S-ryhmän tavoitteena on edetä kohti ruokahävikin puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Vuonna 2023 otettiin loikka kohti tavoitetta, ja ryhmän ruokakauppojen myyntiin suhteutettu ruokahävikki oli alle 1,3 prosenttia. Tämän myötä S-ryhmän ruokakauppojen hävikki on vähentynyt 29 prosenttia vuoden 2014 lähtötilanteeseen verrattuna.

Varuboden-Oslassa hävikin suhde myyntiin oli viime vuonna alle 1,2 prosenttia, kun vuonna 2014 luku oli vielä yli kahden prosentin. Tämä merkitsee 43 prosentin pudotusta myyntiin suhteutetun hävikin määrässä.

Hävikin vähentäminen on päivittäistä työtä, joka tapahtuu suuressa määrin asiakkailta näkymättömissä, ja merkittävä osa työstä tehdäänkin jo ennen kuin tuotteet saapuvat kaupan hyllylle. Ennustepohjainen tilaaminen, data ja mittaaminen tähtäävät siihen, että kaupoissa olisi aina oikea määrä tuotteita asiakkaille tarjolla.

Meille tutut hävikkilaatikot nyt koko Suomessa

Jos tuotteen päiväys myymälässä alkaa lähestyä, vähennetään hävikkiä monin eri keinoin yhdessä asiakkaiden kanssa. Asiakkaille näkyvin ja tutuin osa hävikinhallintaa lienevät punalaputetut tuotteet. Tiukentuneessa taloustilanteessa punalaputettujen tuotteiden tunnettuus on kasvanut entisestään, ja S-ryhmän tuore asiakastutkimus osoittaa, että jopa 67 prosentille asiakkaista punalaputettujen tuotteiden suosiminen on keino säästää ruokakuluissa. Tuotteiden –30 % punalaputus muuttuu illan tunteina useissa myymälöissä ilta-aleksi, jolloin tuotteen alennusprosentti voi olla –60 %.

S-ryhmän ruokakaupoissa euromääräisesti eniten punalaputettuina myydään pakattuja kala-, kana- ja lihatuotteita, kuten broilerinfileetä, jauhelihaa ja karjalanpaistilihaa. Kappalemäärissä mitattuna suosituimpia punalapputuotteita ovat leipomotuotteet ja tuoreet valmisruoat, kuten riisipiirakat, croissantit, valmissalaatit, lihapasteijat ja ruispalat.

Punalappujen lisäksi myymälöissä on käytössä monia muitakin keinoja tehdä hävikistä hyvikkiä. Esimerkiksi Varuboden-Oslassa pitkään käytössä olleiden hävikkilaatikoiden käyttöä laajennettiin vuonna 2023 kaikkiin Suomen S-marketeihin. Laatikoissa edelleen käyttökelpoiset, mutta laadultaan jo hieman alentuneet hedelmä- ja vihannestuotteet myydään huokeaan hintaan. Hävikkiuhan alta pelastettuja hedelmiä ja vihanneksia myytiin S-ryhmän ruokakaupoissa vuonna 2023 noin 2 miljoonaa kiloa.

Osuuskauppa Varuboden-Osla osallistuu osana S-ryhmää tänäkin vuonna MIELI ry:n Mielinauha-keräykseen, jolla kerätään varoja kotimaiseen mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen. Keräysaikana huhti–kesäkuussa kaikissa marketeissa on myynnissä vihreitä Mielinauhoja sekä muita kampanjatuotteita. Tämän vuoden uutuutta, Mielinauha-leikkokukkakimppua, myydään ruokakaupoissa huhtikuussa.

