Svinnlådorna och -påsarna och Brödis-påsarna favoriter i butikerna
I Svinnlådorna och -påsarna säljs frukter och grönsaker som utseendemässigt kanske inte längre är helt perfekta, men ändå ännu är goda att äta. I Brödis-påsarna i sin tur säljs bröd, där ”bäst före datum” går ut samma dag, till ett förmånligt pris. Årligen säljs det tiotusentals Svinnlådor och -påsar och Brödis-påsar och det här betyder på årsnivå över 100 000 kilogram enbart för Svinnlådornas- och -påsarnas del. Nu har försäljningsmängderna minskat, vilket är bra eftersom det betyder att de beställningssystem som vi använder fungerar. I år har kunderna köpt närmare 35 000 Brödis-påsar, och ungefär 20 000 Svinnlådor- och påsar plockades i kundkorgar och -vagnar.
– Brödis-påsarna är mycket populära och på många ställen säljs de slut redan under morgonen. Också Svinnlådorna och -påsarna hör till de mest eftersökta produkterna i butikerna, berättar Varuboden-Oslas distriktschef Annina Kallinen. Med Svinnlådorna och -påsarna kan man också på ett enkelt sätt öka andelen frukt och grönsaker på sin egen tallrik.
Rödmärkta produkter – hit under kvällsförsäljningen
Vi införde också rödmärkta produkter i alla våra affärer för ett antal år sedan. Livsmedel där datumet håller på att gå ut och som är rödmärkta säljs med 60 procents rabatt under de sista timmarna butiken håller öppet under dagen. Alla kundgrupper är intresserade av svinnprodukter och åtgången är garanterad.
– Av de produkter som tänker bli svinn räddas mest bland annat förpackade fisk- och köttprodukter, så som laxfilé eller köttfärs, och bake off-produkter, som rispiroger, croissanter och köttpastejer, berättar Kallinen.
Vårt handelslags butiker ger också produkter som inte längre kan säljas till ett stort antal olika mathjälpsaktörer på vårt verksamhetsområde.
Våra restauranger starkt med i svinntalkot
Våra restauranger gör dagligen konkreta ting för att minska på matsvinn.
– Exempelvis i våra ABC-trafikbutiker, som förutom en restaurang också har en livsmedelsaffär och på ett par enheter också ett Hesburger-snabbmatsställe, används produkter från de olika avdelningarna i kors för att minska på svinnet. Sallad är ett bra exempel på en produkt vars svinn vi har kunnat minska på avsevärt med denna åtgärd. Då det kommer till caféprodukter så vill vi bjuda våra kunder på färskt och smakligt sött och salt till kaffet. Vi har medvetet minskat på den mängd produkter vi tillreder per gång och samtidigt kunnat garantera att produkterna är färska samt minimera svinn. Det här kräver av arbetsplaneringen det att man tillreder produkter oftare, säger Minna Virta som är trafikbutikschef på ABC Kungsvägen.
Även kunderna är en viktig del av och bär ansvar i kampen för att minska matsvinn: man borde egentligen bara ta så mycket mat på tallriken som man orkar äta upp.
– Vi har vid buffébordet också satt upp meddelanden åt kunderna där personalen påminner till exempel om att ”ta endast så mycket mat som du orkar äta, du kan alltid ta till”. Då fäster man mer uppmärksamhet vid den mängd mat man slänger bort. Vår kärlretur som fungerar med så kallad självbetjäning och där kunderna returnerar kärlen direkt till disklinjen minskar också på svinn. Efter att vi övergick till den här modellen är den mängd mat som kunderna lämnar kvar på tallriken allt mindre och mängden bioavfall har minskat, fortsätter Minna Virta.