Kierrätä kauppareissulla


Osuuskauppamme pyrkii tekemään kierrättämisen helpoksi asiakkailleen. Suurimmassa osassa marketyksiköistämme meillä on jo pieniä kierrätyspisteitä, joihin asiakkaat voivat kauppareissunsa yhteydessä tuoda esimerkiksi paristoja ja pieniä elektroniikkalaitteita. Pullonpalautuskoneet pitävät huolen, että pullot palautuvat asianmukaisille tahoille. Monien yksiköiden pihoilta löytyy myös ekopisteitä, jonne voi tuoda esimerkiksi lasia, muovia ja metallia.

18.3.2022

Kierrättäminen helpoksi

Tänään 18.3. vietetään kansainvälistä kierrätyspäivää. Pakkausten kierrättäminen sujuu helposti, vaikka kauppareissun yhteydessä, sillä lähemmäs 20 myymälämme läheisyydestä löytyy ekopiste. Ekopisteisiin voit tuoda kartonkia, metallia, lasia ja paperia. Erityisen ahkerasti asiakkaat kierrättävät pantillisia pulloja ja tölkkejä. Osuuskauppamme Prismassa, kaikissa S-marketeissa, Saleissa, ja ABC-liikennemyymälöissä on pantillisten muovipullojen ja tölkkien palautuspiste. Yleensä automaatit vastaanottavat myös pantittomia pulloja ja tölkkejä. Kirkkonummen Prismassa ja S-market Näsissä on lisäksi käytössä tehokkaat Tomran palautusautomaatit, joiden myötä palauttaminen nopeutuu merkittävästi, sillä tyhjiä muovipulloja ja tölkkejä voi kaataa laitteeseen suuren säkillisen kerrallaan.

Osa jätteistä on erityisen haitallisia ympäristölle. Siksi on tärkeää, etteivät ne päädy sekajätteeseen. Tällaisia jätteitä ovat muun muassa akut ja paristot sekä sähkö- ja elektroniikkaromu. Asiakkaamme voivat palauttaa kauppoihin vapaasti pieniä, alle 25 senttimetriä ulkomitoiltaan olevia sähkö- ja elektroniikkalaitteita eli esimerkiksi energiansäästölamppuja, loisteputkia, hiustenkuivaajia ja kahvinkeittimiä. Poikkeuksena ovat pienet, alle 1 000 neliön ruokakaupat. Pienet kaupat eivät ota vastaan laitteita, koska esimerkiksi käytöstä poistettuja energiansäästölamppuja ei voi turvallisesti tai hygieenisesti säilyttää elintarvikehuoneistossa.

– Henkilökuntamme on valveutunutta ympäristö- ja kierrätysasioissa. Pienten myymälöidemme henkilökuntaa on koulutettu ohjaamaan asiakkaat lähimpään tuottajien tai kunnan ylläpitämään aluekeräyspisteeseen tai suurempaan kauppaan, joka ottaa laitteita vastaan, marketkaupan toimialajohtaja Bengt Vinberg kertoo.

Pakkausuudistukset – säästöä luonnolle

Pakkausuudistuksia tehdään jatkuvasti koko S-ryhmässä mikä edesauttaa osuuskauppamme asiakkaiden lajittelu- ja kierrätystyötä. Pakkausuudstuksilla pyritään esimerkiksi parantamaan pakkausten kierrätettävyyttä, vähentämään pakkauksissa käytettävää muovia ja lisäämään kierrätysmateriaalien käyttöä. S-ryhmän tavoitteena on, että kaikki sen omien merkkien tuotepakkaukset ovat kierrätettäviä vuoden 2022 loppuun mennessä.

Olennaista pakkausuudistuksissa on myös se, että pakkauksen tulee suojata tuotetta ja edistää sen säilyvyyttä ja minimoida hävikin määrää. Uusissa pakkauksissa pyritään myös käyttämään entistä enemmän kierrätysmateriaaleja. Viimeisimpänä Kotimaista-tulppaanien muovikääre vaihtui paperiseksi ja tämän myötä muovia säästyy vuodessa yli 6000 kiloa. Kaikkien uudistusten lisäksi kaikkiin S-ryhmän omien tuotemerkkien pakkauksiin lisätään aina selkokieliset lajitteluohjeet, jotka helpottavat asiakkaiden työtä, kun he lajittelevat pakkauksia kierrätykseen.

Yksiköiden työ ympäristömme parhaaksi

Kaupan arjessa kierrätys ja hävikin vähentäminen kuuluu olennaisena osana kaupan jokapäiväisiin rutiineihin. Pakkausjäte ja muu toiminnasta syntyvä jäte kierrätetään asianmukaisella tavalla ja uusien työntekijöiden perehdytyksessä tämä on yhtenä osa-alueena.

Kaupoissa hävikkiä syntyy ja siksi sen vähentämiseksi on tehty paljon töitä. Hävikin vähentäminen on päivittäistä seurantaa päiväysten ja etenkin helposti pilaantuvien tuotteiden osalta. Hyllytystekniikan perusperiaate, uudet tuotteet taakse ja vanhemmat eteen, on edelleen ohjenuorana hävikin vastaisessa kamppailussa. Tämän rinnalla mietitään myös tuotepaikkoja ja mikä paikka hyllyssä myy parhaiten. Tuotteiden säilytykseen kiinnitetään huomiota, oikea valo ja lämpö vaikuttavat tuotteiden säilymiseen.

– Meille hävikinhallinta on luonteva ja tärkeä osa arkisia rutiineja. Valikoiman kehittäminen kysynnän mukaan, modernit tilausmäärien ennustejärjestelmät, vanhentuvien tuotteiden alennuskäytäntö ja jatkuvasti lisääntyvä ruokalahjoitusyhteistyö pitävät ruokahävikin määrän hallinnassa. Kehitämme jatkuvasti toimintaamme hävikin pienentämiseksi. Tavoitteenamme on saada biojätemäärät nollille, Bengt Vinberg toteaa.

 

Kierrättää kätevästi kauppareissulla!