Jokainen mieli tarvitsee lohtua

Mielinauha-kampanja kannustaa ihmisiä puhumaan mielenterveydestä ja mielen ongelmista sekä vähentää ongelmiin liittyvää leimautumista. Kampanjan pääviesti on tänä vuonna: Jokainen mieli tarvitsee lohtua. Tue, kuuntele, ole läsnä. Sellaista ihmistä ei maan päällä ole, joka ei joskus tarvitsisi lohtua. Osallistumalla MIELI ry:n Mielinauha-kampanjaan olet mukana antamassa apua ja lohtua niille, jotka sitä juuri nyt tarvitsevat.

Tämän vuoden Mielinauhan on suunnitellut Vuoden nuori suunnittelija 2023 -kilpailun voittaja Henna Lampinen. Vihreässä nauhassa on kaunis kuvitus, joka suunnittelijan omin sanoin korostaa lohdun, kosketuksen ja yhteisöllisyyden merkitystä. Kampanjan kasvo on tänä vuonna laulaja-lauluntekijä Samu Haber.

Neljä euroa maksavan mielinauhan lisäksi myynnissä on kampanjatuotteita, joiden myynnistä menee tietty osuus keräykseen. Uutena tuotteena mukana on Mielinauha-leikkokukkakimppu, joka on myynnissä 3.4.–16.4. kaikissa Prismoissa, S-marketeissa ja Saleissa ja tämän jälkeen 30.4. asti Prismoissa ja suurimmissa S-marketeissa. Lahjoitamme jokaisesta myydystä kimpusta 20 senttiä Mielinauha-keräykseen. Lisäksi myynnissä on muutamia muitakin kampanjatuotteita mm. FASTilta.

Mielenterveys tärkeä osa työhyvinvointia

Varuboden-Oslassa on tehty pitkäjänteistä työtä työntekijöiden mielen hyvinvoinnin edistämiseksi. Organisaatiokulttuurissa painotetaan avoimuutta, tasa-arvoisuutta ja välittämistä.

Yksi matalan kynnyksen palveluista on Mielen olkapää ja sparri. Yhteistyössä Terveystalon kanssa kehitetty palvelu koostuu kolmesta osasta. Vuorokauden ympäri toimiva chat-palvelu on ensimmäinen tilaisuus purkaa mieltä. Sieltä varataan aika videovastaanotolla tapahtuvaan, mielen taitoja vahvistavaan sparriin. Tarpeen mukaan työntekijä ohjataan digikanavista työterveyteen ja hoidolliseen lyhytpsykoterapiaan.

Koska julkiset mielenterveyspalvelut ovat niin ruuhkautuneita, Varuboden-Oslassa on nähty tärkeäksi varmistaa nopea hoitoon pääsy työterveyshuollon puitteissa. Työtehtäviä ja työaikoja voidaan myös tarpeen mukaan muokata mielenterveysperustein, eli huomioiden yksilöllisiä tarpeita muun muassa palautumisen ja työtehtävien kuormittavuuden perusteella.

Ostamalla Mielinauhan tuet suomalaista mielenterveystyötä.

Osuuskauppamme pyrkii tekemään kierrättämisen helpoksi asiakkailleen. Suurimmassa osassa marketyksiköistämme on jo pieniä kierrätyspisteitä, joihin asiakkaat voivat kauppareissunsa yhteydessä palauttaa käytöstä poistetut sähkö- ja elektroniikkalaitteet. Edelleen myös pantilliset tölkit ja muovipullot sekä paristot voi palauttaa ruokakauppaan. Monien yksiköiden pihoilta löytyy myös ekopisteitä, jonne voi tuoda esimerkiksi lasia, muovia ja metallia.

Ekopisteisiin voit tuoda kartonkia, metallia, lasia ja paperia. Rinki-pisteillä vastaanotetaan myös muovipakkauksia.

Pakkausten kierrättäminen sujuu helposti vaikka kauppareissun yhteydessä, sillä lähemmäs 20 myymälämme läheisyydestä löytyy ekopiste. Ekopisteisiin voit tuoda kartonkia, metallia, lasia ja paperia.

