På Outdoor-avdelningen ett brett sortiment produkter för friluftsliv och camping

Under ett års tid har man nu kunnat köpa frilufts- och campingprodukter från en egen Outdoor-avdelning i Prisma Kyrkslätt. På avdelningen ser man till exempel träelement som avviker från den övriga butikens inredning och som tydligt avskiljer dem till egna helheter. Friluftskläder och -tillbehör som tidigare fanns på olika avdelningar är nu tydligt grupperade under en och samma helhet, vilket gör det lättare för kunderna att hitta det de söker. Outdoor erbjuder ett brett utbud av toppenprodukter från högklassiga tillverkare, med tekniska egenskaper som klarar även de tuffaste väderförhållandena.  Det finns också ett omfattande urval av fiskeprodukter på avdelningen. Trähyllorna och de vackra landskapsbilderna på avdelningen bildar en mycket lockande produktpresentation. Produkterna kommer väl till rätt i de nya hyllorna.

Försäljningen av den här produktgruppen har ökat rätt mycket under de senaste åren, och nu har produkterna lyfts fram tydligt och nya varumärken har lagts till i Prismas sortimentet.  Förutom standardurvalet finns det på Outdoor-avdelningen också separata produktpresentationer för säsongsprodukter och nyheter. På avdelningen finns det också mycket produkter till camping och fiske. Tält, sovsäckar, vandringsryggsäckar, vandringspannor för att nämna några som hör till camping. På Outdoor-avdelningen hittar den som är intresserad av att fiska fiskeutrustning till all slags fiske, spinnbeten, svirvlar, drag, håvar, vågar och krokar.

Hållbarhet som en del av vårt handelslags vardag

Livskraftiga skogar är viktiga livsmiljöer. För oss finländare är skogarna en del av vårt nationallandskap. På tisdag 21.3 firar vi skogar och minns att friska och välmående skogar också för med sig välmående för både jordklotet och oss mänskor. Vårt handelslag jobbar hårt för att vara en ännu hållbarare aktör och vi har som mål att vara koldioxidnegativa redan 2025. Redan nu är den el som används förnybar, främst vind- och vattenkraft. Vi förnyar våra verksamhetsställen för att minska på koldioxidutsläppen och i samband med renoveringar har vi till exempel installerat kylar och frysar med dörrar, och nästan alla belysning är redan nu utbytt till energisnål LED-belysning. Här kan du läsa mer om vårt hållbarhetsarbete.

Trevlig internationell skogsdag!

 

Utmaningar med skiftesarbete

På vårt handelslags enheter arbetar man huvudsakligen i skift, vilket innebär morgon-, dags- och kvällsskift. Enligt Arbetshälsoinstitutet har personer som jobbar i skift ofta ett oregelbundet liv, vilket i sin tur innebär många utmaningar när det gäller att ta hand om sig själv och mänskliga relationer. Skiftesarbete är också krävande för hälsan. Generellt sett är arbete som görs kvälls- och nattetid mer påfrestande för kroppen och mer skadligt för hälsan. En dygnsrytm som avviker från det normala påverkar inte bara den fysiska hälsan utan även det psykiska och sociala välbefinnandet. Den belastning som orsakas av allt det här kan man ändå kontrollera till exempel genom att planera skift. Arbetstidsarrangemangen är en balansgång mellan medarbetarnas kapacitet och enheternas tjänster och behov.

Sömnens och vilans inverkan på mänskans allmänna välbefinnande bör inte underskattas. Sömnbehovet är individuellt, men alla behöver vi sömn. Vitaliteten påverkar en persons förmåga att ta emot, bearbeta och tillämpa information. När man är trött minskar dessutom tröskeln för risktagande och humöret försämras ofta, vilket kan visa sig som irritation eller bristande motivation. När tröttheten ökar är det typiskt att den mentala prestationsförmågan varierar: prestationsnivån kan plötsligt försämras för att sedan tillfälligt återgå till nästan normala nivåer.

Vårt handelslag har i närmare 10 års tid planerat sina enheters skift centraliserat. När experter planerar arbetet kan personalresurserna riktas bättre och skiften kan ordnas så att de stöder arbetstagarnas ork, återhämtning och hälsa.

