Hallitus on päättänyt uusista ravintolarajoituksista 28.11. alkaen. Se tarkoittaa että myös Rosso Porvoossa otetaan käyttöön koronapassi, jotta voimme palvella asiakkaitamme tavallisina aukioloaikoina myös jatkossa. Valmistaudu siis näyttämään koronapassi heti, kun saavut ravintolaamme.
Passi on todistus siitä, että henkilö on joko saanut täyden rokotussarjan vähintään 7 vuorokautta aiemmin tai saanut negatiivisen koronatestituloksen enintään 72 tuntia aiemmin tai on sairastanut koronan enintään 6 kuukautta aiemmin. Alta löydät tarkempaa tietoa koronapassista ja sen käyttöönotosta.
Toimi näin: 
1. Lataa tai tulosta koronapassi Omakanta-palvelusta kanta.fi
Kirjaudu sisään Omakantaan ja lataa pdf-tiedosto kohdasta koronatodistus. Voit ottaa koronapassista myös kuvakaappauksen.
2. Näytä koronapassia ravintolassa
Koronapassia kysytään ravintolan ovella. Järjestyksenvalvoja tai henkilökunta lukee passissa olevan QR-koodin. Lukusovellus ei kerää tai tallenna koronapassin tietoja. Jos lukuohjelman käyttö ei teknisistä syistä onnistu, voimme tarkastaa koronapassin paperitodistuksesta. Taita todistus niin, että siitä näkyy vain todistuksen nimi, henkilön nimi, syntymäaika, QR-koodi ja todistuksen tunniste.
3. Muista pitää mukana myös henkilöllisyystodistus!
Ravintolalla on oikeus tarkistaa myös koronapassin esittäjän henkilöllisyys.
Lue lisää koronapassista – Sosiaali- ja terveysministeriö
Rosso Porvoo Raflaamo.fi

Kohta puolitoista vuotta Suomessa on eletty poikkeuksellista aikaa koronapandemian varjossa. Myös kaupan alalla poikkeusolot ovat näkyneet asiakkaiden ostoskäyttäytymisessä alkupäivien hamstrauksesta kasvaneeseen kiinnostukseen verkkokauppaa kohtaan.

Tämän takia Varuboden-Oslassa alettiin nopealla aikataululla kehittämään uusia palvelumuotoja kuten riskiryhmään kuuluvien henkilöiden oma asioimistunti varhain aamulla, josta tuli hyvin suosittu.

– Halusimme myös vastata asiakkaiden toiveisiin tehdä ostoksia kotoa, toimialajohtaja Bengt Vinberg Varuboden-Oslasta kertoo. Siinä tilanteessa löysimme yhteistyökumppaniksi lentopysäköintiyhtiö GoParkingin, joka otti hoitaakseen myymäläkeräily- ja kotiinkuljetuspalvelun. Yhteistyössä pystyimme käynnistämään palvelun nopeasti ja tarjoamaan kaikille asiakkaille koko toimialueellamme samanlaisen palvelun.

– Yhteistyö Varuboden-Oslan kanssa lähti heti tehokkaasti käyntiin, ja olemme joustavasti kehittäneet palveluja kysynnän lisääntyessä, Jesse Paananen GoParkingilta sanoo. On ollut mielenkiintoista olla mukana tässä ruokakaupan murroksessa ja samalla olemme saaneet palvella isoa joukkoa asiakkaita kotiinkuljetuksilla, joilla ei ole ollut mahdollisuutta epidemia-aikana kauppa-asiointiin.

Vielä tänä keväänä palvelua laajennettiin Ahvenanmaalle, kun pandemiatilanne siellä paheni. Nyt kesän lähestyessä ja koronatilanteen vähitellen hellittäessä on tullut aika arvioida tilanne uudestaan, ja GoParkingin keskittyy varsinaiseen liiketoimintaansa lentopysäköintiin.

Myös toinen korona-ajan innovaatio, riskiryhmätunnit, päättyvät elokuun alusta.

– Kun rokotuskattavuus nousee, riskiryhmätuntien tarve pienenee, Bengt Vinberg toteaa. Emme kuitenkaan palaa täysin samoihin aukioloaikoihin kuin ennen koronaa, vaan joissakin yksiköissä aukioloaikoja on jo pidennetty, ja joidenkin yksiköiden aukioloajat pitenevät elokuun alusta. Monet koronapandemian aikana käyttöön otetut asiat, kuten kassapleksit, ovat varmasti tulleet jäädäkseen. Edelleen meidän tärkein prioriteettimme on, että yksikkömme ovat turvallisia niin asiakkaillemme kuin henkilökunnalle.

