Tärkeä työ tuotteiden takana näkyväksi

Osuuskaupallamme on laaja kirjo paikallisia tuottajia, joiden kanssa teemme yhteistyötä. Usein tuttuja paikallisia tuotteita ovat tuoreet kausituotteet kuten kasvikset ja hedelmät. Valikoimistamme löytyy kuitenkin paljon muutakin paikallisesti tuotettua. Miltä kuulostaisi Siuntiossa valmistettu jäätelö, inkoolainen thai-ruoka, kombucha Porvoosta, ahvenanmaalainen limonadi vain muutamia mainitakseen.

Olemme nyt hieman yli vuoden verran osuuskaupassamme tehnyt juttusarjaa meidän paikallisista tuottajistamme. Olette saaneet tutustua 14 paikalliseen tuottajaan ja heidän toimintaansa. Jokaisesta tuottajasta ja hänen tuotteistaan olemme tehneet videon, jota on näytetty osuuskauppamme sosiaalisissa medioissa sekä kaupan infonäytöillä. Laajemman artikkelin ja tuottajan haastattelun olemme julkaisseet osuuskauppamme nettisivuilla. Ensi vuodeksi on jälleen luvassa monta mielenkiintoista tarinaa paikallisten tuotteiden takana.

Limonadia, kakkuja, hunajaa, jäätelöä, lihaa, yrttejä…

Osuuskauppamme pyrkii koko ajan lisäämään paikallisten tuottajien lähiruokavalikoimaa kysynnän kasvaessa. Kuluvan vuoden aikana valikoimiimme on jälleen tullut monia uusia paikallisia tuotteita, muun muassa valmiita thairuoka-annoksia, Strömsbergin myllyn tuotteita ja Ratia Ranchin jauhelihaa. Kehitämme jatkuvasti osuuskauppamme lähiruokavalikoimaa asiakkaidemme toiveiden ja menekin kautta saamamme palautteen perusteella. Pääpaino on tuoreissa kausituotteissa, kuten kasviksissa ja hedelmissä, mutta niiden lisäksi on myös tarjolla lihaa ja leikkeleitä, leipää ja viljatuotteita, makeisia, panimotuotteita, hunajaa, jäätelöä ja säilykkeitä. Lähiruokavalikoimamme vaihtelevat hieman myymälöittäin ja paikkakunnittain. Kaikista ruokakaupoistamme löytyy kuitenkin kattava valikoima eri tuoteryhmiin kuuluvia lähituotteita.

Lähiruoka on nostanut suosiotaan ja samalla myös kiinnostus tuottajia kohtaan. Poimiessaan ostoskoriinsa lähituottajan marmeladipurkin asiakasta kiinnostaa myös tarina sen takana. Olemmekin jo esitelleet teille 14 paikallista tuottajaa ja heidän tarinansa voit lukea täältä.

Ja lisää on tulossa

Vuoden aikana olemme saaneet esitellä teille monta mielenkiintoista paikallista tuottajaa ja yhtä monta kiinnostavaa tarinaa tuotteiden takaa. Meillä on myös monta uutta tarinaa ja videota teille jaettavaksi taas ensi vuodelle. Luvassa on ainakin vihanneksia, limonadia, kombuchaa, hunajaa, leivonnaisia ja paljon muuta. Otathan osuuskauppamme sosiaaliset mediat seurantaan niin kuulet kaikki mielenkiintoiset tarinat paikallisten tuottajiemme takaa.

Korona-aikana varsinkin lapset ja nuoret ovat kärsineet paljon harrastusmahdollisuuksien rajusti kavennettua. Muutoinkin lapsen harrastus voi olla monelle perheelle todella iso rahallinen investointi, eikä kaikilla lapsilla ja nuorilla ole samanvertaisia mahdollisuuksia harrastaa vapaa-ajalla kuin ikätovereillaan. Siksi osuuskaupallemme on ollut erityisen tärkeää tukea niitä tahoja, jotka järjestävät lapsille ja nuorille kohdistettua harrastustoimintaa. Pyrimme kohdistamaan tuen laajasti erilaisiin järjestöihin ja tahoihin koko osuuskauppamme toimialueella ja näin lisätä toimialueen lasten ja nuorten hyvinvointia. Sponsorointikohteissamme on monia urheiluseuroja, partiolaisia, musiikki- ja teatteriyhdistyksiä.