– Vi övergick till samplanering i vårt handelslag för nästan tio år sedan. Vi började inom marketbranschen och nu planerar vi centraliserat skift för alla våra enheter. Vi har fyra resursansvariga som arbetar med skiftesplanering. De är experter på sitt område, och fikuserar på att att bygga en helhet genom att beakta arbetsskiftsergonomi. De har också en djup kunskap om både arbetstidslagstiftning och kollektivavtal. Planeringen är en helhet där de tar hänsyn till både enheternas personalbehov och personalens individuella önskemål”, säger personaldirektör Paula Pajunen.

Enkelt uttryckt innebär arbetsskiftsergonomi att skift planeras och ordnas på ett sätt som stöder medarbetarens ork, återhämtning och hälsa både i arbetet och på fritiden – man tar hänsyn till arbetsförmågan i arbetsdagarnas längd och att medarbetarna har tid för tillräcklig vila mellan skift.

Mjuka värden

I vår skiftplanering tillämpas också s.k. mjuka värden som företaget själv har fastställt, och som avser bättre regler än de som kollektivavtalet eller lagen fastställer gällande regelbundenhet i arbetsskift, lämplig arbetsmängd under ett skift och arbetsdagars och arbetsperioders och lediga perioders längder. Mjuka värden syftar till att förbättra att medarbetarna orkar på jobbet och att öka arbetstillfredsställelsen. I praktiken innebär det till exempel att medarbetarna har inplanerat minst två lediga dagar i ett sträck under ett tre veckors arbetspass och att det inte planeras över sju dagars arbetspass för att medarbetarna ska kunna återhämta sig från arbetet.

– Våra planerare försöker ta hänsyn till de mjuka värdena i planeringen av skift alltid när det är möjligt. För att stöda återhämtning och välbefinnande i arbetet vill man också undvika enskilda lediga dagar eller skift, eller att kvällsskiftet omedelbart följs av ett morgonskift, varefter arbetstagaren igen återgår till ett kvällsskift, fortsätter Pajunen.

Medarbetarna bör också ta hänsyn till sitt eget välbefinnande genom att ta pauser under arbetsskiftet och att komma ihåg att återhämta sig på fritiden. Återhämtning är också viktig för det allmänna välbefinnandet. På återhämtning inverkar en näringsrik kost, motion, tillräcklig mängd sömn och att man gör något meningsfullt.

 

Enkelt att återvinna

Den 18.3 firar vi den internationella återvinningsdagen. Det är enkelt att återvinna förpackningar när man till exempel går och handlar, eftersom det i närheten av ungefär 20 av våra butiker finns en ekopunkt. Till ekopunkterna kan man föra kartong, metall, glas och papper.

En del av avfallet är speciellt skadligt för miljön. Därför är det viktigt att det inte hamnar i blandavfallet. Sådant avfall är till exempel ackumulatorer, batterier och el- och elektronikavfall. Våra kunder kan fritt returnera små el- och elektronikapparater som till yttermåttet är under 25 centimeter, alltså till exempel lysrörslampor, lysrör, hårtorkar och kaffebryggare, till butikerna. Under 1000 kvadratmeter stora matbutiker utgör ett undantag. Små butiker kan inte ta emot apparater, eftersom till exempel lysrörslampor som inte längre används inte kan förvaras i en livsmedelslokal på ett säkert eller hygieniskt sätt.

– Vår personal är medveten om miljö- och återvinningsfrågor. Vi har utbildat personalen i små butiker att de ska hänvisa kunder till närmaste regionala återvinningspunkt som upprätthålls av producenter eller kommuner och som tar emot apparaterna, säger markethandelns branschdirektör Bengt Vinberg.

Återvinn flaskor

Speciellt aktiva är kunder att återvinna flaskor och burkar. I vårt handelslags Prisma, alla S-marketar, Sale-butiker och ABC-trafikbutiker finns återvinningsställen för plastflaskor och burkar med pant. Ofta tar automaterna också emot flaskor och burkar utan pant.