Osuuskauppa Varuboden-Osla on jo vuosien ajan kannustanut työntekijöitään ottamaan vuoroja myös oman kotiyksikkönsä ulkopuolelta. Ajatuksena on ollut vahvistaa moniosaamista, tarjota lisätunteja osa-aikaisille työntekijöille ja auttaa siellä missä apukäsien tarve on ollut suurinta. Nyt korona-aikana tämä on mahdollistanut sen, että työntekijöitä ei ole tarvinnut lomauttaa vaan kaikille on löytynyt töitä toisista yksiköistä. Ravintoloiden muutaman viikon takaiset tiukentuneet rajoitukset vähensivät niin Rosso Porvoon kuin ABC-asemien ravintoloiden henkilökunnan töitä. Kaupan töihin vaihtoivat Sari Stigman ja Maria Sundstrand, kun oman yksikön työt hetkellisesti vähenivät. He eivät kuitenkaan valinneet itselleen lähintä yksikköä, vaan suuntasivat Ahvenanmaalle Jomalan S-markettiin ja Maarianhaminan keskustassa sijaitsevaan Varuboden Cityyn auttamaan.

 

Uusia kokemuksia

Maaliskuun puolivälissä loviisalainen Sari Stigman ja Tenholassa asuva Maria Sundstrand pakkasivat laukkunsa ja matkustivat töihin Ahvenanmaalle. Suunnitelmissa on auttaa Varuboden-Oslan yksiköissä siellä ainakin kolme viikkoa. Sari työskentelee normaalisti Kuninkaantien ABC-asemalla Loviisassa ja hänellä on yli kymmenen vuoden kokemus erilaisista kaupan alan töistä. Hänen oli helppo tarttua tähän työnantajan tarjoamaan mahdollisuuteen ja samalla tutustua oman osuuskaupan toimipaikkoihin Ahvenanmaalla.

– Kuulin tästä mahdollisuudesta esimieheltäni ja ajattelin heti, että miksipä ei. Oman työnkin kannalta on hyvä aina ajoittain käydä katsomassa miten asiat hoituvat muualla ja mitä toimintatapoja ja vinkkejä voi ottaa mukanaan sieltä omaan työhönsä. Minusta on myös mukava voida auttaa siellä missä tarvitaan, kun oman yksikön työt ovat hiljentyneet vallitsevan tilanteen takia. Täällä työskennellessä pääsee paremmin tutustumaan työkavereihin mantereen ulkopuolelta, Sari kertoo.

Marian kotiyksikkö on Karjaan ABC ja hänelle tarjoutui mahdollisuus matkata Ahvenanmaalle jo ennen joulua, kun siellä tarvittiin apukäsiä. Tuolloin matkustaminen ei onnistunut ja kun Marialle nyt tarjoutui toinen mahdollisuus, oli hän heti valmis lähtemään.

– Olen aina ollut mieltynyt Ahvenanmaahan ja olenkin monesti aikaisemmin käynyt täällä. Kun tähän vielä lisätään mahdollisuus työskennellä uusissa toimipaikoissa, uusien työkavereiden ympäröimänä ja oppia uutta, en epäröinyt hetkeäkään. Karjaan ABC:llä työtehtäväni ovat monipuoliset ja sen ansiosta minulla oli varmuus lähteä tänne tekemään jokseenkin tuttuja töitä, Maria sanoo.

 

Kielikylpy ja tuttuja tehtäviä kotiyksiköstä

Varuboden-Osla on kaksikielinen osuuskauppa, jossa kielitaitoa arvostetaan ja työntekijöillä on mahdollisuus saada kielilisää. Toimipaikossa käytetään enimmäkseen ruotsia suomen kielen rinnalla. Sekä Sari että Maria käyttävät myös molempia jokapäiväisessä työssään. Nyt Ahvenanmaalla työskennellessä pärjätään ruotsin kielellä. Tämä on varsinkin Sarin, jonka äidinkieli on suomi, mielestä aivan loistava asia ja odottaakin tältä matkalta, että saa enemmän varmuutta käyttää kieltä.

– ­Hieman ehkä tänne lähtiessä jännitti, että pärjäänköhän kielitaidollani täällä, mutta otin tämänkin itseni kehittämisen kannalta positiivisena asiana. Täällä saa ainakin koko ajan harjoitella ja käyttää ruotsia, mikä vuorostaan tuo varmuutta käyttää kieltä. Sanavarasto karttuu siinä samalla. Nyt viikon työnteon jälkeen voin ilokseni huomata, että pärjään aivan mainiosti täällä ruotsiksi, Sari sanoo iloisesti.