Toivomme, että sponsorointimme myötä voimme tukea lasten ja nuorten tasavertaisia mahdollisuuksia harrastaa, olla osallisia jotain ryhmää ja kokea ilon hetkiä urheilun ja kulttuurin parissa. Lasten ja nuorten osallisuuden ja vahvuuksien tukeminen on myös osa mielenterveysongelmien ennalta ehkäisevää työtä ja antaa lapsille ja nuorille eväitä ja työkaluja tulevaisuutta varten.

 

Hyvää lapsen oikeuksien päivää.

Lue lisää sponsoroinnistamme: Sponsorointi

Henkilöstön mielen hyvinvointi avainasemassa

Olemme osuuskaupassamme viime vuodet panostaneet henkilöstön mielen hyvinvointiin. Haluamme myös kulkea yhä avoimempaa työkulttuuria kohti, jossa apua ja tukea olisi helpommin saatavilla myös silloin, kun mieli sairastaa. On tärkeää, että työyhteisö toimii, johtaminen on laadukasta ja että työntekijöillä on ymmärrys siitä, minkälaisia työyhteisötaitoja työelämässä tarvitaan. Kaikkia näitä asioita tulisi jatkuvasti kehittää ja ylläpitää työpaikoilla. Keskiössä ovat työkyvyn systemaattinen johtaminen, tehokkaat tukipalvelut, nopea hoitoon pääsy sekä esihenkilöiden ymmärryksen lisääminen mielen hyvinvoinnin, työn ja johtamisen yhteydestä.

Työikäisten mielenterveyden ongelmat kuten masennus, ahdistus ja unihäiriöt ovat kasvaneet yleisesti viimeisten vuosien aikana. Tämä vaikuttaa niin arjessa kuin työssä jaksamiseen. Työelämän uudistuminen ja muutokset yhdistettynä elämän murrosvaiheisiin voivat osoittautua haastavaksi yhtälöksi monelle nuorelle aikuiselle. He elävät kuormittavaa vaihetta, kun he samaan aikaan esimerkiksi raivaavat omaa paikkaansa työelämässä ja perustavat perhettä.

Myös korona on osaltaan kuormittanut ihmisten jaksamista ja aiheuttanut ahdistuneisuutta. Sosiaalisten verkostojen kaventuminen on jättänyt monet yksin omien ajatustensa kanssa. Tänä aikana varsinkin sähköiset työterveyspalvelut ovat olleet tärkeässä roolissa juuri ahdistuneisuuden purkamisessa. Käytössämme on ollut chat-palvelu sekä videoyhteydellä psykologin tai psykoterapeutin kanssa tapahtuva sparraus.

Korona kohdellut nuoria raskaasti

Koronatilanne kohteli nuoria rankasti, kun harrastustoiminta laitettiin tauolle, sosiaalista kanssakäymistä rajoitettiin ja etäopetus koneiden välityksellä oli arkea pidemmän ajanjakson ajan. Koronatilanne rajoitti myös varsinkin nuorten kesätyömahdollisuuksia. Pitkään jatkuneen poikkeustilanteen aikana osuuskauppamme pystyi tarjoamaan nuorille kesätyöpaikkoja sekä Tutustu- ja tienaa -harjoittelupaikkoja ja tänä kesänä palkkasimmekin ennätysmäärän nuoria.