I Kyrkslätt Prisma och S-market Näse finns dessutom Tomras effektiva returmaskiner och med hjälp av dem blir det betydligt snabbare att returnera tomma plastflaskor och burkar eftersom du kan hälla en stor säck med dem på en gång. Mer än 100 burkar kan hällas i maskinen samtidigt. De här pantmaskinerna är mycket snabbare än vanliga maskiner. I den här returmaskinen kan du hälla alla burkar och plastflaskor på samma gång och du behöver inte längre stå och returnera dem en och en. Med Tomra R1-pantmaskinen kan inga glasflaskor pantas. Det blir märkbart snabbare att panta flaskor med de här maskinerna eftersom pantandet är fem gånger snabbare än då man matar in förpackningar en åt gången. Det lovas att maskinen som bäst slukar 25 000 flaskor per dag då en vanlig pantmaskin klarar av högst 7 500 flaskor per dag. Förutom att maskinen är snabb är den också på alla sätt kundvänlig. Det enda du behöver göra är att hälla ned alla burkar och flaskor som ska pantas direkt från påsen i maskinen och du behöver inte ens röra i de tomma förpackningarna. När du hällt alla flaskor i maskinen behöver du bara vänta en stund, ta pantkvittot och börja handla.

Förpackningsreformer sparar på naturen

Förpackningsreformer görs kontinuerligt i hela S-gruppen och det hjälper sorterings- och återvinningsjobbet för kunderna i vårt handelslag. Med förpackningsreformerna strävar man till exempel efter att förbättra återvinning av förpackningar, minska mängden plast som används i förpackningar och öka användning av återvunnet material.

Det väsentliga med att förnya förpackningar är också det att förpackningarna ska skydda produkten och förbättra hållbarheten och minska mängden svinn. I nya förpackningar strävar man också efter att använda alltmer återvunnet material. Utöver alla förnyelser trycker man på alla förpackningar till S-gruppens egna varumärken alltid lättlästa sorteringsanvisningar, som underlättar kundernas jobb när de sorterar förpackningar till återvinning.

 

Återvinn behändigt på samma gång du handlar!

Långsiktigt arbete för personalens trivsel

Varuboden-Osla har redan flera år deltagit i personalundersökningen som genomförs av Eezy Flow. Genom att lyssna till personalens åsikter om vad som är viktigt i vårt handelslag får vi värdefull information som används när vi utvecklar vår verksamhet. Resultaten från undersökningen har för sin del också gett medel för att utveckla handelslagets verksamhetsformer, förbättra personalens välbefinnande och skapa en enhetlig företagskultur. Den årliga arbetstillfredsställelseundersökningen (TYT) gjordes 24.10.–13.11.2022 och då hade hela personalen möjlighet att berätta sin egen åsikt om bland annat arbetskultur, samarbete och ledarskap. Undersökningen visar att den övergripande tillfredsställelsen är hög på alla delområden i undersökningen. Enligt undersökningen om arbetstillfredsställelse utvärderade Varuboden-Oslas medarbetare företagets resultat till 79,1 poäng, med andra ord AAA – Utmärkt. Resultatet är exakt 10,0 poäng över Finlands allmänna norm. Mest nöjda är personalen med att företaget belönar rättvist för prestationer, att beslutsfattandet är effektivt och att företagets framtid är ljus.

– Vi bygger vidare på våra styrkor och gör alltid saker lite bättre – det här är byggstenarna för den höga arbetstillfredsställelse i Varuboden-Osla. Personalens trivsel är ingen tillfällighet, utan vi har i flera år arbetat för personalens välbefinnande. Undersökningen genomförs årligen och några viktiga punkter lyfts alltid fram: vad som fungerar bra och vad vi kan förbättra. Med hjälp av de här observationerna kan vi försäkra oss om att allt det som redan är bra består. Å andra sidan koncentrerar vi oss högst på några få saker som vi vill utveckla. På basis av förra årets resultat valdes respons som ett utvecklingsområde och i årets resultat var frågorna som berörde respons bland de frågor som medarbetarna hade svarat på mest, säger en glad personaldirektör Paula Pajunen.

Vi lämnar inte kompisen i sticket

Varuboden-Osla kännetecknas av god anda och av att man hjälper sina arbetskompisar. I enheterna betonas samarbete och en god kommunikation inom enheten. Framför allt fungerar hela vårt handelslag genom ett öppet, ärligt och flexibelt teamwork. Undersökningsresultaten förmedlar år efter år på ett mycket positivt sätt enheternas goda sammanhållning och härliga arbetskompisar.  När det på arbetsplatsen råder en bra sammanhållning klarar man också sig ur de svåraste situationer genom att samtala och jobba tillsammans, uppmuntra varandra och lita på framtiden.

Det är viktigt att vara en del av arbetsgemenskapen, medarbetarens egen arbetsinsats är viktigt och med samarbete får man jobbet gjort. I teamet på jobbet uppmuntrar och hjälper man varandra, och man kan lära sig mycket av varandra.

