I nästan ett och ett halvt års tid har Finland levet i skuggan av coronapandemin. Också inom handelsbranschen har den avvikande situationen märkts i kundernas köpbeteende, allt från hamstringen under de första dagarna till ett ökat intresse för näthandel.

Därför började Varuboden-Osla raskt utveckla nya serviceformer såsom att öppna en timme tidigare för personer som hörde till en griskgrupp. Riskgruppstimmen blev snabbt mycket populär.

– Vi ville också svara mot kundernas önskemål att sköta sina uppköp hemifrån, berättar branschdirektör Bengt Vinberg på Varuboden- Osla. Då valde vi att börja samarbeta med flygplatsparkeringsbolaget GoParking, som tog hand om plocknings- och hemleveranstjänsten. I samarbete med dem kunde vi starta tjänsten snabbt och erbjuda alla våra kunder på hela vårt verksamhetsområde samma tjänst.

– Samarbetet med Varuboden-Osla startade snabbt och effektivt, och vi har flexibelt utvecklat tjänsterna efterhand som efterfrågan ökat, säger Jesse Paananen på GoParking. Det har varit intressant att vara med om ett sådant brytningsskede inom mathandeln, och samtidigt har vi fått vara med och betjäna en stor mängd kunder, som inte har haft möjlighet att göra butiksbesök, med hemleveranser.

Under våren utvidgades tjänsten också till Åland, när pandemisituationen förvärrades där. Nu när sommaren närmar sig och koronasituationen så småningom förbättras, har det blivit dags att utvärdera situationen på nytt och GoParking kommer att koncentrera sig på sin egentliga affärsverksamhet, flygplatsparkering.

Också en annan coronainnovation, riskgruppstimmen, upphör från början av augusti.

– När vaccinationstäckningen ökar, minskar behovet av riskgruppstimmen, konstaterar Bengt Vinberg. Vi kommer ändå inte att helt återgå till de öppettider vi hade före pandemin, utan i en del enheter har öppettiderna redan förlängts och i en del kommer de att förlängas från början av augusti. Många av de saker vi har tagit in under coronapandemin, t.ex. plexiglas vid kassorna, har säkert kommit för att stanna och vår prioritet är fortsättningsvis att både våra kunder och vår personal ska känna sig trygga i våra enheter.

Handelslaget Varuboden-Osla har redan i flera års tid uppmuntrat sina medarbetare att också ta arbetsskift på andra enheter än den egna. Tanken har varit att stärka mångkunnande, erbjuda deltidsanställda extra timmar och att hjälpa till där behovet av extrahjälp har varit störst. Tack vare det här har det nu under coronatiden inte funnits något behov av att permittera medarbetarna och man har hittat jobb åt alla på andra enheter. De skärpta restriktionerna som trädde i kraft på restauranger för några veckor sedan har minskat behovet av arbetskraft både på restaurangen Rosso i Borgå och ABC-stationerna. Sari Stigman och Maria Sundstrand bytte till butiksjobb när jobbet tillfälligt minskade på den egna ABC-enheten. De valde ändå inte den närmaste enheten utan styrde kosan till Åland och närmare bestämt Jomala S-market och Varuboden City i Mariehamns centrum för att hjälpa till.

 

Nya upplevelser

I mitten av mars packade Sari Stigman från Lovisa och Maria Sundstrand som bor i Tenala sina väskor och åkte till Åland för att jobba. Planen är att hjälpa till där på Varuboden-Oslas enheter åtminstone i tre veckor. Sari jobbar normalt på Kungsvägens ABC i Lovisa och har över tio års erfarenhet av olika slags jobb inom handelsbranschen. Det var lätt att tacka ja till möjligheten som arbetsgivaren kom med. På samma gång får hon också bekanta sig med det egna handelslagets verksamhetsställen på Åland.

Jag fick höra om den här möjligheten av min chef och nappade genast på idén. Det är också bra med tanke på mitt eget jobb att nu och då besöka andra enheter och se hur jobbet görs där. På samma gång kan man ta med sig tips och fungerande arbetssätt till sitt eget arbete. Jag tycker också att det är trevligt att kunna hjälpa till där det behövs, när arbetsuppgifterna på den egna enheten minskat på grund av den rådande situationen. När jag jobbar här lär jag också känna mina arbetskompisar på Åland bättre, berättar Sari.