– Kesätöillä on suuri merkitys nuorille paitsi taloudellisessa mielessä, myös tulevaisuuden työllistymisen ja osallisuuden kokemuksen kannalta. Ykköstavoitteemme on tarjota nuorille myönteisiä työkokemuksia. Työelämään siirtyminen on herkkä vaihe, jolla on tutkitusti vaikutusta koko työuran onnistumiseen. Työpaikalla nuoret saavat myös kokea itsensä tasavertaiseksi osaksi työyhteisöä ja kuuluvansa joukkoon, henkilöstöpäällikkö Paula Pajunen sanoo.

Monelle voi olla haastavaa tuoda omaa intoansa sekä persoonaansa esiin, kun hakee ensimmäisiä kesätöitä. Lähettämällään hakemuksella ei välttämättä erotu suuresta hakijajoukosta. Tämän vuoksi osuuskauppamme halusi tänä vuonna tarjota kaikille hakijoille mahdollisuuden työhaastatteluun. Hakulomakkeella kysyttiin ainoastaan välttämättömät tiedot ja loput he saivat kertoa itse haastattelutilanteessa.

– Haastattelukutsuja lähetimme lähemmäs 2000 ja haastattelut suoritimme livevideon välityksellä pienissä 2–4 hengen ryhmissä. Halusimme osaltamme myös edistää yhdenvertaisuutta, koska vastuullisuus on erityisen tärkeää myös työnantajan näkökulmasta, Paula Pajunen, jatkaa.

Mielenterveyspoissaolot vähentyneet 150 päivällä

Työssäjaksamista edistää mielekkäät työtehtävät ja kokemus osallisuudesta. Aina tämä ei kanna, kun elämä koettelee ja silloin on hyvä saada tukea myös työpaikalla. Konkreettisia toimenpiteitä osuuskaupassamme ovat olleet esimerkiksi varhainen reagointi, esihenkilöiden mahdollisuus muokata työtä ja työaikoja henkilölle sopivammiksi, työterveyspsykologin palvelut ja lyhytpsykoterapian tarjoaminen. Tukea on myös saatu muun muassa hyvinvointi ja jaksaminen -ryhmätoiminnan avulla. Ehkä tärkeimpänä kutenkin avoimempi kulttuuri myös mielenterveyteen liittyvien asioiden käsittelyssä. Esihenkilöitä on johdonmukaisesti koulutettu jo pitkään ja asioita pidetään jatkuvasti esillä. He keskustelevat entistä enemmän työntekijöidensä kanssa ja uskaltavat reagoida. Varhaisella reagoinnilla ja työn muokkauksella tilanteen vaatimalla tavalla on iso merkitys.

– Ennaltaehkäisevällä työllä ja riittävän ajoissa tarjottavalla tuella on saavutettu tuloksia. Mielenterveyspoissaolot osuuskaupassamme ovat vuositasolla vähentyneet 150 päivällä, kertoo Paula Pajunen.

Osuuskaupassamme jatketaan pitkäjänteisesti tärkeää työtä mielen tukemiseksi.

Haastattelukokemus kaikille hakijoille

Viime vuosina osuuskaupassamme on panostettu sekä työntekijöiden rekrytointiin että perehdytykseen. Tänä kesänä kaikki hakijat haastateltiin henkilökohtaisesti livevideon välityksellä.

– Ensimmäistä kesätyötä hakiessa voi olla haastavaa pelkän hakemuksen välityksellä tuoda omaa intoa ja osaamista sekä persoonaa esille, erityisesti henkilöille, joille kirjallisen materiaalin tuottaminen voi olla hankalampaa, joten halusimme tarjota kaikille hakijoillemme mahdollisuuden haastatteluun. Pyrimme myös parantamaan hakijakokemusta kysymällä hakulomakkeella ainoastaan välttämättömät tiedot ja tekemällä hakemisesta näin ollen mahdollisimman nopeaa. Haastattelukutsut lähetimme sähköpostitse kaikille hakijoillemme, ja haastattelut pidimme livevideon välityksellä pienissä 2–4 henkilön ryhmissä. Uskomme, että nuorille kokemus siitä, että ovat päässeet aidosti kertomaan itsestään, vahvistaa kokemusta kuulluksi ja huomioiduksi tulemisesta, henkilöstöpäällikkö Paula Pajunen kertoo.