Varuboden-Osla kammade hem silver i tävlingen Finlands mest inspirerande arbetsplatser

I år kammade Varuboden-Osla igen en topplacering och kom på andra plats i tävlingen Finlands mest inspirerande arbetsplatser, vilket är ett tecken på personalens stora entusiasm och vilja att göra sitt bästa för att uppnå viktiga mål för organisationen. Handelslaget Varuboden-Osla har uppnått utmärkta resultat i sin personalundersökning 2022 och är en av de mest inspirerande arbetsplatserna i Finland 2022. Detta erkännande ges endast till organisationer som har deltagit i Eezy Flows personalundersökning och uppnått de bästa resultaten bland hundratals finländska organisationer.

– Vi är mycket stolta över detta erkännande, säger Paula Pajunen. Vi har flera år målmedvetet jobbat tillsammans i hela organisationen för att medarbetarna ska trivas hos oss och njuta av de otaliga kundmötena i vardagen. Det är endast genom äkta arbetsglädje och arbetstrivsel som vi också kan säkerställa lyckade möten för våra kunder med vår personal och en utmärkt kundservice.

Tack till hela vår personal för det fina resultatet, entusiasmen och viljan att vara med och bygga vår framgångsberättelse! 

 

Kunderna i centrum

Sale Borgnäs utstrålar en äkta bybutiksstämning och är den egna närbutiken för närområdets invånare. Kunderna står i centrum och därför ville man också höra deras åsikter och önskemål under planeringsfasen av renoveringen. Inför renoveringen gjordes en kundenkät och målet med den var att få den nya butiken att motsvara kundernas önskemål allt bättre. De som svarade på undersökningen ville ha ett bredare utbud, framför allt för brödavdelningen, och fler produkter från lokala producenter. I sina enkätsvar berättade kunderna också hur nöjda de var med personalen i butiken och hur tjänstvillig personalen är.

– I undersökningen fick vi mycket värdefull information från våra kunder om vad de önskar till butiken. De lyfte bra upp olika produktönskemål, men största delen av responsen handlade om personalens arbetssätt, som upplevdes som mycket positivt. Jag är verkligen glad och nöjd att det jobb som vi gör för kunderna ses som värdefullt. Jag hoppas också att kunderna ska uppleva det smidigare att göra affärer i vår renoverade butik, och att de hittar många nya produkter när renoveringen i början av sommaren är klar, säger butikschef Reija Hannula.

Vi strävar efter att hålla butiken öppen under hela renoveringen för att kunna betjäna kunderna i deras dagliga butiksärenden. Renovering medför tidvis nya arrangemang, till exempel i produktsortimentet och placeringen av hyllor och diskar. Personalen hoppas också att butiken ska kunna betjäna sina kunder relativt normalt även under renoveringen och ber om ursäkt för eventuella störningar det kan orsaka.

Enligt det nya Sale-konceptet för småbutiker

I butiken kommer alla hyllor och diskar att förnyas, inklusive kassabord. Kylar och frysar som är i slutet av sin livscykel kommer att ersättas med energisnåla i samband med renoveringen. Kylarna och frysarna levereras av Viessmann och de använder sig av det nyaste Easy cool-systemet, som kräver mindre kylmedel än traditionella energieffektiva kylskåp. Väggarna får ett nytt lager färg och lokalerna görs om för att göra butiken rymligare och betjäna kunderna bättre.

I inledningsskedet av renoveringen är arbetet inte så synligt för kunderna, när kontorsutrymmet renoveras och det görs förändringar för den nya kyltekniken på gården. Hela renoveringen beräknas pågå i cirka tre månader, och i juni kommer Sale Pukkila att kunna betjäna sina kunder med ett helt förnyat utseende och ett bredare utbud av produkter.

 

Glädje, sammanhållning och deltagande

IFK Mariehamn Fotboll rf är en av Ålands största idrottsföreningar. Föreningen har cirka 500 spelare och 80 tränare. I föreningen spelar 20 pojk- och flicklag och ett damlag. Av dessa har fotbollslaget P08 tränat tillsammans redan i åtta år nu. Det finns närmare 20 spelare i laget, och pojkarna som nu är 14-åringar har spelat tillsammans sedan de var sex år gamla. Under denna tid har laget sammansvetsats och på planen delas både glädje och sorg.