Marias hemmaenhet är Karis ABC och hon fick redan före jul chansen att åka till Åland när de behövde hjälp där. Då hade Maria tyvärr inte möjlighet att åka, och nu när hon fick en andra chans var hon genast redo att åka.

– Jag har alltid haft en liten förkärlek för Åland och har besökt stället många gånger tidigare. När man ännu utöver det här får möjligheten att jobba på nya enheter med nya arbetskompisar och får lära sig nytt, tvekade jag inte en sekund. Mina arbetsuppgifter på Karis ABC är mångsidiga och tack vare det hade jag säkerheten att resa hit och jobba med någotsånär bekanta uppgifter, säger Maria.

 

Språkbad och bekanta arbetsuppgifter från hemenheten

Varuboden-Osla är ett tvåspråkigt handelslag, där man uppskattar språkkunskaper och medarbetarna har möjlighet att få språktillägg. På enheterna talar man vid sidan av finska mest svenska. Både Sari och Maria använder också dagligen båda språken i sitt vanliga jobb. Nu när de jobbar på Åland är det svenska som gäller. Det här är speciellt enligt Sari, vars modersmål är finska, en alldeles ypperlig grej och förväntar sig att hon blir allt säkrare på att använda svenska under sin vistelse på Åland.

– Jag var kanske aningen nervös innan jag åkte för hur jag ska klara mig med mina språkkunskaper, men tog det hela mer som en positiv sak och ett sätt utveckla mig själv. Här kan jag åtminstone hela tiden öva på svenska i praktiken och det medför också att jag blir säkrare på språket. På samma gång ökar jag också mitt ordförråd. Nu efter att ha jobbat en vecka så har jag till min glädje fått märka att jag klarar mig alldeles utmärkt på svenska här, säger Sari glatt.

 

Att jobba i marketaffär är bekant från Saris och Marias egna jobb på ABC-stationernas marketar. På Åland har de under den gångna veckan plockat upp varuleveranser, fyllt på och ordnat hyllor, gräddat produkter till bake off-avdelningen och betjänat kunder i både kassan och vid sidan av andra sysslor. En sak som avviker sig från fastlandet är att varorna anländer till butikerna på Åland först efter klockan åtta på morgonen, när de på Saris och Marias enheter kommer redan på natten. Nykomlingarna har blivit väl emottagna när de anlände till ett alldeles nytt verksamhetsställe.

 

Fritid

På Åland finns det under normala förhållanden en hel del att se och göra på fritiden. På grund av coronan har Sari och Maria nu för det mesta njutit av att motionera ute och titta på de vackra omgivningarna. På programmet har de motionslöpning och fönstershopping. Tiden går fort när man jobbar. Tiden visar an hur länge de kommer att jobba på Åland.

Både Sari och Maria uppmuntrar andra att komma och bekanta sig med hur det är att jobba på enheterna på Åland.  Redan på några veckor hinner man få fina upplevelser och lär känna nya trevliga arbetskompisar.

– Det här har varit en helt utmärkt chans. Mänskorna har varit mycket vänliga och de har tagit emot oss med öppna armar. Allt som allt har det här varit en intressant och lärorik resa hittills, säger Sari och Maria med en mun.

 

 Fakta

På Åland har Varuboden-Osla tre enheter inom marketbranschen; S-market Jomala, S-market Godby och Varuboden City.

Handelslaget Varuboden-Osla följer regeringens nya linjeringar då det gäller verksamheten på ABC-stationerna och restaurang Rosso i Borgå. I och med undantagsförhållandena stängs kundutrymmena i Varuboden-Oslas restauranger och restaurangerna på ABC-stationerna för kunder temporärt – under den här tiden säljs matportioner med take away-princip. Vi vill fortfarande också erbjuda möjligheter att köpa restaurangportioner med sig till dem som älskar god mat och just nu inte kan gå till restauranger för att njuta av delikatesser som kockar har trollat fram.

Coffee House i Borgå är temporärt stängt i tre veckor. Dörrarna stängs den 9 mars och caféet öppnar igen åt kunderna 28.3.

ABC-stationerna betjänar med normala öppettider men matportioner och caféprodukter kan man endast köpa med sig. Marketaffärerna på ABC-stationerna är öppna som normalt och både biltvätt och bränsledistribution fungerar normalt dygnet runt. Förändringarna träder i kraft för ABC-stationernas del den 9.3.