Osa jätteistä on erityisen haitallisia ympäristölle. Siksi on tärkeää, etteivät ne päädy sekajätteeseen. Tällaisia jätteitä ovat muun muassa akut ja paristot sekä sähkö- ja elektroniikkaromu. Asiakkaamme voivat palauttaa kauppoihin vapaasti pieniä, alle 25 senttimetriä ulkomitoiltaan olevia sähkö- ja elektroniikkalaitteita eli esimerkiksi energiansäästölamppuja, loisteputkia, hiustenkuivaajia ja kahvinkeittimiä. Poikkeuksena ovat pienet, alle 1 000 neliön ruokakaupat. Pienet kaupat eivät ota vastaan laitteita, koska esimerkiksi käytöstä poistettuja energiansäästölamppuja ei voi turvallisesti tai hygieenisesti säilyttää elintarvikehuoneistossa.

Pienten myymälöidemme henkilökuntaa on koulutettu ohjaamaan asiakkaat lähimpään tuottajien tai kunnan ylläpitämään aluekeräyspisteeseen tai suurempaan kauppaan, joka ottaa laitteita vastaan.

Kierrätä pullot

Erityisen ahkerasti asiakkaat kierrättävät pantillisia pulloja ja tölkkejä. Osuuskauppamme Prismassa, kaikissa S-marketeissa, Saleissa, ja ABC-liikennemyymälöissä on pantillisten muovipullojen ja tölkkien palautuspiste. Yleensä automaatit vastaanottavat myös pantittomia pulloja ja tölkkejä.

Kirkkonummen Prismassa ja S-market Näsissä on lisäksi käytössä tehokkaat Tomran palautusautomaatit, joiden myötä palauttaminen nopeutuu merkittävästi, sillä tyhjiä muovipulloja ja tölkkejä voi kaataa laitteeseen suuren säkillisen kerrallaan. Nämä pullonpalautuslaitteet ovat paljon tehokkaampia kuin perinteiset laitteet. Laitteeseen voit kaataa kaikki tölkit ja muovipullot kerralla, eikä sinun tarvitse enää palauttaa niitä yksitellen.

Lasipulloja ei Tomran R1-pullonpalautuslaitteeseen pidä laittaa. Pullonpalautus nopeutuu näillä laitteilla huomattavasti, koska palautustapahtuma on viisi kertaa nopeampi verrattuna siihen, että pakkaukset syötettäisiin yksitellen. Parhaimpina päivinä koneen luvataan ahmivan 25 000 pulloa, kun perinteiset koneet pystyvät enimmillään 7 500 pullon urakkaan.

Pullonpalautusautomaattiin voi kerralla kaataa yli sata tölkkiä tai pulloa.

Nopeuden lisäksi laite on kaikin puolin asiakasystävällinen. Laitteeseen tarvitsee vain kaataa kaikki palautettavat tölkit ja muovipullot suoraan pussista, eikä sinun enää tarvitse edes koskea tyhjiin pakkauksiin. Kun pullot on kaadettu koneeseen, odotat hetken, otat kuitin ja voit mennä ostoksille.

Pakkausuudistuksilla säästöä luonnolle

Pakkausuudistuksia tehdään jatkuvasti koko S-ryhmässä mikä edesauttaa osuuskauppamme asiakkaiden lajittelu- ja kierrätystyötä. Pakkausuudistuksilla pyritään esimerkiksi parantamaan pakkausten kierrätettävyyttä, vähentämään pakkauksissa käytettävää muovia ja lisäämään kierrätysmateriaalien käyttöä.

Olennaista pakkausuudistuksissa on myös se, että pakkauksen tulee suojata tuotetta ja edistää sen säilyvyyttä ja minimoida hävikin määrää. Uusissa pakkauksissa pyritään myös käyttämään entistä enemmän kierrätysmateriaaleja. Kaikkien uudistusten lisäksi kaikkiin S-ryhmän omien tuotemerkkien pakkauksiin lisätään aina selkokieliset lajitteluohjeet, jotka helpottavat jätteiden lajittelua.

