Till startsidan

Klimat och naturresurser

Kontrollera de egna utsläppen, ta till vara spillvärme och samarbeta med hela kedjan. Vi är medvetna om vilken klimat- och miljöpåverkan vår egen verksamhet och de produkter vi säljer har och arbetar tillsammans med våra partner för att minska den. 

Vi tar ansvar för en hållbar framtid 

Vi tar ansvar för en hållbar framtid och vill motverka klimatförändringarna genom att vidta ambitiösa åtgärder. Vi utför klimatarbete både genom att minska utsläppen från vår egen verksamhet och genom att engagera våra partner i arbetet. Vi beaktar naturen och klimatet i våra val.Vi har ambitiösa utsläppsmål för hela värdekedjan. Som en del av S-gruppen strävar vi efter att uppnå nollutsläpp från både vår egen verksamhet och värdekedjan senast 2050. Från och med 2025 kommer vi att vara koldioxidnegativa i fråga om utsläppen från vår egen verksamhet, dvs. vårt koldioxidupptag är större än våra koldioxidutsläpp i atmosfären. På Varuboden-Osla har vi redan minskat våra utsläpp med 91 procent mellan åren 2015 och 2024.Vi siktar på att halvera matsvinnet och främjar cirkulär ekonomi. Vi tillhandahåller lösningar och hjälp för hållbar konsumtion och för att minska ägarkundernas egna utsläpp. Inom Varuboden-Osla går 80 procent av avfallet till återvinning (data från 2024).

Klimat och naturresurser: Exempel från Varuboden-Osla

  • Energieffektivitet

    Att öka energieffektiviteten är alltid vår utgångspunkt när vi renoverar våra verksamhetsställen.Ett exempel på detta är den nya ESyCool green-energitekniken som togs i bruk i Sale Pukkila sommaren 2023. Den bygger på mycket effektiva värmepumpar som använder naturligt köldmedium. ESyCool sköter fastighetens kylning och uppvärmning, såsom kyldiskar, kylrum och miniCO2-frysenheter. Spillvärmen från kylprocessen används för att värma upp byggnaden.
  • Mot halvering av matsvinn

    Under förra årtiondet satte vi upp ett ambitiöst mål om att halvera matsvinnet. År 2023 hade vårt svinn redan minskat med 43 procent jämfört med 2014.Rödmärkta produkter, kvällsrabatt, Svinnis-lådor och Brödis-påsar är alla sätt att minska matsvinnet. Produkter som passerat bäst före-datum men fortfarande går att äta donerar vi till välgörenhet.
  • Färre plastpåsar

    Som en del av S-gruppen deltar vi i Finlands Dagligvaruhandel rf:s kampanj ”Är det här din sista plastkasse?”. Vi påminner våra kunder om att den bästa shoppingpåsen är den du redan har med dig – oavsett om det är en tygkasse, en flergångskasse eller en gammal plastpåse hemifrån. Målet är att finländarna i genomsnitt ska köpa högst 40 plastpåsar per år.