På ABC-stationerna kan man behändigt beställa och betala sin mat redan i förväg på ABC-mobilen. När maten är färdig att hämtas kan kunden vänta ute i sin bil på stationens parkeringsplats och någon från personalen kommer ut med beställningen.

Från och med tisdag 9.3 säljer också restaurang Rosso i Borgå matportioner med take away-princip. Menyn och öppettiderna finns på webben i Raflaamo-tjänsten. Beställningen kan man ringa till Rosso och plocka upp vid avtalad tid. Från Rosso kan man beställa matportioner med sig från måndag till lördag klockan 11-18. Söndagar håller Rosso stängt. Beställningar på numret 010 765 9490 0,0835 €/samtal + 0,1209 €/min. www.raflaamo.fi

1. Planera ditt butiksbesök

Det lönar sig att planera sina uppköp bra i förväg och utnyttja de långa öppettiderna i våra affärer. I tider som dessa gör ett välplanerat och målmedvetet butiksbesök det smidigare för dig att uträtta dina ärenden och hjälper på det sättet också andra kunder och personalen. Om det är möjligt så lönar det sig att inte ta med hela familjen på uppköp. På så sätt kan vi tillsammans hålla kundantalet mindre.

2. Hur mår du?

Det är allt skäl att ge akt på hur man mår.

– Om näsan rinner och halsen känns sträv, ska man inte ta sig till butiken. Ingen har råd att vara oförsiktig. Det här gäller både kunderna och personalen, säger Mikko Koskinen, chef för riskhanteringen i S-gruppen.

Om kylskåpet gapar tomt och behöver fyllas på lönar det sig att beställa mat på nätet, anlita hemtransport eller t.ex. be en vän handla för din räkning. På Varuboden-Oslas område kan man handla mat på nätet och avhämta eller få hemkörd från S-market Näse i Borgå eller Prisma i Kyrkslätt. Dessutom kan man från alla våra verksamhetsställen beställa hemleverans av mat av vår partner GoParking (https://goparking.fi/gojelppi/).

3. Hygien

Alla ska helst tvätta händerna innan man handlar, och också då de har handlat färdigt. Det finns också handsprit på verksamhetsställena.

– Ytorna i butikerna rengörs regelbundet, och vi sköter hygienen exceptionellt noggrant, men önskar också att kunderna sköter sin handhygien, säger Koskinen. Om det är möjligt, kan man i det här läget också överväga att inte ta små barn med sig till butiken. Det är erkänt svårt att hålla små och flinka fingrar rena.

4. Säkerhetsavstånd

Golvdekalerna i butikerna påminner kunderna om säkerhetsavstånden, dessutom har kassapinnarna tagits ur bruk i Varuboden-Oslas enheter så att det uppstår naturliga säkerhetsavstånd vid kassorna.

– Nu ska man ta det lugnt. Kom ihåg att hålla tillräcklig distans till andra då du köar till fruktvågen, betjäningsdisken eller kassan. Man ska inte heller stressa vid kassan. Den föregående kunden ska få packa sina inköp i lugn och ro, påminner Koskinen.

Det är också bra att tänka på när man ska ta sig till butiken. Vissa stunder på dygnet är det glesare mellan kunderna. De flesta av Varuboden-Oslas butiker öppnar fortsättningsvis en timme tidigare på vardagsmorgnarna för personer som hör till riskgrupper.

5. Mun- och nässkydd

I Nyland ska man enligt den gällande rekommendationen avända mun- och nässkydd i butikerna. Rekommendationen gäller för alla som är över 12 år. Rekommendationen gäller förstås också hela S-gruppens inklusive Varuboden-Oslas personal.

– Vår personal använder alltid ansiktsskydd då de jobbar i utrymmen där det finns andra människor. Vid kassor och övriga servicepunkter har det dessutom installerats plexiskärmar.

De aktuella rekommendationerna från Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt finns på deras webbplats https://www.hus.fi/sv/det-regionala-coronavirusepidemilaget-och-rekommendationer

 

 Vad ska kunderna beakta då de gör sina inköp i affären?

Kom inte till affären då du är sjuk.

Följ alltid god handhygien. Det är bra att tvätta händerna före du kommer till affären och handlar och också när du lämnar affären. I de flesta affärer finns ett ställe där du kan tvätta händerna, oftast nära pantmaskinerna.