Työskentely marketkaupassa on tuttua Sarin ja Marian omista töistä ABC-asemien marketpuolelta. Ahvenanmaalla he ovat kuluneen viikon aikana purkaneet kuormia, täyttäneet ja siistineet hyllyjä, paistaneet tuotteita paistopisteeseen ja palvellet asiakkaita niin kassalla kuin muiden töiden lomassa. Uutena asiana on noussut esiin se, että tavarantoimitukset Ahvenanmaalla tulevat vasta aamukahdeksan jälkeen, kun Sarin ja Marian omiin yksiköihin ne tulevat jo yöllä. Hypätessään aivan uuteen toimipaikkaan tulokkaat on kuitenkin otettu todella lämpimästi vastaan.

 

Vapaa-aika

Normaalioloissa Ahvenanmaalla olisi myös vapaa-aikana mahdollista nähdä ja tehdä lukuisia asioita. Nyt vallitsevan koronan takia Sari ja Maria ovat enimmäkseen nauttineet ulkoilusta ja käyneet tutustumassa kauniiseen ympäristöön. Ohjelmassaan heillä on lenkkeilyä ja ikkunaostoksilla käymistä. Töiden lomassa viikot vierähtävät nopeasti. Tilanne näyttää kauan töitä tehdään Ahvenanmaalla.

Sekä Sari että Maria kannustavat muitakin tulemaan tutustumaan työskentelyyn Ahvenanmaan yksiköihin. Muutamassa viikossa saa jo hienoja kokemuksia ja tutustuu uusiin mahtaviin työkavereihin.

– Tämä on ollut aivan upea mahdollisuus. Ihmiset ovat olleet todella ystävällisiä ja meidät on otettu avosyliin vastaan. Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen ja opettavainen matka, toteavat Sari ja Maria yhteen ääneen.

 

 Tietoa:

Varuboden-Oslalla on Ahvenanmaalla kolme marketkaupan yksikköä; S-market Jomala, S-market Godby ja Varuboden City.

Osuuskauppa Varuboden-Osla noudattaa ABC-asemien ja Porvoon Rosso-ravintolan toiminnassa hallituksen uusia linjauksia. Poikkeusolojen myötä Varuboden-Oslan ravintoloiden ja ABC-asemien ravintoloiden asiakastilat suljetaan asiakkailta väliaikaisesti – ruoka-annoksia myydään tänä aikana take away -periaatteella. Hyvän ruoan ystäville halutaan edelleen tarjota mahdollisuus ostaa mukaansa ravintolaruokaa, kun juuri nyt ei voi pistäytyä ravintolaan nauttimaan ammattilaisten valmistamia herkkuja.

Porvoon Coffee House on väliaikaisesti suljettuna kolmen viikon ajan. Ovet suljetaan maaliskuun 9. ja avataan jälleen asiakkaille 28.3.

ABC-asemat palvelevat normaalein aukioloajoin mutta ruoka-annoksia ja kahvilatuotteita voi ainoastaan ostaa mukaansa. ABC-asemien marketit ovat auki normaalisti ja sekä autopesut että polttoainejakelu toimivat normaalisti vuorokauden ympäri. Muutokset astuvat ABC-asemien osalta voimaan 9.3.

ABC-asemilla voi kätevästi tilata ja maksaa annoksensa jo etukäteen ABC-mobiilin kautta. Kun ruoka on valmis noudettavaksi, asiakas voi odottaa autossaan aseman parkkipaikalla ja henkilökunta tuo tilauksen ulos.

Myös Porvoon Rosso-ravintola myy ruoka-annoksia take away -periaatteella tiistaista 9.3 alkaen. Ruokalista ja aukioloajat löytyvät netistä Raflaamo-palvelusta. Tilauksen voi jättää puhelimitse ja noutaa sovittuun aikaan. Rossosta voi tilata ruoka-annoksia mukaan maanantaista lauantaihin kello 11-18. Sunnuntait ovat suljettu. Tilaukset numerosta 010 765 9490 0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min. www.raflaamo.fi

1. Suunnittele kauppareissu

Ostokset kannattaa suunnitella hyvin etukäteen ja hyödyntää laajoja aukioloaikoja. Tällaisena aikana hyvin suunniteltu ja määrätietoinen kauppareissu sujuvoittaa oman asiointisi ja auttaa niin muita asiakkaita kuin henkilökuntaa. Jos mahdollista, kauppaan ei kannata lähteä koko perheen voimin. Näin saamme yhdessä asiakasmäärät pysymään pienempinä.