– Pojkarna har spelat tillsammans så länge nu att samspelet går som på dans. Här uppmuntrar man alltid varandra och kämpar på för samma mål. Vi uppmuntrar också unga spelare att delta i mångsidig träning och vi vill också ge utrymme för annan slags idrott. På det sättet kan de unga utvecklas i sin egen takt och träna på fysik såväl som andra samarbetskunskaper, säger lagets tränare John Boman.

Laget tränar tillsammans fyra gånger i veckan och på helgerna har de matcher. De tränar utomhus året runt. Laget lotsas av Johan Carlsson, som har huvudansvaret för tränandet, och han får hjälp av Michael Gunell och John Boman. Från måndag till torsdag tränar pojkarna och när vi besökte dem i slutet av maj bestod övningarna av teknikövningar och i slutet spelade de också en match mot varandra. Tränaren Johan delar upp spelarna i grupper med ungefär fyra personer. I grupperna finslipar de olika tekniker och Johan kämpar på hela tiden. Som utomstående ser man bra att de har tränat redan länge tillsammans eftersom samarbetet löper smidigt och om någon skadar sig så finns där genast en annan spelare som tar platsen. På den stora planen tränar också många andra lag på samma gång.

Meningsfull fritidsaktivitet

Föreningens huvudsyfte är att erbjuda meningsfulla fritidsaktiviteter för pojkar och flickor i en trygg miljö. Här har alla utrymme att växa och utvecklas som spelare i sin egen takt. Träningsverksamheten är indelad i knattefotboll och ungdomsfotboll. Knattefotbollen börjar vanligtvis i 5–6 års ålder som lekar. Då försöker man med hjälp av lekfulla aktiviteter väcka barns intresse för sport och fotboll, samtidigt som de lär sig att ta hänsyn till andra spelare och respektera enkla regler. Förståelse av spelet utvecklas genom övningar och lek. Alla har också rätt till samma mängd speltid oavsett skicklighet. I övergången till ungdomsfotboll fäster man allt mer uppmärksamhet vid teknik. Samarbetsförmåga och respekt för andra som spelare är ändå hela tiden starkt närvarande.  Ju fler äldre spelare det gäller, desto mer erbjuds de också extra träningstid och mer speltid, om det finns en karriär som fotbollsproffs i sikte.

Måttliga prisnivåer med sponsring

Vårt handelslag vill på sitt eget verksamhetsområde vara med och stöda den här typen av verksamhet för barn och unga. Genom sponsring är vi delaktiga i att stöda sådan lokal verksamhet som berör våra ägarkunder och engagerar en så stor skara barn, unga och familjer som möjligt — både inom idrott, kultur och samhällelig verksamhet. År 2022 sponsrade vårt handelslag IFK Mariehamn Fotboll r.f.:s pojklag. Med hjälp av sponsring har träningsrelaterade avgifter kunnat hållas måttliga och man har kunnat skaffa enhetliga träningsdräkter till laget.

 

IFK Mariehamn

Plats: Mariehamn

Grundat: 1919

Varuboden-Osla är med och sponsrar verksamheten

Sponsring har möjliggjort måttliga deltagaravgifter

En säker arbetsmiljö och miljö att handla

I våra enheter ska riskfaktorer tas bort eller minimeras så att inte medarbetarnas hälsa och säkerhet äventyras. Trygghet är små kontinuerliga handlingar i vardagen, omsorgsfullhet och noggrannhet. Utöver dessa utförs naturligtvis bl.a. lagstadgade arbetsplatsutredningar och myndighetsbesiktningar.

– I enheterna kontrollerar man att förhållandena och apparaterna är i skick. Med en långtidsuppföljning kan man förbättra arbetsförhållandena nämnvärt.  I samarbete med medarbetarna hittar man bristerna i arbetssäkerheten på enheterna och kan åtgärda dem. Sådant kan vara till exempel skräp eller ledningar som ligger på golven, trasiga dörrar eller sådana apparater som har orsakat risksituationer på flera enheter. Man ska i första hand sträva till att korrigera de brister som har konstaterats och i andra hand varna för faran, säger arbetarskyddsfullmäktige Taina Alatalo.

Varje medarbetare är också själv skyldig att följa säkerhetsanvisningarna och beakta riskfaktorer. Brister som upptäcks ska anmälas till chefen eller arbetarskyddsfullmäktig. Renligheten i enheterna och att ta hänsyn till och åtgärda brister och fel minskar också risken för skador för kunder som handlar i enheten.