Håll också minst två meters avstånd till andra kunder och personal. Vänta vid kassan att kunden före dig har betalat innan du plockar upp dina egna inköp på kassabandet.

När lönar det sig att gå till affären om man hör till riskgruppen?

I Varuboden-Osla öppnar de flesta av våra affärer en timme tidigare för de personer som hör till riskgruppen. Då är affären precis städad och som renast. Vi önskar att andra kunder respekterar det här.  

Bäst är ändå att en person som hör till riskgruppen helt undviker att gå till affären, exempelvis genom att beställa hemleverans eller be en släkting eller granne hjälp med uppköpen. Vi kan alla erbjuda vår hjälp åt våra närstående.

Även om nätbutiken inte levererar hem varor på just det område där du bor, kan du ändå utnyttja webbplatsen foodie.fi (fungerar inte ännu på svenska) för att göra din inköpslista.

Kan man beställa mat hemlevererad av er?

På Varuboden-Oslas område har Kyrkslätt Prisma och S-market Näse i Borgå en nätbutik för mat, som också levererar mat hem till närområdena.

Den smartaste lösningen för personer som hör till riskgruppen är absolut nätbutiken, eftersom ingen kontakt med andra människor uppstår och smittorisken minimeras.

Varuboden-Osla och transportföretaget GoParking erbjuder i samarbete beställnings-, plocknings- och hemleveranstjänst av mat i alla Sale- och S-market-affärer på sitt verksamhetsområde. Tilläggsinformation om hur man beställer finns på webbplatsen www.goparking.fi.

På många orter finns det exempelvis lokala taxiföretagare som samarbetar med våra verksamhetsställen och gör uppköp åt kunderna och levererar hem dem. Kolla upp din egen närbutiks Facebook-sida för mer information om den här möjligheten av tjänster.

Är det under epidemin tryggt att äta frukter och grönsaker som säljs oförpackade?

Personalen har förhöjt hygienen då de handskas med frukter och grönsaker i affären. Det är ändå bra att skölja frukter och grönsaker innan de används – precis som vanligt.

Hur ser ni till att affärerna hålls städade?

I affärerna finns det olika ytor som kundvagnar, fruktvågar, snabbkassor och betalterminaler och de rengörs nu effektiverat. Det är bra att tvätta händerna noggrant före du kommer till affären och handlar och också när du lämnar affären. I de flesta affärer finns ett ställe där du kan tvätta händerna, oftast nära pantmaskinerna.

Är kundvagn eller korg bättre nu under epidemin?

Vi rekommenderar starkt att välja kundvagn. Det är lättare att rengöra kundvagnarna och då man använder kundvagnen så uppstår det också automatiskt ett lämpligt säkerhetsavstånd till andra kunder.

Hur sköter ni hygienen vid bake off och andra ställen som säljer produkter i lösvikt?

Vi byter ofta ut besticken till rena vid bake off och andra ställen som säljer produkter i lösvikt. Vi är på alerten och extremt noggranna med hygienen för tillfället (det är vi i och för sig också alltid då det är fråga om en vanlig säsongsinfluenssa).

Ett stort antal människor rör i kundvagnarna och korgarna dagligen. Hur sköter ni om att vagnarna är hygieniska?

I affärerna finns det olika ytor som kundvagnar, fruktvågar, snabbkassor och betalterminaler och de rengörs nu effektiverat. Också hygienpraxisen är effektiverad.

Det bästa sättet att undgå smittor efter att ha använt kundvagnar eller korgar, är att tvätta händerna noggrant och använda desinfektionsmedel.

Har ni gjort ändringar i hur ni handskas med kontanter på era verksamhetsställen på grund av coronaviruset?

Då vi använder kontanter så sätter vi växelpengar och kvitto på disken för att undvika handkontakt. På alla våra verksamhetsställen har vi också kontaktlös betalning och på största delen kan man också betala med MobilePay.

 

Handelslaget Varuboden-Osla och flygparkeringsföretaget GoParking började i mars, nästan genast efter att coronaepidemin hade brutit ut, sitt samarbete. GoParking erbjuder beställning, plockning och hemleverans av mat på hela Varuboden-Oslas verksamhetsområde, utom Åland.

Nu under jul när coronaepidemin övergått till spridningsfasen, uppbärs ingen avgift för GoParkings plocknings- och transporttjänst om transportsträckan till Varuboden-Oslas butik är under 10 km.