2. Oma olo

Omaan olotilaan kannattaa edelleen kiinnittää erityistä huomiota.

–Jos nenä vuotaa tai kurkku on karhea, myymälään ei kannata lähteä. Lipsumiseen ei ole kenelläkään varaa. Tämä koskee sekä asiakkaita että henkilökuntaa, S-ryhmän riskienhallintapäällikkö Mikko Koskinen muistuttaa.

Jos jääkaappi ammottaa tyhjyyttään ja täydennystä on saatava, kannattaa suosia kotiinkuljetuksia, ruoan verkkokauppaa tai pyytää vaikkapa ystävää tuomaan ostokset. Varuboden-Oslan alueella ruoan verkkokauppa toimii Porvoossa S-market Näsissä ja Kirkkonummen Prismassa. Kaikista toimipaikoistamme on kuitenkin mahdollista tilata kotiinkuljetus yhteistyökumppanimme GoParkingin kautta (https://goparking.fi/gojelppi/).

3. Hygienia

Kädet on hyvä pestä ennen kaupassa asiointia ja myös sen jälkeen. Toimipisteistä löytyy lisäksi käsidesiä.

– Myymälöissä pintoja puhdistetaan säännöllisesti ja hygieniasta huolehditaan korostetusti, mutta asiakkaiden toivotaan pitävän huolta omasta käsihygieniastaan, Koskinen kertoo.

– Mikäli mahdollista, suosittelisimme myös pohtimaan, kannattaako tässä tilanteessa kauppaan ottaa mukaan pieniä lapsia. Pienet ja vikkelät kädet ovat tunnetusti vaikeat pitää puhtaana.

4. Turvavälit

Myymälöiden lattiatarrat muistuttavat asiakkaita turvaväleistä, ja tämän lisäksi Varuboden-Oslan myymälöissä ei ole kassakapuloita käytössä, jotta kassalle syntyisi luonnolliset turvavälit.

– Nyt vaaditaan malttia. Aina kun odotat omaa vuoroasi esimerkiksi kaupassa hedelmävaa’alle, palvelutiskille tai kassalle, muista pitää riittävästi etäisyyttä muihin. Kassallakaan ei ole kiire. Annetaan muiden pakata ostoksensa kaikessa rauhassa, Koskinen ohjeistaa.

Kauppareissujen ajankohtaa kannattaa niin ikään pohtia. On hetkiä, jolloin hyllyjen välissä on väljempää. Suurin osa Varuboden-Oslan myymälöistä avaavat edelleen ovensa tuntia aikaisemmin riskiryhmiin kuuluville henkilöille.

5. Kasvomaskit

Uudellamaalla on voimassa suositus kasvomaskien käytöstä kaupoissa. Suositus koskee kaikkia yli 12-vuotiaita. Suojautuminen koskee myös S-ryhmän, mukaan lukien Varuboden-Oslan, omaa henkilökuntaa.

– Henkilökuntamme käyttää aina kasvosuojaimia työskennellessään tiloissa, joissa on muita ihmisiä. Kassoille ja muille asiakaspalvelupisteille on asennettu suojaksi lisäksi pleksejä.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin ajankohtaiset suositukset: https://www.hus.fi/alueellinen-koronavirusepidemiatilanne-ja-suositukset

Mitä asiakkaiden tulisi huomioida kaupassa käydessään?

Ethän tule sairaana kauppaan.

Käytä kasvosuojainta, kun käyt kaupassa. Noudata aina hyvää käsihygieniaa. Kädet on hyvä pestä ennen kaupassa asiointia ja myös sen jälkeen. Useimmista myymälöistä löytyy käsienpesupiste, yleensä pullonpalautusautomaattien läheisyydestä.

Pidä myös vähintään kahden metrin väli muihin asiakkaisiin ja työntekijöihin. Odota kassalla, kunnes edellinen asiakas on maksanut ostoksensa, ennen kuin nostat omat ostoksesi kassanauhalle.

Voiko teiltä tilata ruokaa kotiinkuljetuksella?

Varuboden-Oslan alueella ruoan verkkokauppa toimii useammassa toimipaikassa. Lue lisää osoitteesta s-kaupat.fi.