I vårt handelslag har vi också säkerhetsronder som görs fyra gånger i året på varje enhet. Säkerhetsronderna är ett strukturerat sätt att observera säkerhetsfrågor och å andra sidan lär sig personalen att se på sin arbetsplats ur ett säkerhetsperspektiv, kontinuerligt vid sidan om annat arbete, innan olyckor inträffar.

En hjärtstartare kan rädda upp till 75 procent av personer som drabbas av hjärtattack

En hjärtstartare dvs. en defibrillator eller “deffa” eller “defi” är en apparat med vilken man kan hjälpa en person som har fått en hjärtattack. Det finns hjärtstartare på offentliga platser som till exempel flyg- och järnvägsstationer, köpcentrum, idrotts- och simhallar, teater- och konsertsalar och företags egna lokaliteter. Varuboden-Osla har på förvaltningsrådets initiativ redan för ett antal år sedan beslutat att investera i hjärtstartare på vårt handelslags enheter. Det här har konkret inneburit att det till våra butiker runt om på vårt verksamhetsområde har införskaffats hjärtstartare med medel från förvaltningsrådets bruksfond. För närvarande finns det hjärtstartare i 24 enheter på olika delar av vårt verksamhetsområde.

Våra butiker besöks av många mänskor och då finns det en risk att någon får ett sjukdomsanfall. När kunderna och personalen vet var det finns en hjärtstartare får man den snabbt på plats. Det kan också uppstå en situation nära affären eller med personer som jobbar eller besöker andra företag i samma byggnad. Då kan man hämta hjärtstartaren och med hjälp av den rädda ett mänskoliv.

Förutom apparater som ökar säkerheten utbildas också personalen i vårt handelslag i första hjälpen-frågor och att fungera i undantagssituationer. Under utbildningarna får man genom olika övningar lära sig bl.a. brandsläckning, att fungera i hotfulla situationer, att ge första hjälpen då någon är medvetslös och första hjälpen vid sådana situationer där en person är livlös, med andra ord återupplivning och användning av hjärtstartare.

 Vi önskar er en trygg 112-dag!

 

 

På följande enheter i vårt handelslag finns det en hjärtstartare:

S-market Jomala                   S-market Godby

S-market Hangö                     S-market Pojo

S-market Ekenäs                    Sale Tenala

S-market Karis                        ABC Karis

S-market Ingå                         S-market Sjundeå

ABC Pickala                             S-market Masaby

Sale Kantvik                            Sale Lindal

S-market Veikkola                Prisma Kyrkslätt

S-market Söderkulla            S-market Nickby

S-market Näse                        Sale Askola

Sale Lappträsk                        Sale Pukkila

ABC Kungsvägen                    S-market Lovisa

Inne på ett tredje läsår av givande samarbete

Vårt samarbete med Företagsbyn började 2020, då ungdomarna för första gången fick pröva på hur det är att arbeta på vårt handelslags miniatyr-ABC. Det har varit viktigt för vårt handelslag att stödja fritidsaktiviteter och även studier för barn och ungdomar på vårt område och deras möjlighet att bekanta sig med arbetslivet till exempel med praoperioder. Samarbetet med Företagsbyn utökar denna möjlighet ytterligare. Under förra året deltog över 12 000 sjätte- och niondeklassare från Nyland i verksamheten där de fick pröva sina vingar i arbetslivet.

Vårt handelslags främsta personalmål är att erbjuda positiva arbetserfarenheter, speciellt för unga som är i början av sin arbetskarriär. Övergången till arbetslivet är ett mottagligt skede, som enligt undersökningar inverkar på hur hela arbetskarriären lyckas.  Samarbetet med Företagsbyn ger redan i ett tidigt skede unga en möjlighet att bekanta sig med en av handelslagets branscher och dess arbetsuppgifter.

– Det här samarbetet är viktigt för att barn och unga ska få möjlighet att redan i ett tidigt skede bekanta sig med det riktiga arbetslivet och pröva på olika uppgifter med stöd av lärare och utbildare. Jag tror att många av de unga som nu övar på att jobba på miniatyr-ABC:n i framtiden kan vara våra framtida sommarjobbare på någon av våra många enheter, säger personaldirektör Paula Pajunen.