Varuboden-Osla tekee 5 000 euron lahjoituksen Mannerheimin Lastensuojeluliitto MLL:n perhekahvilatoimintaan osuuskaupan toimialueella. Lahjoitus käytetään perhekahviloissa järjestettäviin joulujuhliin, joissa lapsiperheet pääsevät kokoontumaan ja verkostoitumaan jouluisassa tunnelmassa.

Osuuskauppa Varuboden-Osla pyrkii aktiivisesti tukemaan erityisesti lasten ja nuorten toimintaa. Sosiaalisen kanssakäymisen tukeminen on erityisen tärkeää koronavuosien jälkeen, ja joulujuhlien avulla lapsiperheitä autetaan löytämään ja ylläpitämään tukiverkostoja. Mannerheimin Lastensuojeluliiton vuonna 2020 toteuttaman tutkimuksen mukaan perhekahviloiden toiminnassa merkityksellisintä onkin juuri vanhempien saama vertaistuki. Lapsille kahvilat tarjoavat mahdollisuuden leikkiä ja oppia ikäistensä kanssa.

Perhekahvilat kokoontuvat viikoittain juttelemaan ja kahvittelemaan, leikkimään ja kuuntelemaan vierailevia asiantuntijoita. Perhekahviloita toimii tätä nykyä lähes jokaisessa Uudenmaan kunnassa. Jos perhekahvilaa ei ole vielä omalla paikkakunnalla, halukkaat vanhemmat voivat olla yhteydessä MLL:n paikallisyhdistykseen.

Löydä lähin perhekahvilasi: Perhekahvilat | MLL:n Uudenmaan piiri

 

Varuboden-Oslan hallintoneuvosto lahjoittaa vuosittain noin 100 000 euroa osuuskaupan toiminta-alueen hyväksi. Tänä syksynä osuuskauppa teki lahjoituksen, joka sekä parantaa turvallisuutta että tuo väriloistoa alueen katukuvaan. Päiväkodeilta kysyttiin tarvetta ja kiinnostusta heijastinliivien saamiseen, ja palautteen perusteella tilattiin noin 5 500 heijastinliiviä viidessä eri värissä.

– Me Varuboden-Oslassa haluamme tukea lapsia ja nuoria monipuolisesti. Jaamme vuosittain stipendejä koululaisille ja tuemme lasten ja nuorten harrastustoimintaa monella tavalla. Tänä vuonna jaamme taas heijastinliivejä alueemme päiväkodeille, ja kiitänkin päiväkoteja hyvästä yhteistyöstä, kertoo Varuboden-Oslan hallintoneuvoston puheenjohtaja Leena Munter-Ollus.

Heijastinliivit ovat tärkeitä päiväkotien arjessa, sillä lapset leikkivät ja liikkuvat ulkona ympäri vuoden. Samalla ne ovat päiväkodeille merkittävä kustannuserä. Liivien kokonaiskustannukset olivat noin 35 000 euroa. Varuboden-Osla teki vastaavan lahjoituksen alueensa päiväkodeille vuonna 2019.

– Pyrimme kohdentamaan tukea laajasti eri organisaatioille ja toimijoille koko osuuskauppamme toiminta-alueella, Munter-Ollus jatkaa.

Hallintoneuvoston käyttörahastosta lahjoitetaan vuosittain varoja osuuskaupan oman alueen hyväksi ja muihin yleishyödyllisiin tarkoituksiin. Viime keväänä rahasto lahjoitti 10 000 euroa VBO:n alueen sotaveteraaneille. Myöhemmin tänä syksynä osuuskaupan on määrä osallistua eurooppalaisten osuuskauppojen yhteislajoitukseen, jolla hankitaan generaattoreita ukrainalaisille ruokakaupoille.

