Viimeisimpien tutkimusten mukaan kaupan osuus koko elintarvikeketjussa syntyvästä hävikistä on noin 16 prosenttia. Tärkeintä on menekin ennustaminen datan kautta, ja kauppojen tuotteiden tilausjärjestelmä on tarkasti menekin mukaan säädetty, jotta ruokaa saadaan tilattua juuri oikea määrä. Osuuskaupassamme olemme jo vuosien ajan tehneet töitä vähentääksemme hävikkiä. Hitiksi muodostunut punalapputuotteiden ilta-ale, Hävi-laatikot ja Leipis-pussi ovat myös tärkeässä osassa ruokakauppojemme hävikin vastaista työtä.
13.9.2022
Kaupan arjessa hävikin vähentäminen on päivittäistä seurantaa päiväysten ja etenkin helposti pilaantuvien tuotteiden osalta. Hyllytystekniikan perusperiaate, uudet tuotteet taakse ja vanhemmat eteen, on edelleen ohjenuorana hävikin vastaisessa kamppailussa. Tuotteiden säilytykseen kiinnitetään huomiota, oikea valo ja lämpö vaikuttavat tuotteiden säilymiseen.
– Meille hävikinhallinta on luonteva ja tärkeä osa rutiineja. Esimerkiksi vanhentuvien tuotteiden alennuskäytäntö ja jatkuvasti lisääntyvä ruokalahjoitusyhteistyö pitävät ruokahävikin määrän hallinnassa. Kehitämme jatkuvasti toimintaamme hävikin pienentämiseksi. Tavoitteenamme on saada biojätemäärät nollille, aluepäällikkö Annina Kallinen toteaa.
Kaupan pitää entistä enemmän tasapainoilla jatkuvan saatavuuden, erilaistuvien tarpeiden ja juuri oikeanlaisen, kyseisen myymälän asiakaskuntaa parhaiten palvelevan valikoiman kanssa. Paikallisen, juuri tietyssä myymälässä asioivan asiakaskunnan tarpeiden täyttäminen on tärkeää. Osuva valikoima ei välttämättä ole aikaisempaa laajempi valikoima.
Merkittävä osa työstä hävikin minimoimiseksi tehdään jo ennen kuin tuotteet saapuvat kaupan hyllylle ja käytössämme meillä on muun muassa tilausjärjestelmät, jotka tukevat tätä.
– Tärkeintä on menekin ennustaminen datan kautta, eli tilataan tuotteita sen verran, mitä myydään. Tämä on jatkuvaa tasapainoilua. Tilauksia ja saldoja ja jokaista hävikkiin kirjattua grammaa seurataan, jotta tiedämme mistä hävikkiä syntyy, Kallinen kertoo.
Osuuskaupassamme hävikin hallinnassa on pidetty tiukkaa linjaa jo vuosia ja hävikin osuus on saatu osuuskaupan alueella nipistettyä keskimäärin 1,8 prosenttiin marketkaupan kokonaismyynnistä. Punalaputetut sekä hävi- ja leipistuotteet ovat suosittuja. Pelkästään Hävi-laatikoilla ja Leipis-pusseilla on saatu markettien biojäteluku puolittumaan. Hintatason noustessa hävikki on yhä tarkemmin suurennuslasin alla.
Tämän rinnalla mietitään myös tuotepaikkoja ja mikä paikka hyllyssä myy parhaiten.
– Seuraamme aiempaakin tarkemmin tuotteiden menekkiä, ja ns. hyllynlämmittäjät saavat lähteä. Tietyt tuotteet voivat olla valikoimissa myös kausittain, silloin kun niille on aitoa kysyntää, Kallinen pohtii.
Yleinen hintatason nousu näkyy myös siinä, että erilaiset hävikkituotteet tekevät nyt entistäkin paremmin kauppansa. Valtaosa S-ryhmän asiakkaista kertoo ostavansa punalaputettuja tuotteita hinnan vuoksi eli säästääkseen ruokakuluissa, mutta yhä useampi valitsee punalapputuotteen myös ekologisista syistä ja osallistuakseen konkreettisella tavalla hävikin hillitsemiseen.