– I år kommer julen att vara på många sätt exceptionell eftersom myndigheterna rekommenderar att alla stannar hemma och firar jul med endast de närmaste och undviker att resa, konstaterar Varuboden-Oslas branschdirektör inom markethandeln, Bengt Vinberg. Myndigheterna uppmanar att undvika brådska och trängsel och med det samarbete vi gör med GoParking, kan vi erbjuda alla våra kunder en möjlighet att beställa julmaten hem till dörren.

– Samarbetet med Varuboden-Osla har hela tiden fungerat utmärkt och vi har fått en trevlig kundkrets som hela tiden ökar och som det har varit trevligt att kunna betjäna under dessa utmanande tider, konstaterar GoParkings styrelseordförande, Jesse Partanen.

Tjänsten fungerar så att kunden beställer sin mat och övriga produkter per e-post av GoParking dagen före leveransen. GoParkings personal sköter om att samla varorna och leverera dem till kunden följande vardag. Om det är så att en produkt som kunden har önskat köpa inte finns i butiken, ringer GoParkings anställda upp och kommer överens med kunden om en eventuell ersättande produkt. Kunden betalar sin beställning antingen med kort eller kontaktlöst med en betalningslänk i samband med leveransen eller innan varorna levereras. Tilläggsinformation om tjänsten och leveransvillkor finns på adressen www.gojelppi.fi.

 

Ytterligare information:

Bengt Vinberg, branschdirektör, Varuboden-Osla, tfn 010 762 6637

Jesse Paananen, styrelseordförande, GoParking, tfn 0400 617 436

En kock vid kassan, en dekoratör som fyller på hyllorna och trafikbutikens biträdande chef som kollar att dagens leverans av frukt och grönt är OK. Det har varit Handelslaget Varuboden-Oslas sätt att ta hem spelet under coronavirusepidemin. När det fanns mindre jobb på den egna enheten, t.ex. restauranger och bensinstationer, flyttade arbetstagarna över till marketaffärerna där det har behövts hjälp. Det har krävt flexibilitet av arbetstagarna, men samtidigt har det också setts som en möjlighet.

– Jag är så glad över att jag har träffat så många nya människor och lärt mig så mycket. Och jag ser fram emot nästa årsfest, när jag igen får träffa alla nya bekantskaper, säger Sanni Kääriäinen, som till vardags är dekoratör vid Sokos i Borgå, men som har hoppat in i S-marketarna i Veikkola i Kyrkslätt och i Söderkulla i Sibbo.

Handelslaget Varuboden-Osla har under hela epidemin strävat efter att undvika permitteringar.

– Vi lyckades med det, men det har krävt flexibilitet och ett nytt sätt att tänka, både av medarbetarna och av oss, berättar verkställande direktör Hannu Krook. Under epidemin anställde vi i själva verket mer tillfällig personal och kunde t.ex. erbjuda jobb åt personer som var permitterade från S-gruppens hotell.

Jollas Instituutti, som ansvarar för S-gruppens utbildningar, frågade de medarbetare som bytt uppgifter under epidemin om deras erfarenheter, och resultaten visar att arrangemangen har fungerat bra. De medarbetare som bytt enhet har tagit emot de nya uppgifterna med glädje, och de har också blivit väl omhändertagna på de mottagande enheterna.

– Det har varit roligt att kunna utnyttja sitt kunnande på annat håll och samtidigt rycka in där det behövs, säger Sari Stigman, som är biträdande trafikbutikschef vid ABC Kungsvägen.

Katri Mäkäräinen, som är serviceansvarig vid ABC Kungsvägen, berättar att erfarenheten har förbättrat känslan av samhörighet och att systemet gärna får fortsätta.

– Vi har blivit väldigt väl emottagna, vi har fått bra introduktion till de nya sakerna och alltid fått svar på våra frågor. Det har varit tryggt och bra att jobba både med nya saker och med nya kolleger, berättar Katri Mäkäräinen.

Att jobba vid en annan enhet ökar också förståelsen för andras uppgifter. Tiina Rosenqvist-Bärlund jobbar som kock och serviceansvarig vid ABC Kungsvägen, och jobbade två månader vid S-market i Lovisa, bland annat vid kassan.

