Osuuskauppa Varuboden-Oslan vuosi on jälleen alkanut vahvasti. Myynti jatkoi kasvuaan, ja tulos on lähes edellisvuoden tasolla. Myös investointeja jatketaan samassa laajuudessa kuin edellisvuosina. Palveluverkoston ylläpitäminen ja kehittäminen sekä lähipalveluiden turvaaminen onkin yksi osuuskaupan tärkeimmistä tehtävistä.
22.8.2024
Alkuvuoden suurin investointi niin rahallisesti kuin työmäärällisesti on ollut täysin uusi S-market Hanko, joka avattiin toukokuussa.
– Hankolaiset olivat toivoneet uutta S-marketia pitkään. Meillä oli suuret odotukset myymälän suhteen, mutta ne ovat jopa ylittyneet, toimitusjohtaja Mathias Kivikoski toteaa. Asiakkaat ovat löytäneet meille alusta asti, ja myynti on ollut huomattavasti parempi kuin vanhassa S-marketissa.
Uuden S-marketin yhteyteen avattiin myös verkkokaupan noutopiste, mikä entisestään parantaa asiakkaiden asiointimahdollisuuksia. Verkkokauppaa on kehitetty myös muualla.
– Ensimmäiset robokuljetukset otettiin alkukesästä käyttöön Sale Granissa, jonka kaupunkiympäristö mahdollistaa robottien käytön. Vaikka kesän suuret ratatyöt ovat vähän hankaloittaneet robottien kulkemista, niin kokeilu on onnistunut hyvin, ja selvitämme juuri nyt missä muualla robotit voisivat toimia.
Kevään aikana Varuboden-Osla teki laajan kyselyn, jonka tuloksia hyödynnetään Varuboden-Oslan pitkän tähtäimen strategiatyössä. Kyselyssä kysyttiin asiakkaiden mielipiteitä nykyisistä palveluista ja mitä he toivovat meiltä tulevaisuudessa.
– Alueemme asiakasomistajat toivovat laajasti lisää palveluita kaikkien toimialojemme osalta ja kaikilla alueilla. Itäisellä Uudellamaalla toivotaan erityisesti Prismaa Porvooseen, ja selvitämme jatkuvasti mahdollisuutta rakentaa suuremman marketyksikön Porvooseen, Mathias Kivikoski kertoo. Läntisellä Uudellamaalla toivottiin erityisesti lisää ravintoloita, ja niitä onkin luvassa Prisma Kirkkonummen uudistuksen ja laajennuksen yhteydessä.
Paikallisena toimijana Varuboden-Oslalle on tärkeää turvata palvelutarjonta myös pienemmillä paikkakunnilla.
– Toimipisteverkostomme uusiutuminen jatkuu. Tänä syksynä uudistamme kaksi myymälää: Lapinjärven Salen ja Porvoon Kevätkummun S-marketin, Mathias Kivikoski kertoo. Näiden jälkeen lähes kaikki myymälämme on uudistettu viimeisimmän konseptin mukaisesti.
Varuboden-Oslan ravintolatoiminta on kasvattanut myyntiään tämän vuoden aikana, mikä johtuu muun muassa palveluverkoston laajentamisesta.
– Avasimme uuden Amarillo-ravintolan Porvoossa maaliskuussa. Ravintola on ollut hyvin suosittu, ja täyttänyt selkeän aukon Porvoon ravintolatarjonnassa. Sen lisäksi avasimme uuden S-market Hangon yhteyteen uuden Hesburger-ravintolan, joka S-marketin tavoin on ylittänyt odotuksemme. Uusi Hesburger on ensimmäinen pikahampurilaisravintola Hangossa ja konkreettinen parannus hankolaisten (palveluihin.
Ravintolapalveluita on tarjolla myös ABC-asemilla, joista ABC Pickala on remontoitu kesän aikana, ja johon tuotiin myös pizzabuffet, joka on osoittautunut hyvin suosituksi ABC Kuninkaantiellä ja ABC Karjaalla. Kuninkaantien marketin uudistus keväällä on myös otettu erinomaisesti vastaan.
Strategiakyselyssä asiakasomistajat arvioivat myös osuuskaupan vastuullisuustyötä, josta tärkeimpänä esille nousi henkilökunnasta huolehtiminen.
– Osuuskaupan hyvästä tuloksesta suurin kiitos kuuluu henkilökunnallemme. Meidän henkilökuntamme on hyvin sitoutunut, mikä näkyy myös työtyytyväisyyskyselyn tuloksissa, Mathias Kivikoski kertoo.
– Meille on myös tärkeää, että henkilökuntaa palkitaan hyvästä tuloksesta, ja maksoimme alkuvuoden tuloksen perusteella jälleen tulospalkkiota peräti yhden euron per jokainen tehty työtunti kaikille työntekijöille.
– Tuemme sponsoroinnin kautta joka vuosi lasten ja nuorten harrastustoimintaa noin 200 000 eurolla. Sen lisäksi hallintoneuvostomme tekee joka vuosi lahjoituksia, esimerkiksi tänä syksynä järjestetään jälleen Paikallisesti hyvää -kampanja, joka tällä kerralla on kohdennettu erityisesti alakoulujen vanhempainyhdistyksille projekteihin, jotka parantavat lasten kouluarkea. Tämän lisäksi teimme alkukesästä 50 000 euron suuruisen lahjoituksen paikallisille meripelastusseuroille, jotka toimivat vapaaehtoisvoimin.
– Haluan vielä tässä yhteydessä kiittää kaikkia asiakasomistajia äänestämisessä vaaleissa ja vastaamisesta VBO 2035-strategiakyselyyn. Tästä on hyvä jatkaa tulevien vuosien suunnittelua ja yhteisen osuuskauppamme kehittämistä.
Veroton myynti 225,0 miljoonaa euroa (1–6 2023: 219,8 miljoonaa euroa)
Tulos ennen veroja 5,6 miljoonaa euroa (1–6 2023: 5,8 miljoonaa euroa)
Investoinnit 8,4 miljoonaa euroa (1–6 2023: 13,6 miljoonaa euroa)
Maksettu Bonus ja maksutapaetu 6,0 miljoonaa euroa: (1–6 2023: 5,6 miljoonaa euroa)
6.9.2024 | Edut ja vinkit | Tapahtumat
4.9.2024 | Lehti-ilmoitukset
3.9.2024 | Edut ja vinkit | Lehti-ilmoitukset