”Tack för denna möjlighet, det var den bästa dagen i mitt liv”

Företagsbyn som finns i Esbo är en miniatyrstad var olika samarbetspartner har egna företag och vårt handelslag har en miniatyr-ABC där skolelever under en dag kan prova på hur det känns att jobba. Varje skolelev har sin egen arbetsuppgift som hen får lön för.  Eleverna är både kunder och medarbetare. När eleverna jobbar på ABC-stationen får de bekanta sig med trafikbutikens mångsidiga vardag med allt från att prissätta bränsle till att plocka upp varor i hyllan och från att servera mat och dryck till arbetshälsa. Här jobbar en trafikbutikschef, en biträdande trafikbutikschef, en servicechef och en trafiksbutiksanställd redo att betjäna sina kunder. En viktig del av innehållet är också andelslagsverksamheten.

Sjätte- och niondeklassare i grundskolan deltar i Företagsbyns verksamhet. I Företagsbyns verksamhet deltar elever från Grankulla, Ingå, Kyrkslätt, Lappträsk, Lovisa, Sibbo och Sjundeå på handelslagets verksamhetsområde. I inlärningsmiljön för årskurs 6 fungerar eleverna i ett eget samhälle, i en miniatyrstad, där de arbetar i sina egna yrken och får betalt för det arbete de utför. Utöver det här får eleverna också vara konsumenter och medborgare som en del av det finländska samhället.

Eleverna i årskurs 9 tävlar i att leda ett företag på de internationella marknaderna. Eleverna får sitta i ledningsgrupper och var och en har sitt eget ansvarsområde. Företaget tillverkar och säljer produkter och försöker göra ett bra resultat. Förutom ett bra affärsresultat måste de också öka företagets anseende.

Dagens arbetsliv kräver multikompetens och ett självständigt förhållningssätt och det sker också förändringar i traditionella jobb. För att kunna möta det föränderliga arbetslivets utmaningar och ta vara på möjligheterna måste nödvändig arbetslivskompetens utvecklas. De unga är framtidens medarbetare som stiger in i det här arbetslivet, där det behövs flexibilitet och utvecklingsförmåga behövs. Därför är det bra att färdighet för arbetslivet och lärande är en del av undervisningen. Företagsbyns verksamhet stödjer det här och ger en hel del konkretion om vad arbetsliv är och att fungera i ett samhälle. Vårt handelslag inledde igen glatt den här vårterminens samarbete med Företagsbyn genom att erbjuda unga framtida medarbetare möjligheten att pröva på att arbeta i en miniatyr-ABC.

 

 

På miniatyr-ABC:n får entusiastiska framtida medarbetare bekanta sig med alla arbetsuppgifter som finns i en trafikbutik och också besöka stället som kunder.

Lokal mat

Att sälja lokala produkter är vårt sätt att erbjuda ett rikligt utbud, stödja småproduktion och lokal sysselsättning. Samtidigt kan vi i våra egna sortiment lyfta fram autentisk och ren mattradition av lokala råvaror. Samarbetet gagnar båda, både producenten och butiken. Mat som produceras i lokalt är också ett mer ekologiskt och miljövänligt alternativ.

Logistiken av varuleveranser sköts smidigt. Vanligtvis transporterar lokala producenter själva sina produkter till butiken, men ibland ordnar butiken även transporten av produkterna.  Närmatskonceptet omfattar vårt handelslags alla butiker, såsom Sale, S-market, Prisma och ABC-stationer.

Varje enhet i vårt handelslag väljer sitt eget sortiment av lokala produkter. Alla butiker har inte plats för alla produkter i sina hyllor och alltid har en liten producent inte heller kapacitet att leverera sina produkter längre avstånd och då är den egna närbutiken ett naturligt val. På grund av det här varierar utbudet av lokala produkter på olika orter och också säsonger påverkar sortimenten. Under skördesäsongen erbjuds fler produkter, då det finns ett större utbud av färska örter, grönsaker och sallader.