– Jag har fått lära mig nya saker. Först var jag helt att hjälp, men jag blev snart vän med både kassaapparaten och de nya sätten att jobba, berättar Tiina Rosenqvist-Bärlund. Visst är det annorlunda att vara vid kassan och betjäna kunder, än att vara i köket och skapa delikatesser åt dem. I båda uppgifterna är det tidvis bråttom och stressigt.

Det verksamhetssätt som uppstod under undantagstillståndet blir bestående, och nu när de anställda vid trafikbutikerna och restaurangerna har återgått till sina egna uppgifter, uppmuntras de att ta tilläggsskift på marketsidan.

 

 

Krissituationerna är ett utmärkt tillfälle att testa på nya saker och utveckla vår verksamhet. Vi kommer säkert att utnyttja de här lärdomarna också i framtiden. Särskilt fint har det varit att se hur vår mångkunniga personal smidigt byter från den ena arbetsplatsen till den andra – från restauranger, varuhus och trafikbutiker till markethandeln. Jag hoppas att kollektivavtalen också i framtiden gör det möjligt att flexibelt jobba i kors, eftersom det i framtiden skulle göra det möjligt att öka mängden heltidsanställda, konstaterar verkställande direktör Hannu Krook.

 

Från och med måndag 1.6.2020 kan man igen äta på plats på ABC-stationerna. Varuboden-Oslas stationer ABC Kungsvägen, Karis och Pickala har under hela undantagstillståndet betjänat kunderna så brett som möjligt, så övergången till en mer normal vardag går smidigt.

Från och med början av juni kan kunderna igen njuta av ABC-stationernas stående favorit, buffébordet. Eftersom kunderna tills vidare inte får ta mat själva, lägger personalen upp maten. I cafévitrinen kan man köpa söta och salta bakverk, som alla är förpackade, och à la carte-portioner kan beställas normalt.

Också på restaurang Rosso i Borgå kan man äta på plats från och med måndag, och caféet Coffee House och frisersalongen Hyvä Olo i Borgå slår upp sina dörrar samma dag.

– På alla våra verksamhetsställen fäster vi fortsättningsvis särskild uppmärksamhet vid effektiverad hygien och andra säkerhetsåtgärder för att det ska vara tryggt för både kunder och personal, säger branschdirektör Mikko Ala-Huikku. Vi följer också reglerna för säkerhetsavstånd i restaurangsalarna, så det är tryggt att också äta på plats.

De nya tjänster som har utvecklats under undantagstillståndet kvarstår, trots att restriktionerna nu minskas.

– Man får fortsättningsvis med sig take away-portioner från både ABC-stationerna och från Rosso, berättar Mikko Ala-Huikku. På ABC-stationerna går det fortsättningsvis bra att få sin beställning levererad till parkeringsplatsen, och vi fortsätter också att sälja av Rossos portioner i våra marketar i Borgå.

Handelslaget Varuboden-Osla anställer igen den här sommaren 350 unga för sommarjobb och sommarpraktik.

– Många företag avbröt rekryteringen redan tidigare i vår men vi beslutade att fortsätta på vanligt sätt, berättar personalchef Paula Pajunen. Epidemisituationen är svår för de unga, och vi ville för egen del stöda ungdomarna genom att erbjuda dem sommarjobb på vanligt sätt. För unga är sommarjobbet också ett viktigt steg med tanke på framtiden.

Inom Varuboden-Osla har man under de senaste åren satsat mycket på introduktionen av nya anställda, och det gäller givetvis också sommarvikarier och sommarpraktikanter.

– Ifjol gjorde vi en enkät bland våra sommarjobbare, och våra sommarjobbare berömde särskilt den goda stämningen i våra enheter och introduktionen, berättar Paula Pajunen. Vi utvecklar introduktionen hela tiden, och i år har vi också nya webbaserade studiemoduler för våra nya anställda.

Under våren har coronavirusepidemin uppmärksammats på olika sätt i alla enheter, bl.a. kundkommunikationen, städningen och i personalens skyddsutrustning och -praxis. Det har också sammanställts ett eget infopaket för sommarjobbarna om säkerhetsfrågorna, och de får introduktion till rutinerna i enheterna.

– Vi har också varit i kontakt med våra sommarjobbare redan i förväg, och bl.a. berättat vilken skyddsutrustning vår personal har till sitt förfogande.

En av sommarjobbarna är Christian Svenskberg, som till vardags studerar företagsekonomi. Han jobbar nu redan andra sommaren i S-market Lovisa.