Hanko Pohjoisen päiväkodin lapset esittelevät uusia värikkäitä heijastinliivejään Apsi Apinalle, joka oli tullut päiväkotiin vierailemaan viidakosta asti.

Sagobackens daghem oli yksi noin 60 päiväkodista, jotka tilasivat heijastinliivejä. Tässä lapset leikkivät Apsin kanssa uusissa liiveissään aurinkoisena perjantaiaamupäivänä.

Laskemme tiistaina 26.9. noin sadan Xtra-tuotteen hintaa vieläkin edullisemmaksi. Joukossa on suosittuja arjen tuotteita kuten juustoja, rahkoja, jauhoja, hiutaleita, myslejä, säilykkeitä ja hygieniatuotteita. Mukana on myös monia asiakkaiden suosikkeja, muun muassa Xtra-raejuusto, Xtra-vessapaperi ja Xtra-suklaa. Hinnanlasku on jatkoa maaliskuulle, jolloin S-ryhmä laski lähes neljänsadan Xtra-tuotteen hintaa.

Yleinen inflaatio näkyy myös Varuboden-Oslan kaupoissa asiakkaiden ostokäyttäytymisen muuttumisena. Kauppareissut suunnitellaan huolellisemmin ja hintoja vertaillaan tarkasti. Tärkeänä säästökeinona on nähty omien merkkien tuotteiden valitseminen, ja omien merkkien osuus päivittäistavarakaupan myynnistä onkin kasvanut selvästi viimeisen vuoden aikana.

– Osuuskauppamme peruslupaus on tarjota asiakasomistajillemme mahdollisimman edullinen ruokakori. Meille on erittäin tärkeää, että pystymme omalla toiminnallamme helpottamaan asiakkaidemme arkea erilaisin keinoin. Juuri ruokakauppojemme kohdalla olemmekin pystyneet tinkimään katteesta niin, ettei hinnankorotuksia ole tarvinnut viedä täysimääräisinä kuluttajahintoihin, kertoo VBO:n marketkaupan toimialajohtaja Bengt Vinberg.

S-ryhmän oman Xtra-merkin tuotteissa halpa hinta kohtaa hyvän laadun. Tuotteita on myynnissä lähes 400 erilaista. Valikoima vaihtelee ketjuittain ja myymälän koon mukaan.

Tällä viikolla Suomessa vietetään jo perinteistä hävikkiviikkoa. Hävikkiviikko on Kuluttajaliiton kampanja, jolla halutaan herättää suomalaisia keskustelemaan ruokahävikistä ja arvostamaan ruokaa enemmän.

Hävikkiviikon myötä Varuboden-Oslassa jo monta vuotta käytössä olleet hävikkilaatikot rantautuvat kaikkiin S-ryhmän S-market-myymälöihin.

– Meillä Varuboden-Oslassa joka viikko on hävikkiviikko, aluepäällikkö Annina Kallinen toteaa. Meillä Hävi-laatikoiden ja Leipis-pussien koostaminen on osa arkirutiineja.

Hävilaatikoihin päätyvät sellaiset vihannekset ja hedelmät, joiden ulkonäkö ei enää ole paras mahdollinen, mutta jotka ovat täysin syömäkelpoisia.

– Hävilaatikot ovat meillä todella suosittuja, ja ne eivät ehdi olemaan pitkään esillä ennen kuin ovat päätyneet asiakkaiden ostoskärryihin.

Hävilaatikon tuotteista voi loihtia edulliseen hintaan monenlaisia herkkuja. Jokainen voi löytää oman sisäisen mestarikokkinsa miettiessään mitä herkkuja hävilaatikon tuotteista voikaan loihtia.

