Den nationella spillveckan firas traditionsenligt nu på hösten. Spillveckan pågår 12–18.9.2022. I vårt handelslag har vi redan under flera års tid jobbat för att minska matsvinnet. En betydande del av arbetet med att minimera svinnet görs redan innan produkterna kommer till butikshyllorna och, vi använder bland annat beställningssystem som stödjer detta. Kvällsrean på rödmärkta produkter, Svinn-lådorna och Brödis-påsarna är också en viktig del i arbetet för att minska svinn.
11.9.2022
Det arbete som vi gjort i vårt handelslag för att minska på matsvinnet i våra matbutiker har gett goda resultat. Vi har hittat effektiva sätt att motarbeta svinn och nya utvecklas hela tiden. Det viktigaste är att göra prognoser på åtgång utgående från data och alltså inte beställa mer än man säljer. Det här är en kontinuerlig balansgång. Vi för statistik på varje gram som bokförs som svinn för att vi ska veta varifrån svinn uppstår. Mängden matsvinn i vårt handelslags matbutiker har minskat jämnt och vi har förbundit oss att minska matsvinnet från vår egen verksamhet. Vårt mål är att tillsammans med S-gruppen gå mot att halvera matsvinnet före 2030. I hela S-gruppen har matsvinnet i marketarna minskat 18 procent från 2014. Det är ett kontinuerligt arbete att minimera svinn, och en betydande del av det jobbet ser kunderna inte.
Vi minskar på svinn också på andra sätt och är en föregångare i det här inom markethandeln. Redan under flera års tid har man fått köpa Svinn-lådor och Svinn-påsar samt Brödis-påsar i alla våra affärer.
– Brödis-påsarna är mycket populära och på många ställen säljs de slut redan under morgonen. Också Svinn-lådorna och -påsarna hör till de mest eftersökta produkterna i butikerna. Då man köper frukter och grönsaker inverkar produkternas utseende och det hur färska de är på inköpsbeslutet, men de produkter som hamnar i Svinn-lådan är inte längre de bästa i dessa avseenden, men ännu fullt användbara. Enbart med Svinn-lådor och Brödis-påsar har vi halverat mängden bioavfall i våra marketar, säger Varuboden-Oslas regionschef Annina Kallinen. Med Svinn-lådorna och -påsarna kan man också på ett enkelt sätt öka andelen frukt och grönsaker på sin egen tallrik.
Produkter som riskerar att bli svinn har vi redan systematiskt i flera års tid sänkt priset på i vårt handelslag. Under den sista timmen butiken håller öppet under dagen får man på de hela 60 procent rabatt på de rödmärkta produkterna. På kvällen kan kunderna hitta superförmånliga produkter i sin kundkorg. De här produkterna har ett bäst före datum och sista användningsdag som närmar sig, men de kan ändå alldeles bra användas. Av de produkter som riskerar att bli svinn räddar kunderna mest förpackade fisk- och köttprodukter, så som laxfilé eller köttfärs, och bake off-produkter, som rispiroger, croissanter och köttpastejer.
Inom restaurangbranschen kommer det största svinnet från servering. Det är mat som har stått framme i matbuffén eller tillretts till det ändamålet. Utöver det här uppstår det svinn från matgästernas matrester och i restaurangers kök när man tillreder mat. Våra restauranger gör dagligen konkreta ting för att minska på matsvinn. Genom vårt arbete har vi redan nu kunnat minska betydligt på matsvinnet i våra restauranger. Vi använder existerande prognoser då vi beställer, vi tillreder mindre mängder per gång och vid buffébordet påminner vi våra kunder om att bara ta så mycket mat på en gång som de orkar äta och då fäster kunderna mer uppmärksamhet vid den mängd mat de slänger bort.
Växtsvinn är nästan lika stort som matsvinn. Blomsteraffärer och partiförsäljare i Finland uppskattar att de slänger 2–20 procent av sitt blomlager, beroende på säsong. Vårt handelslags trädgårdsbutik, S-Garden, som finns i Borgå, har under årens lopp jobbat långsiktigt för att minimera blomsvinnet. När man gör beställningar jämför man beställningsmängderna med föregående säsongs försäljning, man strävar efter att ta förhandsbeställningar på bundna buketter av kunder och då kan man hålla utbudet av snittblommor på en tillräcklig men måttlig nivå. Vid behov säljs växter till nedsatt pris om växten till exempel tar en paus från blomningen, men ännu är fin som grön växt mellan blomningsperioderna. Mängden svinn i S-Gardens ligger kring tre procent.
Tillsammans med våra kunder jobbar vi för att minska på svinnet.
8.10.2024 | Förmåner och tips
7.10.2024 | Nyheter
7.10.2024 | Evenemang | Nyheter | Sponsring