Handelslaget Varuboden-Oslas år har börjat bra också 2024. Försäljningen fortsatte att växa, och resultatet ligger nära föregående års nivå. Investeringarna fortsätter också i samma utsträckning som tidigare år. Att upprätthålla och utveckla servicenätet och säkra lokala tjänster är en av de viktigaste uppgifterna för handelslaget.
22.8.2024
Den största investeringen i början av året, både finansiellt och arbetsmässigt, har varit det helt nya S-market Hangö, som öppnade i maj.
– Hangöborna hade önskat sig en ny S-market redan länge. Vi hade höga förväntningar på butiken, men de har till och med överträffats, säger vd Mathias Kivikoski. Kunderna har hittat oss ända sedan starten, och försäljningen har varit betydligt bättre än i den gamla S-marketen.
I anslutning till den nya S-marketen finns också ett utlämningsställe för inköp från webbutiken, vilket ytterligare ökar kundernas valmöjligheter. Näthandeln har också utvecklats på andra håll.
– På försommaren introducerade vi de första robotleveranserna i Sale Grani, där stadsmiljön gör det möjligt att använda robotar. Även om det stora banarbetet under sommaren har gjort det lite svårt för robotarna att åka runt, har experimentet varit mycket framgångsrikt, och vi håller just nu på att utreda på vilka andra platser robotarna kunde fungera.
Under våren genomförde Varuboden-Osla en omfattande enkätundersökning, vars resultat kommer att användas i Varuboden-Oslas långsiktiga strategiarbete. I undersökningen frågades om kundernas åsikter kring de nuvarande tjänsterna och vad de förväntar sig av oss i framtiden.
– Ägarkunderna i vår region ser fram emot fler tjänster inom alla våra branscher och på hela vårt område. I östra Nyland önskar man sig särskilt en Prisma till Borgå, och vi undersöker hela tiden möjligheten att bygga en större marketenhet där, säger Mathias Kivikoski. I västra Nyland önskades särskilt fler restauranger, och det finns redan med i planerna i samband med utbyggnaden och förnyelsen av Prisma Kyrkslätt.
Som lokal aktör är det viktigt för Varuboden-Osla att trygga serviceutbudet också på mindre orter.
– Förnyandet av vårt servicenätverk fortsätter. I höst renoverar vi två butiker: Sale i Lappträsk och S-market Vårberga i Borgå, berättar Mathias Kivikoski. Efter dessa förnyelser har nästan alla våra butiker förnyats enligt de senaste koncepten.
Restaurangverksamheten inom Varuboden-Osla har ökat sin försäljning under året bland annat på grund av utbyggnaden av restaurangnätverket.
– I mars öppnade vi vår nya Amarillorestaurang i Borgå. Restaurangen har varit mycket populär och fyller en tydlig lucka i Borgås restaurangutbud. Dessutom öppnade vi en ny Hesburgerrestaurang i anslutning till S-market Hangö, och den har precis som S-market överträffat våra förväntningar. Nya Hesburger är Hangös första hamburgerkedjerestaurang och en konkret förbättring i tjänsteutbudet för Hangöborna.
Restaurangtjänster finns också på ABC-stationerna, av vilka ABC Pickala har renoverats under sommaren och bland annat fått en ny pizzabuffé, något som har vara mycket populärt på ABC Kungsvägen och ABC Karis. Renoveringen av marketen på ABC Kungsvägen har också tagits väl emot.
I strategienkäten tog ägarkunderna också ställning till handelslagets hållbarhetsarbete, där omsorgen om personalen steg fram som den viktigaste frågan.
– Det största tacket för handelslagets goda resultat går till vår personal. Vår personal är mycket engagerad, vilket också återspeglas i resultaten från undersökningen om arbetstillfredsställelse, säger Mathias Kivikoski.
– Det är också viktigt för oss att medarbetarna belönas för goda prestationer, och utifrån resultatet för det första halvåret betalade vi återigen ut en resultatpremie på en euro per utförd arbetstimme till alla våra medarbetare.
– Vi stöder hobbyverksamhet för barn och unga med cirka 200 000 euro varje år. Dessutom gör vårt förvaltningsråd årligen donationer, och till exempel i höst ordnar vi kampanjen Det egna området till godo igen. Den riktar sig särskilt till föräldraföreningar i lågstadieskolor för projekt som förbättrar barnens skolvardag. Dessutom gjorde vi i början av sommaren en donation på 50 000 euro till lokala sjöräddningsföreningar, vilkas verksamhet baserar sig på frivilligverksamhet.
– I det här sammanhanget vill jag tacka alla ägarkunder för att de röstade i vårt fullmäktigeval och för att de svarat på strategienkäten VBO 2035. Det ger en bra utgångspunkt för att gå vidare med planeringen inför de kommande åren och hur vi utvecklar vårt gemensamma handelslag.
Skattefri försäljning 225,0 miljoner euro (1–6 2023: 219,8 miljoner euro)
Vinst före skatt 5,6 miljoner euro (1–6 2023: 5,8 miljoner euro)
Investeringar 8,4 miljoner euro (1–6 2023: 13,6 miljoner euro)
Betald Bonus och betalningssättsförmån 6,0 miljoner euro: (1–6 2023: 5,6 miljoner euro)
6.9.2024 | Evenemang | Nyheter
4.9.2024 | Våra annonser
3.9.2024 | Förmåner och tips | Våra annonser