I Varuboden-Osla är kundernas och personalens hälsa en enormt viktig sak och vi är färdiga att också göra snabba förändringar i affärernas och de olika tjänsternas funktioner för att kunna stoppa coronaviruset från att spridas. Hela Varuboden-Oslas personal ber vänligen att alla som känner sig sjuka eller är i karantän undviker att besöka affärer. Det är tryggt att gå och handla då du följer anvisningar om exempelvis god handhygien och säkerhetsavstånd.

Det lönar sig också att planera sina uppköp bra i förväg och utnyttja de långa öppettiderna. I tider som dessa gör ett välplanerat och målmedvetet butiksbesök det smidigare för dig själv att uträtta dina ärenden och hjälper därmed också andra kunder och personalen. Om möjligt så lönar det sig inte att ta med hela familjen på uppköp. På så sätt kan vi tillsammans hålla kundantalet mindre.

Hemtransport ett bra alternativ till butiksbesök

– Vi har under senaste månad strävat till att öka på tjänster, som våra kunder behändigt kan sköta på distans. Vi vill i den rådande situationen erbjuda våra kunder trygga alternativ till att sköta sina dagliga ärenden i exempelvis affärer, banker och trafikbutiker, säger branschdirektör Bengt Vinberg. Varuboden-Osla möjliggör i samarbete med GoParking att kunder nu kan göra sina inköp hemifrån. Beställnings-, plocknings- och hemleveranstjänst av varor fungerar på hela handelslagets verksamhetsområde. Matbeställningen kan göras på GoParkings webbplats (goparking.fi/gojelppi) eller per telefon (tfn 0600 303 043). Också många lokala småföretagare samarbetar med oss och erbjuder hjälp att göra uppköp och transportera hem dem.

Du kan enkelt göra en egen inköpslista i foodie.fi-tjänsten och spara den, skriva ut den eller skicka den till någon familjemedlem eller granne med e-post eller som sms.

Också alla Sokos-varuhus tar nu emot telefonbeställningar för att kunna betjäna sina kunder tryggare, och tjänsten finns också i Sokos i Borgå. Kunden kan beställa de produkter hen önskar från den närmaste affären och sedan plocka upp beställningen från affären. Uppköpen betalas då man plockar upp dem.

Bankärenden på webben eller med mobilen

Du kan sköta dina bankärenden dygnet runt i S-Bankens webbank eller på S-mobil. I praktiken kan största delen av alla bankärenden nu skötas på distans. I normalförhållanden sköter Varuboden-Oslas kundrådgivare om frågor som berör ägarkundsärenden på verksamhetsställena. Nu, då alla onödiga personkontakter ska undvikas, har kundrådgivarna till största delen övergått att betjäna kunder per telefon eller med e-post. På serviceställena får man fortfarande betjäning och öppettiderna finns på vår webbplats.

God mat med take away-princip 

Vi strävar också till att erbjuda nya alternativ till dem som älskar god mat och just nu inte kan gå till restauranger för att njuta av delikatesser som kockar har trollat fram.

– Då hungern överraskar, betjänar restaurang Rosso i Borgå fortfarande sina kunder med take away-princip, berättar branschdirektör Mikko Ala-Huikku. Menyn finns på webben i Raflaamo-tjänsten och beställningen kan man ringa till Rosso och plocka upp vid avtalad tid. På ABC-stationerna i sin tur tog man i bruk en ny tjänst där kunden kan beställa och betala sin mat i förväg på ABC-mobilen, fortsätter Ala-Huikku. När maten är färdig att hämtas kan kunden vänta ute i sin bil på stationens parkeringsplats och någon från personalen kommer ut med beställningen.

Varuboden-Osla strävar till att i undantagstillstånd betjäna sina kunder med flexibla lösningar och också beakta sina kunders och sin personals trygga miljö där de kan uträtta sina ärenden och jobba.

Handelslaget Varuboden-Osla följer regeringens nya linjeringar då det gäller verksamheten på ABC-stationerna och restaurang Rosso i Borgå.

ABC-stationerna betjänar med normala öppettider och man kan därifrån köpa både matportioner och caféprodukter med sig. Marketaffärerna på ABC-stationerna är öppna som normalt och både biltvätt och bränsledistribution fungerar normalt dygnet runt.

På ABC-stationerna finns också den nya tjänsten som började förra veckan och där kunden kan beställa och betala sin mat i förväg med ABC-mobilen och den mat hen beställt hämtas ut till stationens parkeringsplats.

Också restaurang Rosso i Borgå säljer matportioner med take away-princip. Öppettiderna har något ändrats, och från och med lördag håller restaurangen öppet mån.–lör. 11–19 och sön. 12–18. Beställningar på numret 010 765 9490 0,0835 €/samtal + 0,1209 €/min. Meny www.raflaamo.fi

Bilagor

Handelslaget Varuboden-Osla har beslutat att installera plexiglas vid kassorna. Glasen skyddar både personalen och kunderna för smitta.