– Ahvenanmaalla toimimme paikallaisen Sadonkorjuujuhla-tapahtuman pääsponsorina, ja heidän kanssaan olemme kaksi kertaa järjestäneet inspiroivan Svinnspiration-tapahtuman, jossa on annettu vinkkejä, miten hävikkiruokaa – niin kaupasta kuin omasta jääkapista löytyvää – voi käyttää. Tapahtumissa on valmistettu muun muassa erilaisia sosekeittoja ja paistettu japanilaisia omeletteja, jotka on täytetty herkullisilla täytteillä.

 

Sosekeiton resepti

Munakkaan resepti

Pukkilan Salen perusparannusremontin yhteydessä uusittiin kylmäkalusteet ja kylmälaitos, joka tehtiin ESyCool green -järjestelmällä. Järjestelmä on erittäin energiatehokas ja takaa investoinnin kannattavuuden.

Kylmätekniikka elintarvikemyymälän energian pääasiallisena kuluttajana

ESyCool green -järjestelmä sopii täydellisesti VBO:n vaatimuksiin. ESyCool hoitaa kiinteistön jäähdytyksen ja lämmityksen, kuten kylmäkalusteet, kylmähuoneet sekä miniCO2-pakastekoneikot. Se kuluttaa vähemmän energiaa, jolloin myymälä toimii entistä energiatehokkaammin. Lämpöpumppumoduulien sisällä oleva luonnollinen kylmäaine on ympäristöystävällistä. Jäähdytysprosessin hukkalämpöä käytetään rakennuksen tilan lämmittämiseen.

– Energiatehokkuuden lisääminen on ollut meillä Varuboden-Oslassa lähtökohtana aina, kun olemme remontoineet erilaisia kohteitamme, kiinteistöjohtaja Mikko Ala-Huikku kertoo. Tämä energiaratkaisu on täysin uudenlainen, ja se soveltuu hyvin Sale-luokan kohteisiin.

ESyCool green -järjestelmällä saavutetaan erittäin tasaiset tuotelämpötilat ja siinä on erittäin hyvä hyötysuhde: energiatehokas jäähdytys ja lämmitys samassa paketissa. Ulosasennettava lämpöpumppulaitteisto on rakenteeltaan modulaarinen, mikä mahdollistaa sen laajentamisen helposti. Se on myös hiljainen ja huoltoyhtiöille selkeä järjestelmä.

– Ensimmäisen ESyCool järjestelmän käyttöönotto sujui hyvin huomioon ottaen, että kauppa oli auki käyttöönoton ajan. Järjestelmä otettiin käyttöön kahdessa osassa. Ensimmäisessä vaiheessa otettiin käyttöön kaikki pakkaskalusteet sekä noin puolet kylmäkalusteista. Myös pakastehuone ja kylmiöt otettiin käyttöön tässä vaiheessa. Toisessa vaiheessa otettiin käyttöön loput kylmäkalusteet, Viessmannin projektipäällikkö Lasse Huutola sanoo.

Aikataulullisesti käyttöönotossa meni viikko. Maanantaina vanhat kalusteet purettiin pois ja tiistaina uudet kalusteet toimitettiin kaupalle. Perjantaina henkilökunta sai jo laittaa tuotteet uusiin kalusteisiin ja asiakkaat saivat tehdä ostoksiaan uusista kylmäkalusteista.

 

Lisätietoja:

Lasse Huutola, projektipäällikkö, Viessmann Kylmäjärjestelmät, puh. 019 537 8000, lasse.huutola@viessmann.com

Panu Lammi, Manager Refrigeration Solutions, Viessmann Kylmäjärjestelmät, puh. 019 537 8000, panu.lammi@viessmann.com

 

Mikko Ala-Huikku, kiinteistöjohtaja, Osuuskauppa Varuboden-Osla, puh. 010 765 9303, mikko.ala-huikku@sok.fi

Huhtikuun lopulla julkaistiin Varuboden-Oslan uusi, oma arvo, kun toimipaikkojen päälliköt ja apulaispäälliköt kokoontuivat viettämään perinteistä päälliköiden ja apulaispäälliköiden tilaisuutta. Työ oman arvon muotoilemiseksi oli kuitenkin aloitettu jo vuotta aiemmin Varuboden-Oslan johdon strategiakeskusteluissa.

