyllvärmare måste bort. Vissa produkter kan också finnas till försäljning enligt säsong när det finns en verklig efterfrågan på dem”, säger Kallinen.

Rödmärkta produkter, Svinn-lådor och Brödis-påsar 

Den allmänna prisökningen återspeglas också i det faktum att olika svinnprodukter nu säljer ännu bättre än tidigare. Majoriteten av S-gruppens kunder säger att de köper rödmärkta produkter för priset, dvs. för att spara på matkostnaderna, men allt fler av dem väljer också rödmärkta produkter av ekologiska skäl och för att på ett konkret sätt bidra till att minska svinnet.

Produkter som riskerar att bli svinn har vi redan systematiskt i flera års tid sänkt priset på i vårt handelslag. Under den sista timmen butiken håller öppet under dagen får man på de hela 60 procent rabatt på de rödmärkta produkterna. På kvällen kan kunderna hitta superförmånliga produkter i sin kundkorg. De här produkterna har ett bäst före datum och sista användningsdag som närmar sig, men de kan ändå alldeles bra användas.

– Av de produkter som riskerar att bli svinn räddar kunderna mest förpackade fisk- och köttprodukter, så som laxfilé eller köttfärs, och bake off-produkter, som rispiroger, croissanter och köttpastejer, säger Kallinen.

Förutom rödmärkta produkter använder våra matbutiker många andra metoder för svinnhantering. Till exempel Svinn-lådor som säljs till ett fast pris och som innehåller t.ex. lätt skadade men fortfarande användbara frukter och grönsaker, eller Brödis-påsar, som innehåller bröd som närmar sig bäst-före-datumet. I butikerna är Svinn-lådor och -påsar samt Brödis-påsar fortfarande favoriter bland svinnprodukterna. Årligen säljs det tiotusentals Svinn-lådor och -påsar och Brödis-påsar och det här betyder på årsnivå över 100 000 kilogram enbart för Svinn-lådornas- och -påsarnas del. Nu har ändå försäljningsmängderna minskat, vilket är bra eftersom det visar att de beställningssystem vi använder fungerar. I år har kunderna köpt nästan 25 000 Brödis-påsar, och omkring 20 000 Svinn-lådor och -påsar plockades i kundkorgar och -vagnar.

– Brödis-påsarna är mycket populära och på många ställen säljs de slut redan under morgonen.  Också Svinn-lådorna och -påsarna hör till de mest eftersökta produkterna i butikerna, säger Kallinen.

 En del doneras till mathjälp

Nästan 90 procent av vårt handelslags matbutiker skänker produkter, som ännu duger som livsmedel men inte kan säljas, till lokala välgörenhetsorganisationer. Mest mathjälp ges till församlingar och Finlands Röda Kors, som i sin tur delar ut det till behövande. Det frivilliga samarbetet med välgörenhetsorganisationerna har gått smidigt.   Vi har gett livsmedel till mathjälp redan över tio år.

– Via välgörenhetsorganisationerna riktas hjälpen jämlikt till dem som verkligen behöver den. På vårt breda verksamhetsområde finns otaliga samarbetspartners. Till mathjälp doneras sådana livsmedel som ännu är fullt konsumtionsdugliga till sitt bäst före-datum, men som av en eller annan orsak riskerar att bli osålda under sin hållbarhetstid, berättar Kallinen. 

Tack för att ni minskar matsvinnet tillsammans med oss!

 

Den här veckan är det Spillvecka. Varuboden-Osla minskar aktivt svinn i all sin verksamhet. Läs också: Svinnprodukter säljer nu bättre än någonsin förr