Nuorille myönteisiä työkokemuksia myös poikkeusaikana

Koronatilanne kohteli nuoria rankasti, kun harrastustoiminta laitettiin tauolle, kokoontumisia rajoitettiin ja etäopetus koneiden välityksellä oli arkea pidemmän ajanjakson ajan, ja jopa kesätyömahdollisuuksia on ollut yleisesti aiempaa vähemmän. Olemme ylpeitä, kun pitkään jatkuneen poikkeustilanteen aikana osuuskauppamme pystyi tarjoamaan nuorille kesätyöpaikkoja sekä Tutustu- ja tienaa -harjoittelupaikkoja ja tänä kesänä palkkasimmekin ennätysmäärän nuoria.

– Kesätöillä on suuri merkitys nuorille paitsi taloudellisessa mielessä, myös osallisuuden kokemuksen ja tulevaisuuden työllistymisen kannalta. Ykköstavoitteemme on tarjota nuorille myönteisiä työkokemuksia. Työpaikalla nuoret saavat myös kokea itsensä tasavertaiseksi osaksi työyhteisöä ja kuuluvansa joukkoon, Paula Pajunen sanoo.

Yhdenvertaisuuden edistäjä

Olemme osuuskaupassamme jo monen vuoden ajan kehittäneet rekrytointiprosessia yhä hakijaystävällisemmäksi. Olemme muun muassa siirtyneet käyttämään videohaastatteluja lyhyen kirjallisen hakemuksen lisäksi. On vastuullista pohtia niitä keinoja ja vaihtoehtoja, joilla saadaan lisättyä yhdenvertaisuutta erilaisten henkilöiden työnhaussa ja toivottavasti näiden keinojen avulla työyhteisön monimuotoisuus kaiken kaikkiaan lisääntyy.

– Osuuskaupassamme monimuotoisuuden edistäminen työyhteisöissä on kirjattu HR-työn strategiseksi vastuullisuustavoitteeksi, joten kunniamaininta tuntuu juuri siksi hienolta. Iso kiitos kuuluu myös toimipaikkojemme perehdyttäjille ja kummityöntekijöille, jotka ottavat nuoret vastaan yksikössä. Me työnantajina pystymme varsin pienillä teoilla varmistamaan nuorille myönteisiä työkokemuksia, kun tarkastelemme huolellisesti omia toimintatapojamme ja kehitämme niitä jatkuvasti, Paula Pajunen toteaa.

Autotonta päivää on Suomessa vietetty aina vuodesta 2000 alkaen. Juuret juontavat kuitenkin jo 1990-luvulle, jolloin haluttiin kiinnittää huomiota lisääntyvän liikenteen aiheuttamiin ympäristöhaittoihin sekä joukkoliikenteen kehittämiseen. Edelleen autoton päivä on hyvä ajankohta herätellä ihmisiä pohtimaan omia liikkumisvalintojaan.

Osuuskaupassamme on jo lähes kymmenen vuoden ajan tuki- ja palvelutoimintojen henkilöstö voinut tehdä joustavasti etätöitä parina päivänä viikossa. Lokakuun alusta etätyömahdollisuutta tullaan lisäämään yhdellä päivällä viikossa. Henkilöstöä kannustetaan myös käyttämään kimppakyytejä työmatkailuun.

Osuuskauppamme on mukana Porvoon kaupungin koordinoimassa ja Ympäristöministeriön rahoittamassa Kestävästi töihin -hankkeessa, jonka tavoitteena on luoda työntekijöiden hyvinvointia edistäviä liikkumiskäytäntöjä porvoolaisille työpaikoille ja vähentää työmatka- ja työasiamatkaliikkumisesta aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä. Tavoitteena on parantaa kestävien kulkumuotojen käytön mahdollisuuksia ja edistää joustavampien työskentelykäytäntöjen käyttöönottoa. Hankkeen myötä osuuskaupallemme on laadittu liikkumissuunnitelma, jonka myötä voimme parantaa kestävien kulkutapojen hyödyntämistä työmatkoilla.

