Nu finns europeiska naturkosmetiska topprodukter också i din närbutik!


26.1.2021

Handelslaget Varuboden-Osla är en bland de första att ta in certifierade naturkosmetiska produkter av högsta kvalitet i sitt sortiment.

Konsumenterna blir allt mer etiskt och ekologiskt medvetnaa, vilket förklarar det växande intresset för naturkosmetiska produkter och hälsoprodukter som baserar sig på naturprodukter.

– I samband med det här har vi börjat ett omfattande och gott samarbete med en av Finlands största importörer av naturkosmetik, Pezhman Investment LTD, vars agentur i Norden innehas av Kauppahuone Borg&Ström Oy, berättar Varuboden-Oslas branschdirektör för markethandeln Bengt Vinberg.

De produkter Pezhman Investment LTD importerar till Norden representerar produkter av högsta kvalitet av europeiska varumärken så som Youth Lab, Phytorelax, Intra, New Anna Cosmetics, Ecou, Body With Love, Pasmedic och Bellaroja Vcee. Alla de här produktserierna har sammanlagt över 20 certifikat över naturkosmetik och på listan över produkter som importeras finns över 500 certifierade produkter.

– Vi har samma vision i båda företagen. Företagen jobbar på bästa möjliga sätt med tanke på miljön. Förpackningarna är miljövänliga och kan återvinnas. I och med det här avtalet kan vi utveckla vår verksamhet och betjäna våra kunder allt bättre, berättar distriktschef Beatrice Gustafsson-Itkonen på Varuboden-Osla.

Varuboden-Osla tar först produkter till försäljning till fyra butiker: Kyrkslätt Prisma, S-market Näse i Borgå, S-market Söderkulla i Sibbo och S-market Karis.

Vi har lyssnat på konsumenternas önskemål

Tidigare var det svårt att svara på konsumenternas önskemål eftersom de önskade allt mer naturenliga produkter. Samtidigt önskade man att produkterna skulle vara lika effektiva som traditionella kosmetiska produkter och det skapade egna utmaningar för utvecklingsarbetet av de nya produkterna. Nu är det annorlunda. Naturkosmetika har utvecklats enormt och konsumenterna har övergått från traditionell kosmetika till naturkosmetika.

Ett tilltagande intresse för alternativ som är ekologiska och belastar miljön mindre är också en förklaring till att naturkosmetika inte längre är en konsumtionsprodukt för en viss användargrupp. Nu har produkterna flyttat över från små specialaffärer till stora affärer där de finns inom räckhåll för alla konsumenter. Naturkosmetika säljs i affärer, stora varuhus och i nätbutiker och snart också i stora kedjor och i apotek.

–  Sortimentet ute i världen är så enormt att man måste veta vad man är ute efter när man funderar på att köpa in en ny produkt, säger importörens representant Juliaana Paananen entusiastiskt.   

Officiell samarbetspartner i Miss Suomi 2021-tävlingen

De naturkosmetiska produkter som Pezhman Investment LTD importerar, är också med som officiell samarbetspartner i Miss Suomi 2021-tävlingen.

– Orsaken till att vi gick med i projektet är det att deltagarna i Miss Suomi-tävlingen är naturliga. Det är en ära att få vara med i samarbetet eftersom det uppfyller kriterierna för vår importverksamhet när det kommer till naturkosmetik. I år är det jubileumsår för Miss Suomi-tävlingen när misstävlingarna fyller 90 år, säger Juliaana Paananen.

Fem viktiga saker du bör känna till:

  • Med ett kosmetiskt preparat avser man ett ämne eller en blandning som när det används utvärtes på kroppen rengör, ändrar doft, utseende, håller i gott skick, förebygger luktolägenheter, skyddar kroppens yttre delar så som hud, hår, hårväxt, naglar och läppar.
  • I äkta naturkosmetika är ingredienserna naturliga råvaror som är processade så lite som möjligt, som bland annat vegetabilisk olja, naturliga vaxer och fetter, örtextrakt och blomvatten.
  • Naturkosmetika är inte nödvändigtvis allergenfritt och man kan inte heller garantera att produkterna inte framkallar överkänslighet. Ur en allergikers synvinkel är det bra att produkterna inte innehåller konserveringsmedel eller azofärger som allmänt kan framkalla allergier. Före användning ska du först breda ut lite av produkten på din hy för att försäkra dig om att du inte är allergisk eller överkänslig mot produkten.
  • När man väljer produkt är det viktigt att beakta att leverantören på ett tillförlitligt sätt kan påvisa bl.a. råvarors ursprung.
  • COSMOS-standard är ett europeiskt certifikat som utarbetats för branschen inom natur- och ekologisk kosmetika och som en stor del av de största certifierarna i Europa varit med och kommit överens om. Det kan också finnas naturkosmetika utan certifikat, men då måste tillverkaren kunna påvisa konsumenten att det är naturkosmetika.

 

 

Ytterligare information: Bengt Vinberg, branschdirektör, handelslaget Varuboden-Osla, tfn 010 762 6637

Juliaana Paananen, försäljningsdirektör, Kauppahuone Borg&Ström Oy, tfn 044 988 2720