 

Det viktiga arbetet bakom produkterna synligt

Vårt handelslag har många slags lokala producenter som vi samarbetar med. Under de senaste åren har vi även rest runt och filmat och intervjuat över 30 lokala producenter och i och med detta har du även fått ta del av deras vardag och historien bakom produkterna. Varje månad har vi presenterat en lokal producent och 2022 berättade vi om till exempel potatisodling i Sibbo, honungsproduktion i Kyrkslätt, en gård med höglandsboskap i Askola, en örtodling i Ingå och glass gjord på Åland.  Vi har lyft fram de lokala producenternas berättelser i vårt handelslags sociala medier, på vår webbplats och våra informationsskärmar i butikerna. I butikerna är de lokala produkterna tydligt märkta så de skiljs bra från andra produkter. Dessutom har butikerna reklamskyltar och etiketter uppsatta på hyllorna, för att lokala produkter ska få mer synlighet. Under våren kommer vi att förnya det visuella marknadsföringslayouten för lokala produkter, så att de sticker ut ännu bättre bland andra produkter. Vi kommer att meddela om detta ännu närmare.

Vi utvecklar också vårt urval av lokala produkter utifrån våra kunders önskemål och respons vi får enligt åtgång, så du kan påverka urvalet i din egen närbutik genom att köpa och ge idéer och respons. Saknar du en särskild lokal produkt i din egen närbutik? Tipsa butikspersonalen om det här. Vi samarbetar kontinuerligt med lokala producenter och är intresserade av nya produktnyheter.

Du kan läsa alla de lokala producenters introduktioner och berättelser som vi har publicerat här.

 

 

 

Varierande arbetsuppgifter och ett fantastiskt jobbteam

Jobben i vårt handelslag är varierande, och på en enhet kan man jobba med olika uppgifter under en sommar. I butikernas arbetsuppgifter ingår bland annat att plocka upp produkter på hyllor, kundbetjäning och kassaarbete och att se till att det är rent och snyggt i butiken. I vårt handelslag betonas bred kompetens, vilket innebär att det är möjligt att få introduktion till många arbetsuppgifter som behövs i butikens vardag. Det är en riktig tillgång när alla kan hjälpa till med alla sysslor. Å andra sidan är detta också till stor nytta med tanke på framtiden. Oavsett dina karriärplaner värdesätter alla arbetsgivare att du i din meritförteckning har erfarenhet av kundservice och förmågan att hantera olika arbetsuppgifter. Arttu Autio, som arbetade på S-market Näse, lyfter fram de varierande arbetsuppgifterna som en av de bästa sakerna i jobbet.

– Under sommaren fick jag lära mig många olika arbetsuppgifter som ingår i butikens vardag. I huvudsak förstås kassaarbete, där man lär sig att använda själva kassasystemet, men där kundservice ändå står i fokus. Förutom kassaarbetet blev även mjölk-, fisk- och köttavdelningarna bekanta. Nu när jag fick komma tillbaka på jobb till en välbekant enhet inför julen, har jag nytta av allt det här. Bekanta arbetsuppgifter skapar trygghet och man vet vad man gör, säger Arttu.

Arttu trivdes med sina arbetsuppgifter och det trevliga jobbteamet fick honom nu att söka jobb som julhjälpare till samma ställe. Under julsäsongen ser man Arttu i sina välbekanta sysslor, både vid kassan där han betjänar kunderna och på butikens avdelningar där han fyller på hyllor.

Introduktionen – nyckeln till en lyckad arbetserfarenhet

Med introduktion lär sig den nya medarbetaren känna sin arbetsplats, seder och bruk samt mänskor på arbetsplatsen, och sina egna arbetsuppgifter. Samtidigt är introduktion också en del av arbetssäkerheten. Vikten av att lära känna sina kollegor redan under de första dagarna på jobbet ska inte glömmas. Tack vare en smidig och omfattande introduktion komma en sommarjobbare snabbt igång med jobbet och kommer samtidigt med i arbetsgemenskapen. Också Arttu berömmer vårt handelslags introduktion.

– Under introduktionen fick jag tillräckligt med information om de nya systemen och all verksamhet som berör handelslaget. Naturligtvis spelar också din egen attityd en roll när det gäller att ta till sig saker och ting. På det hela taget kan jag rekommendera ett sommarjobb på VBO, det är ju en fantastisk erfarenhet, med bra kollegor och ett trevligt, varierande arbete. Nu är det trevligt att komma tillbaka till en bekant plats för att hjälpa till under julruschen, säger Arttu.

 

Sommaren 2023 kommer vårt handelslag att anställa cirka 600 sommarjobbare på olika platser i östra och västra Nyland och på Åland. Vill du vara en av dem! Läs mer och ansök här.

Bild: Teemu Liljeqvist