Fiksuin ratkaisu riskiryhmäläisille on ehdottomasti ruoan verkkokauppa, koska siinä ei synny kontaktia toisten ihmisten kanssa ja tartuntariski minimoidaan. Toinen hyvä vaihtoehto on pyytää apua ystäviltä, sukulaisilta tai naapureilta – pidetään huolta toisistamme, ja autetaan niitä, jotka avun tarpeessa ovat.

Onko pakkaamattomina myytäviä hedelmiä ja vihanneksia turvallista syödä epidemia-aikana?

Henkilökunta huolehtii tehostetusti hevituotteiden hygieenisestä käsittelystä myymälöissä. Hedelmät ja vihannekset on kuitenkin hyvä huuhdella ennen käyttöä – ihan kuten normaalistikin.

Miten huolehditte siitä, että myymälät pysyvät siisteinä?

Myymälöissä olevia erilaisia kosketuspintoja kuten ostoskärryjä, hedelmävaakoja, pikakassoja ja maksupäätteitä puhdistetaan nyt tehostetusti. Omat kädet kannattaa kuitenkin pestä huolellisesti aina ennen kaupassakäyntiä ja sen jälkeen. Useimmista myymälöistä löytyy käsienpesupiste, yleensä pullonpalautusautomaattien läheisyydestä.

Kumpi on epidemia-aikana parempi: ostoskori vai -kärry?

Suosittelemme vahvasti ostoskärryn valintaa. Kärryjen puhtaanapito on helpompaa ja kärryä käyttämällä syntyy myös automaattisesti turvaväli muihin asiakkaisiin.

Miten huolehditte paistopisteiden ja muiden irtotuotemyyntipisteiden hygieenisyydestä?

Paistopisteiden ja muiden irtotuotemyyntipisteiden ottimia vaihdetaan usein. Kuten yleensäkin kausi-influenssan aikana olemme entistä valppaampia ja vielä entistä tarkempia hygieniasta.

Oletteko tehneet muutoksia käteisen käsittelyyn toimipaikoissanne koronaviruksesta johtuen?

Käteistä käyttäessä laskemme vaihtorahat ja kuitin tiskille käsikontaktin välttämiseksi. Kaikissa toimipaikoissamme voi maksaa myös lähimaksulla sekä suurimmassa osassa myös MobilePayllä.

 

Osuuskauppa Varuboden-Osla ja lentopysäköintiyritys GoParking aloittivat maaliskuussa melkein heti koronaepidemian puhkeamisen jälkeen yhteistyön, jossa GoParking tarjoaa ruoan tilaus-, keräily- ja kotiinkuljetuspalvelun koko Varuboden-Oslan toimialueella paitsi Ahvenanmaalla.

Nyt joulun alla Uudenmaan siirryttyä koronaepidemian leviämisvaiheeseen, GoParkingin keräily- ja kuljetuspalvelusta ei veloiteta maksua ollenkaan, mikäli matka Varuboden-Oslan myymälään on alle 10 km.

– Tänä vuonna joulu tulee olemaan monin tavoin poikkeuksellinen, kun viranomaiset kehottavat viettämään joulua kotona läheisimpien kanssa ja välttää matkustamista, Varuboden-Oslan marketkaupan toimialajohtaja Bengt Vinberg toteaa. Viranomaiset kehottavat myös välttämään kiirettä ja tungosta, ja GoParkingin kanssa tehtävän yhteistyön kautta pystymme tarjoamaan kaikille asiakkaillemme mahdollisuuden tilata joulun ruoat suoraan kotiovelle.

–  Yhteistyö Varuboden Oslan kanssa on toiminut koko ajan erinomaisesti, ja meille on muodostunut miellyttävä koko ajan kasvava asiakaskunta, joita on ollut ilo palvella näinä haastavina aikoina toteaa GoParkingin hallituksen puheenjohtaja Jesse Paananen.

GoParkingin palvelu toimii niin, että asiakas tilaa ruoan ja muut tuotteemme sähköpostitse GoParkingilta edellisenä päivänä ja GoParkingin henkilökunta hoitaa tavaroiden keräämisen ja toimituksen seuraavana arkipäivänä. Mikäli asiakkaan toivomaa tuotetta ei olisi saatavilla, GoParkingin henkilökunta soittaa asiakkaalle ja selvittää, voisiko joku vastaava tuote tulla kysymykseen. Asiakas maksaa tilauksen joko kortilla tai kontaktivapaasti maksulinkillä toimituksen yhteydessä tai ennen kotiin toimitusta. Lisätietoja palvelusta ja toimitusehdoista löytyy osoitteesta www.gojelppi.fi.

