År 2020 minskade svinnet i Varuboden-Oslas matbutiker i och med coronan – Svinnlådorna och Brödis-påsarna viktiga i svinntalkot


28.1.2021

Mängden svinn som uppstår i Varuboden-Oslas matbutiker minskade med närmare sju procent under coroanaåret 2020. Coronan inverkade på att försäljningsmängderna ökade och att färskvarorna cirkulerade snabbare, men handelslagets långsiktiga jobb för att minska svinnet genom att utveckla verksamheten och effektivera beställnings- och leveransprocesser har redan under flera år i hållbarhetsprogrammet. 

 

Svinnlådorna och Brödis-påsarna fortgående favoriter

Idén till att sälja svinnprodukter lånades i tiderna från Sverige och har ända från början varit en stor succeé bland kunderna i Varuboden-Oslas matbutiker. Årligen säljs det tiotusentals Svinnlådor och -påsar och Brödis-påsar och det här betyder på årsnivå över 100 000 kilogram enbart för Svinnlådornas- och -påsarnas del. År 2020 utgjorde inte ett undantag, kunderna köpte närmare 60 000 Brödis-påsar, och ungefär 35 000 Svinnlådor- och påsar plockades i kundkorgar och -vagnar under året.

 

I Svinnlådorna och -påsarna säljs frukter och grönsaker som utseendemässigt kanske inte längre är helt perfekta, men ändå ännu är goda att äta.  I Brödis-påsarna i sin tur säljs bröd, där ”bäst före datum” går ut samma dag, till ett förmånligt pris.

 

– Brödis-påsarna är mycket populära och på många ställen säljs de slut redan under morgonen.  Också Svinnlådorna och -påsarna hör till de mest eftersökta produkterna i butikerna. Då man köper frukter och grönsaker inverkar produkternas utseende och det hur färska de är på inköpsbeslutet, men de produkter som hamnar i Svinnlådan är inte längre de bästa i dessa avseenden, men ännu fullt användbara.  Av de här produkterna kan man bland annat göra smoothies, ugnsrätter och soppor, men de duger också som sådana till exempel som mellanmål, berättar Varuboden-Oslas distriktschef Annina Kallinen.   Med Svinnlådorna och -påsarna kan man också på ett enkelt sätt öka andelen frukt och grönsaker på sin egen tallrik.

 

Svinnmålet skapar nya verksamhetsmodeller

S-gruppen uppdaterade sina mål för matsvinn i slutet av 2020 som en del av sitt nya hållbarhetsprogram. Också Varuboden-Osla tar del i programmet och målet är nu att halvera mängden svinn före år 2030. Enligt Kallinen betyder det här att man utöver de åtgärder som man redan har gjort, i fortsättningen kommer att allt mer söka efter lösningar i samarbete med olika aktörer inom livsmedelskedjan.

 

–Svinnlådorna och -påsarna och Brödis-påsarna är ett sätt för oss att svara på kundernas önskemål men samtidigt är det också en miljögärning. Allas insats behövs i svinntalkot. Det här är ett sätt att jobba tillsammans med kunderna och göra synliga gärningar för miljö och hållbarhet. Vi vill också för vår del vara med och öka på den uppskattning mat har i svinndebatten och det har vi redan börjat i och med Svinnlådorna och -påsarna och Brödis-påsarna, säger Kallinen.