Varuboden-Oslan alkuvuosi: Liikevaihto jatkoi kasvuaan


Varuboden-Oslan vuosi 2022 alkoi positiivissa merkeissä. Veroton myynti kasvoi lähes 5 prosenttia 203,1 miljoonaan euroon (1–6 2021: 193,8 milj.). Kasvua syntyi kaikilla toimialoilla, mutta prosentuaalisesti eniten kasvoivat ravitsemuskauppa, liikenne- ja polttonestekauppa ja tavaratalo- ja erikoisliikekauppa.

9.8.2022

Marketkaupassa myynti kasvoi maltillisemmin kahden hyvin vahvan kasvuvuoden jälkeen.

– Olemme jo vuosien ajan määrätietoisesti kehittäneet marketkaupan palveluja ja verkostoa sekä tarjonneet pysyvästi edullisen ruokakorin. Olemme myös viime vuosina kehittäneet verkkokauppaamme, joka on myös kasvanut alkuvuoden aikana. Verkkokaupan nousu johtuu lähinnä verkoston laajenemisesta, sillä nyt verkkokaupan noutopisteitä löytyy jo seitsemältä paikkakunnalta. Koko tämä pitkäjänteinen työ on kantanut osuuskauppaamme poikkeusvuosien yli ja eteenpäin, toimitusjohtaja Mathias Kivikoski toteaa. Suuri kiitos hyvästä tuloksesta kuuluu myös henkilöstöllemme, joka tekee loistavaa työtä palvellessaan asiakkaitamme.

 

Investoinnit jatkuvat

Kuluneiden vuosien aikana lähes kaikki Varuboden-Oslan S-market-myymälät on uusittu, viimeisimpänä S-market Söderkulla Sipoossa. Syksyllä uudistetaan S-market Veikkola Kirkkonummella.

– Hankolaiset ovat saaneet odottaa uudistunutta S-marketia pitkään, koska olemme toivoneet, että saisimme rakentaa täysin uuden S-marketin Hangon keskustaan. Nyt näyttää siltä, että pääsemme aloittamaan rakennustyöt Hangossa – aloitamme kuitenkin ensin ABC-aseman rakentamisesta, koska tällä hetkellä polttoainetarjonta Hangossa on hyvin vähäistä, Mathias Kivikoski sanoo.

Kesäkuussa Varuboden-Osla teki kaksi kiinteistökauppaa. Porvoon Tarmolasta ostettiin kaksi tonttia, jotka täydentävät Varuboden-Oslan aikaisempaa omistusta alueella ja Ahvenanmaan Möckelöstä ostettiin tontti S-market Jomalan naapurista.

– Mitään konkreettisia suunnitelmia näille tonteille ei vielä ole, vaan varaudumme näillä hankinnoilla mahdollisiin tulevaisuuden palvelutarpeisiin, Mathias Kivikoski kertoo.

Myös ABC-latausasemien verkosto on laajentunut tämän vuoden aikana. Tammisaaren, Loviisan, Söderkullan ja Jomalan S-marketien, Kirkkonummen Prisman ja ABC Karjaan yhteyteen on avattu latauspisteet. S-market Näsin latauspisteelle odotetaan vielä viimeisiä komponentteja, ja S-market Nikkilän latausasema pyritään avaamaan loppuvuoden aikana.

– Varuboden-Oslan ja koko S-ryhmän tavoitteena on olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuodesta 2025 alkaen. Olennainen osa tätä tavoitetta on, että kaikki käytettävä sähkö on jo nyt uusiutuvaa, pääosin tuuli- ja vesivoimalla tuotettua sähköä. Näin ollen myös ABC-latauksen käyttäjät ajavat täysin uusiutuvalla sähköllä, Mathias Kivikoski toteaa.

Osana ilmastotavoitetta S-ryhmässä käytetään yhä enemmän aurinkoenergiaa, ja kun Kirkkonummen Prisman aurinkovoimala valmistuu, Varuboden-Oslalla on aurinkovoimala peräti kymmenessä yksikössä.

 

Ennätysmäärä kesätyöntekijöitä

Varuboden-Osla on iso työnantaja toimialueellaan, ja haluaa näin ollen myös tarjota työmahdollisuuksia alueen nuorille. Viime vuosina yhä useampi nuori on hakenut työpaikkaa Varuboden-Oslassa, ja jälleen tänä vuonna hakemuksia tuli ennätysmäärä.

– Tänä vuonna saimme 3200 hakemusta, mikä on noin 800 hakemusta enemmän kuin viime vuonna, Mathias Kivikoski kertoo. Olemme todella iloisia siitä, että nuoret kokevat osuuskaupan houkuttelevana työpaikkana. Tänä vuonna palkkasimmekin lähes 650 nuorta sekä pidempiin jaksoihin että kahden viikon Tutustu ja tienaa -harjoitteluun. Emme valitettavasti pysty kaikkia halukkaita ottamaan töihin, mutta jokainen hakija on päässyt haastatteluun ja siten saanut kerättyä kokemusta työnhausta.

 

Näkymät loppuvuodelle

Pandemiarajoitusten poistuttua maailman tilannetta on mullistanut Venäjän hyökkäys Ukrainaan, mikä on yleisellä tasolla näkynyt mm. ruoan hinnan nousuna.

– Alkuvuoden aikana hinnat ovat olleet nousussa mm. kahvissa ja kalatuotteissa. Toukokuun alussa uusi hintataso alkoi näkyä erityisesti maitotaloustuotteissa, valmisruoissa, leivässä, lihatuotteissa, kananmunissa sekä kalassa ja kalajalosteissa, toimitusjohtaja Mathias Kivikoski kertoo. On selvää, että tuleva inflaatiokehitys vaikuttaa jokaisen suomalaisen elämään. Meidän hintalupauksemme on tarjota pysyvästi edullinen ostoskori, ja siitä pidämme kiinni. Meille on myös tärkeää tarjota palveluita lähellä ihmisiä, ja tulemme jatkossakin investoimaan voimakkaasti palveluverkostomme kehittämiseen.

 

Tunnusluvut

Veroton myynti 203,1 miljoonaa euroa (2021: 193,8 miljoonaa euroa)

Tulos ennen veroja 5,4 miljoonaa euroa (2021: 5,8 miljoonaa euroa)

Investoinnit 9,1 miljoonaa euroa (2021: 5,9 miljoonaa euroa)

Maksettu Bonus ja maksutapaetu: 4,9 miljoonaa euroa (2021: 4,7 miljoonaa euroa)

 

Lisätietoja: toimitusjohtaja Mathias Kivikoski, puh. 010 765 9301