– Hankkeen kyselyn tulosten pohjalta olemme alkaneet kiinnittää huomiota muun muassa siihen, että toimipaikoissa olisi henkilökunnan käytössä kätevät pyöräsäilytysmahdollisuudet sekä esimerkiksi tilat joihin työmatkapyöräilyssä käytettävät vaatteet voisi työpäivän ajaksi ripustaa, henkilöstöpäällikkö Paula Pajunen kertoo.

Työmatkojen kulkemista julkisilla kulkuvälineillä tuetaan myös ePassissa löytyvällä Työmatka-etuudella. Sovelluksen Flex saldoa voi käyttää työmatkojen maksamiseen. Edulla voi kätevästi maksaa paikallisliikenteen, VR:n ja Matkahuollon henkilökohtaiset matkakortit tai kausiliput.

Osuuskaupassamme vastuullisuus ja ympäristöasiat ovat osana kaikkea tekemistä. Teemme mielellämme yhteistyötä sellaisten asioiden tiimoilta, jossa voimme olla mukana mahdollistamassa kaupunkilaisten hyvinvointia ja arjen sujuvuutta. Tämän lisäksi haluamme myös kannustaa ihmisiä liikkumaan ja olemaan omalta osaltaan mukana tekemässä työtä ympäristön puolesta. Olemme jo kolmatta kesää mukana kaupunkipyöräyhteistyössä, jonka myötä Porvoossa on nyt vuokrattavissa 120 kätevää kaupunkipyörää. Kuluneena kesänä yhteistyö laajeni Raaseporiin, jossa nyt on 30 pyörää. Pyörät voidaan vuokrata helposti Donkey Republic -sovelluksen kautta.

 

Liikutaan kestävämmin!

 

Korona-aikana erityisesti nuoret ovat olleet tiukoilla: lähes kaksi kolmesta 18–24 -vuotiaasta vastasi kokeneensa uupumusta, masennusta ja jopa ahdistusta MIELI ry:n kyselyssä alkuvuodesta. Esimerkiksi kriisiapuna toimivaan Sekasin-chattiin tuli viime vuonna yli 170 000 yhteydenottoa, joista vain joka viidenteen pystyttiin vastaamaan.

Pidä huolta -kampanjan keskiössä on edesmenneen Pave Maijasen ikonisesta Pidä huolta -kappaleesta toteutettu uusi versio. Mukana on yli 70 suomalaista artistia. Kampanjan lahjoitukset ohjataan lyhentämättöminä nuorten mielenterveystyöhön. Kampanjan mahdollistajina toimivat S-ryhmä ja LähiTapiola lahjoittavat kampanjan alkupääomaksi kokonaisuudessaan 500 000 euroa ja mahdollistavat tuhansien nuorten kohtaamisen matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen piirissä.

”Nuoret tarvitsevat apua ja myönteisiä signaaleja ehkä enemmän kuin koskaan. Meillä suurilla työnantajayrityksillä on korona-ajassa vastuumme, sillä tarjoamme ensimmäisiä kokemuksia sadoille nuorille ja koululaisille vuosittain. Meidän pitää välittää, kuunnella ja huolehtia näistä nuorista. Kun meille tarjoutui mahdollisuus lähteä mukaan Pidä huolta -kampanjaan, tartuimme siihen välittömästi. Yhdessä meillä on voimaa vaikuttaa nuorten hyvinvointiin ”, sanoo toimitusjohtaja Mathias Kivikoski.

Kuka tahansa voi osallistua hyväntekeväisyyshaasteeseen lahjoittamalla pidahuolta.fi -sivuston kautta. Lahjoitustuotot ohjataan lyhentämättöminä hyväntekeväisyyteen. Suurin osa lahjoituksista kanavoidaan MIELI ry:n kautta keskustelupalvelu Sekasin-chattiin, jonka kautta tällä hetkellä pystytään auttamaan vaikeissa elämäntilanteissa olevia nuoria. Lahjoitusrahoilla tuetaan myös nuorten mielenterveystaitojen vahvistamistyötä kouluissa.