 

Lisätietoja:

Bengt Vinberg, toimialajohtaja, Varuboden-Osla, puh. 010 762 6637

Jesse Paananen, hallituksen puheenjohtaja, GoParking, puh. 0400 617 436

Maanantainasta 1.6.2020 alkaen ABC-asemilla voi taas ruokailla paikan päällä. Varuboden-Oslan asemat ABC Kuninkaantie, Karjaa ja Pickala ovat koko poikkeusajan palvelleet asiakkaita mahdollisimman laajasti, joten siirtymä normaalimpaan arkeen sujuu jouhevasti.

ABC-asemien kestosuosikki, noutopöytä, on myös tarjolla kesäkuusta alkaen. Koska asiakkaat eivät toistaiseksi saa itse ottaa ruokia, henkilökunta annostelee asiakkaiden ruoat. Vitriinistä otettavat makeat ja suolaiset kahvileivät ovat tarjolla yksittäispakattuina ja à la carte -annoksia tarjoillaan listan mukaisesti.

Myös Porvoon Rosso-ravintolassa voi syödä paikan päällä maanantaista lähtien, ja Coffee House -kahvila ja Hyvä Olo -parturi-kampaamo Porvoossa avaavat ovensa asiakkaille samana päivänä.

– Kaikissa toimipaikoissamme kiinnitämme edelleen erityistä huomiota turvalliseen asiointiin ja tehostettuun hygieniaan, toimialajohtaja Mikko Ala-Huikku kertoo. Ravintolasaleissa noudatamme myös turvavälisääntöjä, joten paikan päällä voi ruokailla turvallisesti.

Poikkeusaikana syntyneistä palveluista ei kuitenkaan luovuta rajoituksia kevennetään.

– Take away -annoksia saa edelleen mukaansa sekä ABC-asemilta että Rossosta, Mikko Ala-Huikku sanoo, ja ABC-asemilla onnistuu edelleen nouto parkkipaikalta. Jatkamme myös Rosson annosten myymisen marketkaupoissamme Porvoossa.

Osuuskauppa Varuboden-Osla palkkaa jälleen tänä kesänä 350 nuorta kesätyöhön ja kesäharjoitteluun.

– Monet yritykset keskeyttivät rekrytointinsa jo aikaisemmin keväällä, mutta me päätimme jatkaa normaaliin tapaan, henkilöstöpäällikkö Paula Pajunen kertoo. Epidemiatilanne on nuorille muutenkin hyvin vaikea, ja halusimme omalta osaltamme tukea nuorten jaksamista tarjoamalla heille kesätöitä normaaliin tapaan. Nuorille kesätyö on myös tärkeä askel tulevaisuuden kannalta.

Varuboden-Oslassa on viime vuosina panostettu paljon työntekijöiden perehdytykseen, ja tämä koskee tietenkin myös kesätyöntekijöitä ja -harjoittelijoita.

– Teimme viime vuonna kyselyn kesätyöntekijöillemme, ja siinä kiiteltiin paitsi toimipaikkojemme hyvää ilmapiiriä myös perehdytystä, Paula Pajunen kertoo. Perehdytystä kehitetään jatkuvasti, ja tänä vuonna olemme tuoneet uusille työntekijöillemme verkko-oppimismoduuleja.

Koronavirusepidemiaa on koko kevään ajan huomioitu kaikissa toimipaikoissa mm. asiakasviestinnässä, siivouksessa sekä työntekijöiden suojavälineissä ja -käytännöissä. Myös kesätyöntekijöille on kerätty oma tietopaketti turvallisuusasioissa, ja heidät perehdytetään näihin rutiineihin toimipaikoissa.

– Olemme myös viestineet tilanteesta kesätyöntekijöillemme etukäteen, ja mm. kertoneet mitä suojavälineitä henkilökunnallamme on käytössä.

Yksi kesätyöntekijöistä on lapinjärveläinen, liiketaloutta opiskeleva Christian Svenskberg, joka työskentelee jo toista kesää S-market Loviisassa.

– Hain useampaa paikkaa, mutta Varuboden-Osla oli ainoa, joka pystyi takaamaan minulle työpaikan koko kesäksi, Christian Svenskberg kertoo.

Myös Christian kiittelee perehdytystä ja työpaikan hyvää ilmapiiriä.

– Täällä saa aina apua, kun sitä tarvitsee. