Så här sköter du dina bankärenden och uppköp enkelt och tryggt hemifrån


14.4.2020

I Varuboden-Osla är kundernas och personalens hälsa en enormt viktig sak och vi är färdiga att också göra snabba förändringar i affärernas och de olika tjänsternas funktioner för att kunna stoppa coronaviruset från att spridas. Hela Varuboden-Oslas personal ber vänligen att alla som känner sig sjuka eller är i karantän undviker att besöka affärer. Det är tryggt att gå och handla då du följer anvisningar om exempelvis god handhygien och säkerhetsavstånd.

Det lönar sig också att planera sina uppköp bra i förväg och utnyttja de långa öppettiderna. I tider som dessa gör ett välplanerat och målmedvetet butiksbesök det smidigare för dig själv att uträtta dina ärenden och hjälper därmed också andra kunder och personalen. Om möjligt så lönar det sig inte att ta med hela familjen på uppköp. På så sätt kan vi tillsammans hålla kundantalet mindre.

Hemtransport ett bra alternativ till butiksbesök

– Vi har under senaste månad strävat till att öka på tjänster, som våra kunder behändigt kan sköta på distans. Vi vill i den rådande situationen erbjuda våra kunder trygga alternativ till att sköta sina dagliga ärenden i exempelvis affärer, banker och trafikbutiker, säger branschdirektör Bengt Vinberg. Varuboden-Osla möjliggör i samarbete med GoParking att kunder nu kan göra sina inköp hemifrån. Beställnings-, plocknings- och hemleveranstjänst av varor fungerar på hela handelslagets verksamhetsområde. Matbeställningen kan göras på GoParkings webbplats (goparking.fi/gojelppi) eller per telefon (tfn 0600 303 043). Också många lokala småföretagare samarbetar med oss och erbjuder hjälp att göra uppköp och transportera hem dem.

Du kan enkelt göra en egen inköpslista i foodie.fi-tjänsten och spara den, skriva ut den eller skicka den till någon familjemedlem eller granne med e-post eller som sms.

Också alla Sokos-varuhus tar nu emot telefonbeställningar för att kunna betjäna sina kunder tryggare, och tjänsten finns också i Sokos i Borgå. Kunden kan beställa de produkter hen önskar från den närmaste affären och sedan plocka upp beställningen från affären. Uppköpen betalas då man plockar upp dem.

Bankärenden på webben eller med mobilen

Du kan sköta dina bankärenden dygnet runt i S-Bankens webbank eller på S-mobil. I praktiken kan största delen av alla bankärenden nu skötas på distans. I normalförhållanden sköter Varuboden-Oslas kundrådgivare om frågor som berör ägarkundsärenden på verksamhetsställena. Nu, då alla onödiga personkontakter ska undvikas, har kundrådgivarna till största delen övergått att betjäna kunder per telefon eller med e-post. På serviceställena får man fortfarande betjäning och öppettiderna finns på vår webbplats.

God mat med take away-princip 

Vi strävar också till att erbjuda nya alternativ till dem som älskar god mat och just nu inte kan gå till restauranger för att njuta av delikatesser som kockar har trollat fram.

– Då hungern överraskar, betjänar restaurang Rosso i Borgå fortfarande sina kunder med take away-princip, berättar branschdirektör Mikko Ala-Huikku. Menyn finns på webben i Raflaamo-tjänsten och beställningen kan man ringa till Rosso och plocka upp vid avtalad tid. På ABC-stationerna i sin tur tog man i bruk en ny tjänst där kunden kan beställa och betala sin mat i förväg på ABC-mobilen, fortsätter Ala-Huikku. När maten är färdig att hämtas kan kunden vänta ute i sin bil på stationens parkeringsplats och någon från personalen kommer ut med beställningen.

Varuboden-Osla strävar till att i undantagstillstånd betjäna sina kunder med flexibla lösningar och också beakta sina kunders och sin personals trygga miljö där de kan uträtta sina ärenden och jobba.