Hyväntekeväisyyshaaste näkyy ja kuuluu osuuskauppamme toimipaikoissa ja kanavissa syksyn 2021 ajan. Kannustamme teitä kaikkia asiakasomistajiamme ja kumppaneitamme mukaan kampanjaan. 

 

Kuinka voit lahjoittaa? 

 

 

Osuuskauppamme Porvoossa sijaitseva puutarhamyymälä, S-Garden, on pitkäjänteisesti vuosien aikana tehnyt työtä kukkahävikin minimoimiseksi. Kun ollaan elävän materiaalin kanssa tekemisissä, hävikkiä tulee väkisinkin, mutta se on osattava pitää mahdollisimman pienenä. Tämän takia kukkien hävikki on kuitenkin isoa verrattuna esimerkiksi ruokakauppojen hävikkituotteisiin. S- Gardenissa kukkahävikin määrät ovat kolmen prosentin molemmin puolin.

S-Gardenissa myydään sekä leikkokukkia että ruukkukasveja. Näistä leikkokukat ovat yleensä herkempiä kuin ruukkukukat.

– Esimerkiksi ruusut kestävät noin 5–7 päivää hyvinä. Tämän takia tilaamme niitä kaupalle muutamia kertoja viikossa, sanoo S-Gardenin myymäläpäällikkö Salla Haapatalo.

Tärkein apu hävikin vastaisessa työssä S-Gardenissa on, kuten myös osuuskauppamme ruokakaupoissa ja ravintoloissa, ennakointi ja edellisvuosien myyntien seuraaminen, kun tilauksia tehdään. Varsinkin leikkokukat ovat herkempiä ja tarvetta on siksi tärkeä ennakoida tarkkaan. Kukkakaupan vuoden suurin sesonki, joulu, on vaikein ennustaa. Kiivain sesonki kestää vain pari viikkoa, jonka aikana asiakkaat ostavat yleensä paljon kukkia, minkä takia voi olla vaikea ennustaa tulevaa menekkiä.

S-Gardenissa on myös pyritty pitämään hävikki alhaisena ottamalla asiakkailta ennakkotilauksia ja pitämään valikoima riittävänä, mutta kuitenkin varsin maltillisena kaupan volyymiin verrattuna.

Pidennäthän leikkokukkien säilyvyyttä kotona: leikkaa niille uusi imupinta ja vaihda vesi tarpeeksi usein.

Tällä viikolla vietetään Hävikkiviikkoa. Varuboden-Osla vähentää aktiivisesti hävikkiään kaikessa toiminnassaan. Lue myös:

”On aika arvostaa ruokaa”

Hävikin vähentäminen osa kaupan arkirutiineja

Ravintoloiden hävikin vastainen työ hyvällä mallilla

Ravintolamme tekevät päivittäin konkreettisia asioita vähentääkseen ruokahävikkiä. Ravintoloissamme on ruokajätettä pystytty vähentämään merkittävästi. Tavarantilauksissa käytetään olemassa olevia ennusteita ja esimerkiksi isompien pyhien alla hyödynnetään edellisvuosien tilaus- ja myyntilukuja, jolloin on helpompaa tilata järkevästi tarpeeseen. Osuuskauppamme ABC-liikenneasemilla tuotteita hyödynnetään ristiin aseman ravintolan, pikaruokaravintolan sekä kaupan välillä hävikin vähentämiseksi. Salaatti on oiva esimerkki tuotteesta, jonka hävikkiä on pystytty huomattavasti vähentämään tällä toiminnalla. Kahvilatuotteissa halutaan panostaa tuoreuteen ja tarjota asiakkaille maistuvia makeita ja suolaisia kahvin kylkeen. Tässä yhteydessä on tietoisesti vähennetty kerralla valmistettavien tuotteiden määrää, jolloin voidaan taata tuoreus ja samalla minimoida hävikki.