– Personalen i butikerna är en yrkesgrupp som är mycket viktig för att samhället ska fungera i dagens läge, konstaterar branschdirektör Bengt Vinberg. Därför har vi beslutat att ta i bruk plexiglasen. De kommer till våra olika verksamhetsställen under de närmaste veckorna.

Inom Varuboden-Osla har man också annars förberett sig för olägenheter som coronavirusepidemin för med sig. Bland annat har städningen effektiverats i affärerna och affärerna öppnas en timme tidigare än normalt för kunder som hör till riskgrupper.

Flygplatsparkeringsföretaget GoParking sköter under undantagstillståndet beställning, plockning och hemleverans av mat på hela Varuboden-Oslas verksamhetsområde, utom Åland.

– Vi är väldigt glada över samarbetet med GoParking, säger branschdirektör Bengt Vinberg. För tillfället är det allt fler av våra kunder som vill undvika att gå till butiken. Vår egen kapacitet räcker inte till för att starta upp en helt ny verksamhet på så här kort varsel, men via detta samarbete kan vi betjäna våra kunder bra också i den mycket speciella situation vi har just nu.

Tjänsten fungerar så att kunden beställer sin mat och övriga produkter per e-post av GoParking dagen före leveransen. GoParkings personal sköter om att samla varorna och leverera dem till kunden. Om det är så att en produkt som kunden har önskat köpa inte finns i butiken, ringer GoParkings anställda upp och kommer överens med kunden om en eventuell ersättande produkt. Kunden betalar sin beställning antingen med kort eller betalningslänk i samband med leveransen eller innan varorna levereras.

Du kan skicka inköpslistan med e-post till ruoka@goparking.fi vardagar kl. 9.00-16.00, fylla i en beställningsblankett på adressen www.goparking.fi eller ringa tfn +358 600 30 30 43 (pris 0,12€/minut).

– Vi uppskattar stort samarbetet med Varuboden-Osla och vill för vår del ta väl hand om våra gemensamma kunders behov av att köpa mat och uträtta ärenden under dessa svåra tider. Vi önskar alla kunder varmt välkomna att använda vår enkla GoJelppi-tjänst, konstaterar GoParkings styrelseordförande Jesse Paananen.

Tjänsten fungerar under vardagar. Samlings- och leveranstjänsten kostar 17,90 euro (inkl. moms) för kunderna om avståndet är högst 10 km till kundens närbutik. Om avståndet är mer än 10 km debiteras ytterligare 1,20 €/km. Man kan inte beställa alkohol- och tobaksprodukter via tjänsten. Via GoParking beställda inköpen samlar ej Bonus.

Ytterligare information ger:
Jesse Paananen, styrelseordförande GoParking Oy, tfn 0400 617 436
Bengt Vinberg, branschdirektör, Handelslaget Varuboden-Osla, tfn 010 762 6637

Under de exceptionella förhållanden coronaviruset medfört, vill Handelslaget Varuboden-Osla från och med fredag 20 mars freda den första öppethållningstimmen i sina affärer för personer som hör till riskgruppen. Därför kommer affärerna att öppna undantagsvis redan en timme tidigare från måndag till fredag.

– Vi strävar efter att i denna exceptionella situation erbjuda de personer som hör till riskgruppen, ett tryggt och skyddat besök i mataffären, säger branschdirektör Bengt Vinberg. Vi öppnar alla våra S-market och Sale-enheter (Gäller inte Sale Lundi och Sale ABC Pickala) samt Prisma en timme tidigare än vanligt alla vardagar. Vi önskar att andra kunder respekterar det här och kommer till affären under en senare tidpunkt under dagen.

På grund av den rådande situationen jobbar varuleverantörerna och butikspersonalen för tillfället med full kapacitet för att kunna erbjuda kunderna mångsidigt med olika produkter. Bengt Vinberg vill ändå uppmärksamma på att speciellt under affärens första öppethållningstimmar kan det förekomma brister i vissa produktgrupper.

Riskgruppen möts på morgonen av en affär där alla ytor precis rengjorda och antalet andra kunder är mindre än vanligt. Vi fäster nu också särskild uppmärksamhet vid renlighet och hygien och anvisningar från hälsovårdsmyndigheterna uppdateras dagligen. I Varuboden-Osla pågår de här specialarrangemangen så länge tills den exceptionella situationen normaliserar sig.

Varuboden-Oslas trädgårds- och blomsteraffär S-Garden som finns i Borgå vill också underlätta situationen för de personer som tillhör riskgruppen och reserverar dagens första öppethållningstimme för dem.

Läs mer om butikernas öppettider: https://www.s-kanava.fi/web/varuboden-osla/sv/enheter-och-oppettider

Tilläggsuppgifter: Branschdirektör Bengt Vinberg, tfn 010 762 6637