– Jag sökte flera platser, men Varuboden-Osla var den enda som kunde garantera mig ett jobb för hela sommaren, berättar Christian Svenskberg.

Också Christian berömmer introduktionen och den goda stämningen på arbetsplatsen.

– Här får man alltid hjälp när man behöver det. Jag är inte orolig för coronaepidemin, utan känner mig trygg på jobbet.

Under det rådande undantagstillståndet har personalen inom Varuboden-Osla flyttat bland annat från ABC-stationerna till markethandeln, och det har inte funnits behov av permitteringar inom handelslaget. Från början av juni återgår trafikbutikerna och restaurangerna igen till en mer normal vardag och arbetstagarna återgår till sina egna jobb – och på semester.

– Vi är verkligen glada över att vi igen får en stor grupp ungdomar som hjälper oss över sommaren. Samtidigt kan vi också stöda ungdomarna i denna exceptionella situation, säger Paula Pajunen.

 

GoParkings GOJELPPI-tjänst utvidgas och kommer att utöver dagligvaror också omfatta andra tjänster inom Handelslaget Varuboden-Osla såsom Borgå Sokos, Kyrkslätt Prismas samt Varuboden-Oslas trädgårds- och järnaffärers sortiment. Utöver det här börjar vi 5.5.2020 med en ny GOMUUTTO-tjänst på Varuboden-Oslas verksamhetsområde.  

Flygparkeringsföretaget GoParking utvidgar sin populära beställnings-, plocknings- och hemleveranstjänst av mat, s.k. GOJELPPI, att nu också omfatta andra produktgrupper såsom trädgårds- och järnaffärsprodukter på Varuboden-Oslas verksamhetsområde. Kunderna kan nu beställa de produkter de önskar från Varuboden-Oslas trädgårdsaffärer, från S-Rauta i Hangö och Sokos i Borgå. Dessutom startar vid sidan av GOJELPPI på kundernas önskan också en flyttjänst som går under namnet GOMUUTTO.

– I offentligheten har mataffärernas webbaffärer ofta klandrats för sina långa leveranstider, men GOJELPPIS servicelöfte om att alltid leverera matvaror genast följande vardag uppmuntrade oss att utvidga hemleveranstjänsten också till järnaffärs- och trädgårdsprodukter samt hela det breda produktsortimentet i vårt Sokos-varuhus i Borgå, säger branschdirektör Bengt Vinberg. Allt fler av våra kunder vill undvika att gå i affärer och handla, och vi har tack vare samarbetet med GOJELPPI kunnat betjäna våra kunder effektivt och bra också under denna exceptionella tid.

Tjänsten fungerar så att kunden beställer matvaror och våra andra varor per e-post från GoParking dagen innan och GoParkings personal plockar varorna och levererar dem följande vardag. I det fall att någon produkt inte finns, ringer GoParkings personal upp kunden och tar reda på om det finns någon ersättande produkt hen vill ha. Kunden betalar beställningen med kort eller kontaktlöst med en betalningslänk i samband med leveransen eller före hemleveransen.

– Samarbetet med Varuboden-Osla har ända sedan början fungerat effektivt och eftersom vi i allt högre grad vill sköta våra gemensamma kunders matförsörjning och andra anskaffningsbehov, beslutade vi att utvidga vårt urval av tjänster, konstaterar GoParkings styrelseordförande Jesse Paananen.

Tjänsten fungerar på vardagar. Priset för insamlings- och hemleveranstjänsten är 17,90 € (inkl. moms.), om avståndet är högst 5 km från kundens närbutik. I det fall att avståndet är mer än 5 km tillkommer 1,20 €/km. I GOJELPPI-tjänsten får Varuboden-Oslas kunder alltid en prisförmån på 2 procent på sina inköp och i GOMUUTTO-tjänsten en kundlojalitetsrabatt som är 10 procent på flyttjänstens slutsumma. Invigningspriset är 69 €/timme (inkl. moms) på alla GOMUUTTO-tjänster som görs eller beställs under maj. I priset ingår transport, flyttlådor och två flyttarbetare.

Tilläggsinformation ger:

Jesse Paananen, styrelseordförande GoParking Oy, tfn 0400 617436

Bengt Vinberg, branschdirektör, Handelslaget Varuboden-Osla, tfn 010 762 6637