– Kun keskustelimme toimintamme perustasta, totesimme, että koko S-ryhmän yhteiset peruskivet, toiminta-ajatus, missio, visio ja arvot, toimivat myös meillä, mutta sen lisäksi heräsi kysymys, haluaisimmeko muotoilla osuuskauppamme oman arvon S-ryhmän yhteisten arvojen rinnalle, henkilöstöjohtaja Paula Pajunen kertoo. Päädyimme siihen, että esitämme kysymyksen henkilökunnalle, ja päätimme nostaa kysymyksen esille jokaisen toimipaikan ja yksikön strategiakeskustelussa syksyn aikana.

Kaikista strategiakeskusteluista kerättiin yhteen ehdotukset osuuskauppamme omasta arvosta. Niistä nousi selkeästi esiin muutamat avainsanat kuten tasa-arvo ja tasavertaisuus, hyvinvointi, yhteisöllisyys ja paikallisuus. Lähes kaikki toimipaikkamme kokivat, että aiemmin arvoissa ei näkynyt se, miten paljon Varuboden-Oslalla arjessa panostetaan henkilökunnan hyvinvointiin.

– Muodostimme vielä pienen työryhmän käymään ehdotuksia läpi. Työryhmässä oli työtekijöitämme eri toimialoilta, ja sen lisäksi myös edustajia mm. hallintoneuvostosta. Työryhmässä kävimme läpi tulleita ehdotuksia, ja vähitellen keskustelu kiteytyi siihen, että päädyimme ehdottamaan arvoa, joka nostaa esiin henkilökuntamme ja osuuskaupallemme ominaisen yhteishengen, Paula Pajunen kertoo työryhmän työskentelystä.

– Ehdotuksemme ”Työskentelemme yhdessä toistemme hyväksi ”hyväksyttiin hallituksessa, jossa myös kiiteltiin tapaa osallistaa koko henkilökunta.

Seuraava askel on saada uusi arvo koko henkilökunnan tietoisuuteen.

– Nyt toukokuun aikana kaikki yksiköt tekevät videon siitä, miten arvomme näkyvät heidän arjessaan, Paula Pajunen kertoo. On tärkeää, että jokainen osuuskaupassamme tunnistaa arvomme, toimii niiden mukaan ja ennen kaikkea kokee ne omikseen.

Osuuskauppamme haluaa omalla toimialueellaan olla mukana tukemassa erilaisia järjestöjä ja projekteja ja näin tuoda liiketoiminnastaan syntyvää hyvää myös toimialueen asukkaiden hyväksi. Varuboden-Oslan hallintoneuvoston käyttörahastoon siirretään osuuskaupan sääntöjen mukaan vuosittain 100 00 euroa, ja käyttörahaston varoja käytetään oma alueen hyväksi hallintoneuvoston päätöksen mukaan.  Tuki pyritään kohdentamaan laajasti erilaisille järjestöille ja tahoille koko osuuskauppamme toimialueella.

Veteraaneja oli maassamme vuoden 2023 alussa lähes 3000 ja heidän keski-ikänsä on jo yli 97 vuotta. Hallintoneuvostomme lahjoittaa nyt 10 000 euroa alueemme sotaveteraaneille. Tällä summalla yhdistykset voivat esimerkiksi hankkia erilaisia palveluseteleitä jäsenilleen. Palvelusetelit helpottavat arkea, kun arjen askareihin kuten siivoukseen tai kaupassa käyntiin saa apuja.

Paikallisena osuuskauppana haluamme varsinkin olla mukana tukemassa alueemme apua tarvitsevia. Yhdessä voimmekin auttaa enemmän.

Hyvää kansallista veteraanipäivää.