Asiakkailla on myös tärkeä osa ja vastuu ruokahävikin vähentämisessä: ruokaa tulisi ottaa lautaselle vain sen verran, kun oikeasti jaksaa syödä.  Tähän avuksi on keksitty asiakkaille noutopöydän yhteyteen muistutuksena viestejä henkilökunnalta, esimerkiksi ”ota ruokaa niin paljon kuin jaksat syödä, voit santsata”, jolloin poisheitettävän ruoan määrään kiinnitetään enemmän huomiota. ABC-liikkenneasemillamme on otettu käyttöön astiapalautukset, jotka toimivat niin sanottuna itsepalveluna, jolloin asiakas palauttaa astiansa tiskilinjastolle. Tähän malliin siirryttyämme asiakkaiden lautasille on jäänyt yhä vähemmän ja biojätemäärät ovat pienentyneet.

Säästetään yhdessä luontoa ja otetaan lautaselle vain sen verran millä saamme vatsamme kylläiseksi.

Syödäänhän lautanen tyhjäksi!

Tällä viikolla vietetään Hävikkiviikkoa. Varuboden-Osla vähentää aktiivisesti hävikkiään kaikessa toiminnassaan.

Lue myös 

Hävikin vähentäminen osa kaupan arkirutiineja 

On aika arvostaa ruokaa

Viimeisimpien tutkimusten mukaan kaupan osuus koko elintarvikeketjussa syntyvästä hävikistä on noin 16 prosenttia. Tärkeintä on menekin ennustaminen datan kautta ja kauppojen tuotteiden tilausjärjestelmä on tarkasti menekin mukaan säädetty, jotta ruokaa saadaan tilattua juuri oikea määrä.

Kaupan arjessa hävikin vähentäminen on päivittäistä seurantaa päiväysten ja etenkin helposti pilaantuvien tuotteiden osalta. Hyllytystekniikan perusperiaate, uudet tuotteet taakse ja vanhemmat eteen, on edelleen ohjenuorana hävikin vastaisessa kamppailussa. Tämän rinnalla mietitään myös tuotepaikkoja ja mikä paikka hyllyssä myy parhaiten. Tuotteiden säilytykseen kiinnitetään huomiota, oikea valo ja lämpö vaikuttavat tuotteiden säilymiseen.

– Meille hävikinhallinta on luonteva ja tärkeä osa arkisia rutiineja. Valikoiman kehittäminen kysynnän mukaan, modernit tilausmäärien ennustejärjestelmät, vanhentuvien tuotteiden alennuskäytäntö ja jatkuvasti lisääntyvä ruokalahjoitusyhteistyö pitävät ruokahävikin määrän hallinnassa. Kehitämme jatkuvasti toimintaamme hävikin pienentämiseksi. Tavoitteenamme on saada biojätemäärät nollille, toimialajohtaja Bengt Vinberg toteaa.

Kaupan pitää entistä enemmän tasapainoilla jatkuvan saatavuuden, erilaistuvien tarpeiden ja juuri oikeanlaisen, kyseisen myymälän asiakaskuntaa parhaiten palvelevan valikoiman kanssa. Paikallisen, juuri tietyssä myymälässä asioivan asiakaskunnan tarpeiden täyttäminen on tärkeää. Osuva valikoima ei välttämättä ole aikaisempaa laajempi valikoima.

Lahjoitukseen ja ruoka-apuun menee myös osa hävikkiuhan alla olevia tuotteita. Vapaaehtoinen yhteistyö hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa on sujunut joustavasti.

– Hyväntekeväisyysjärjestöjen kautta apu kohdistuu tasapuolisesti niille, jotka sitä todella tarvitsevat. Osuuskauppamme laajalla toimialueella yhteistyökumppaneita on lukuisia. Ruoka-apuun lahjoitetaan tuotteita, jotka ovat vielä täysin käyttökelpoisia myös päivämäärämerkintöjen puolesta, mutta joilla on riski jäädä myymättä niiden voimassaoloaikojen puitteissa, kertoo Vinberg.

