På bilden tävlingens finalister Erika Hermansson, Emma Muikku, Anna Äijälä, Susanna Ruskeepää, Joonas Rinne, Martina Aspholm och Netta Forsman. I finalen deltog också Päivi Valkoniemi-Sjöblom, som deltog på distans.Torsdagen 30.10 samlades finalisterna, som valts ut av en jury, på Varuboden-Oslas kontor för att presentera sina förslag. I idétävlingen uppmuntrades personalen att fundera över utmaningar både i sin egen arbetsvardag och i kundernas vardag, och hur man kunde lösa dessa utmaningar.Det kom många olika slags förslag, och finalisterna hade funderat över de vardagliga processerna i butikerna, introduktionen för nyanställda och också en smidigare vardag för kunderna.– Jag är verkligen nöjd över den här tävlingen och rätt tagen över hur fina förslag vi har fått, konstaterade verkställande direktör Mathias Kivikoski till finalisterna. Alla idéer är utmärkta och möjliga att utveckla.Den här gången var de segrande bidragen starkt kopplad till vardagen i butikerna. Tävlingens jury valde förslaget “Marknadsföringsprogram”, där man hade funderat över hur vardagen i butiken kunde underlättas genom att minska antalet e-postmeddelanden till butiken. Det team som kommit fram med idén bestod av deltagare från flera olika enheter, och de deltar för tillfället i Varuboden-Oslas egen utbildning för team- och serviceansvariga. Personalen hade också möjlighet att rösta på sin egen favorit. Också det förslaget var starkt kopplat till butikens rutiner, till planeringen och kommunikationen av dem.Idén till idétävlingen kommer ursprungligen från handelslagets samarbetspartner Careeria. – Vi fick en färdig genomförandemodell av Careeria för en idétävling, eller Luovuusluola (ung. kreativitetsgrottan), som de har döpt modellen till, berättar personaldirektör Paula Pajunen. Ifjol spånade vi med dem när vi ordnade den första tävlingen, som lyckades över förväntningarna. Redan nu är det klart att idétävlingen ordnas också nästa år. Det här är ett utmärkt sätt att göra personalens röst hörd och få fram de ändringsförslag som uppstår i deras vardag.