Hävikkiuhan alla olevia tuotteita on osuuskaupassamme punalaputettu systemaattisesti jo useamman vuoden ajan. Kaupan viimeisenä aukiolotuntina punalaputetuista tuotteista saa mahtavan 60 prosentin alennuksen. Ilta-aikaan asiakkaat voivat löytää superedullisia tuotteita ostoskoriinsa. Näissä tuotteissa parasta ennen -päiväys tai viimeinen käyttöpäivä on lähenemässä, mutta ne ovat edelleen täysin käyttökelpoisia.
– Eniten hävikkiuhan alta pelastetaan muun muassa pakattuja kala- ja lihatuotteita, kuten lohifileetä tai jauhelihaa, sekä paistopistetuotteita, kuten riisipiirakoita, croissanteja ja lihapasteijoita, Kallinen kertoo.
Punalappujen lisäksi osuuskauppamme ruokakaupoissa on käytössä monia muitakin hävikinhallinnan keinoja. Esimerkiksi kiinteään hintaan myytäviä Hävi-laatikoita, joihin kootaan muun muassa hieman kolhiintuneita, mutta vielä käyttökelpoisia hedelmiä ja vihanneksia tai Leipis-pusseja, joissa on parasta ennen -päivämäärää lähestyviä leipiä. Kaupoissa Hävi-laatikot ja -pussit sekä Leipis-pussit ovat edelleen hävikkitalkoiden suosikkeja. Vuosittain Hävi-laatikoita ja -pusseja sekä Leipis-pusseja myydään kymmeniä tuhansia ja kilomäärissä tämä tarkoittaa pelkästään Hävi-laatikoiden ja -pussien osalta yli 100 000 kiloa vuositasolla. Nyt kuitenkin myyntimäärät ovat pienentyneet, mikä on hyvä asia, koska se osoittaa, että käyttämämme tilausjärjestelmät ovat toimivia. Tänä vuonna asiakkaat ovat ostaneet lähemmäs 25 000 Leipis-pussia, ja Hävi-laatikoita ja -pusseja sujahti asiakkaiden ostoskoreihin ja -kärryihin noin 20 000 kappaletta.
– Leipis-pussit ovat todella suosittuja, ja monessa paikassa ne loppuvat heti aamusta. Myös Hävi-laatikot ja -pussit kuuluvat myymälöiden halutuimpiin tuotteisiin, Kallinen sanoo.
Lähes 90 prosenttia osuuskauppamme ruokakaupoista lahjoittaa elintarvikekelpoisia myynnistä poistettuja tuotteita paikallisille hyväntekeväisyysjärjestöille. Ruoka-apua lahjoitetaan eniten seurakunnille ja Suomen Punaiselle Ristille, jotka vuorostaan jakavat ne edelleen apua tarvitseville. Vapaaehtoinen yhteistyö hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa on sujunut joustavasti. Ruoka-apuun on lahjoitettu elintarvikkeita jo yli kymmenen vuoden ajan.
– Hyväntekeväisyysjärjestöjen kautta apu kohdistuu tasapuolisesti niille, jotka sitä todella tarvitsevat. Osuuskauppamme laajalla toimialueella yhteistyökumppaneita on lukuisia. Ruoka-apuun lahjoitetaan tuotteita, jotka ovat vielä täysin käyttökelpoisia myös päivämäärämerkintöjen puolesta, mutta joilla on riski jäädä myymättä niiden voimassaoloaikojen puitteissa, kertoo Kallinen.
Tällä viikolla vietetään Hävikkiviikkoa. Varuboden-Osla vähentää aktiivisesti hävikkiään kaikessa toiminnassaan. Lue myös: Hävikkituotteet tekevät nyt entistäkin paremmin kauppansa
9.10.2024 | Edut ja vinkit | Lehti-ilmoitukset
8.10.2024 | Edut ja vinkit
7.10.2024 | Uutisia