 

”On aika arvostaa ruokaa”

Tällä viikolla vietetään Hävikkiviikkoa. Varuboden-Osla vähentää aktiivisesti hävikkiään kaikessa toiminnassaan. Lue myös

Hävi-laatikko, Leipis-pussi ja punalaputetut tuotteet

Ruokakauppojen ruokahävikin vähentämisen eteen tehty työ osuuskaupassamme on tuottanut hyviä tuloksia. Hävikin torjuntaan on löydetty tehokkaita tapoja ja uusia kehitetään koko ajan. Tärkeintä on menekin ennustaminen datan kautta eli tilataan tuotteita sen verran, mitä myydään. Tämä on jatkuvaa tasapainoilua. Jokainen hävikkiin kirjattu gramma tilastoidaan, jotta tiedetään mistä hävikkiä syntyy. Osuuskauppamme ruokakaupoissa syntyvän hävikin määrä on laskenut tasaisesti ja olemme sitoutuneet vähentämään omasta toiminnastamme johtuvaa ruokahävikkiä 15 prosenttia ensi vuoteen mennessä.

Vähennämme hävikkiä myös muilla tavoin, ja olemme tässä edelläkävijä marketkaupan puolella. Kaikista myymälöistämme on jo useamman vuoden ajan saanut ostaa Hävi-laatikoita ja -pusseja sekä Leipis-pusseja. Hävi-laatikoissa ja Hävi-pusseissa myydään hedelmiä ja vihanneksia, joiden ulkonäkö on jo hieman nahistunut, mutta jotka edelleen ovat syötävän hyviä. Leipis-pusseissa taas myydään kyseisen päivän parasta ennen päivämäärällä varustettua leipää edulliseen hintaan.

– Leipis-pussit ovat todella suosittuja, ja monessa paikassa ne loppuvat heti aamusta. Myös Hävi-laatikot ja -pussit kuuluvat myymälöiden halutuimpiin tuotteisiin. Vaikka hedelmien ja vihannesten ostopäätökseen vaikuttavat tuoreus ja ulkonäkö eivät Hävi-laatikon tuotteissa enää ole parhaimmillaan, ovat tuotteet täysin käyttökelpoisia, Varuboden-Oslan aluepäällikkö Annina Kallinen kertoo. Kasvisten ja hedelmien osuuden kasvattaminen omalla ruokalautasellakin onnistuu helposti Hävi-laatikoiden ja -pussien ansiosta.

Toimme myös punalaputetut tuotteet kaikkiin myymälöihimme jo vuosia sitten. Vanhenemassa olevista, punalaputetuista elintarvikkeista saa 60 prosentin alennuksen kaupan viimeisenä aukiolotuntina. Eniten hävikkiuhan alta pelastetaan muun muassa pakattuja kala- ja lihatuotteita, kuten lohifileetä tai jauhelihaa, sekä paistopistetuotteita, kuten riisipiirakoita, croissanteja ja lihapasteijoita.

Ravitsemisalalla noin kuudesosa ruoasta päätyy muualle kuin asiakkaiden vatsoihin

Ravintolamme tekevät päivittäin konkreettisia asioita vähentääkseen ruokahävikkiä. Työskentelyllämme olemme jo nyt saaneet ravintoloissamme vähennettyä ruokajätettä merkittävästi. Tilauksissa käytetään olemassa olevia ennusteita, tuotteita valmistetaan pienempiä määriä kerralla ja asiakkaita muistutetaan noutopöydässä ottamaan vain niin paljon ruokaa kerralla kuin jaksaa syödä, jolloin poisheitettävän ruoan määrään kiinnitetään enemmän huomiota.

Yhdessä asiakkaidemme kanssa olemme mukana hävikinvastaisessa työssä.

Vuotuista Hävikkiviikkoa vietetään 13.–19. syyskuuta.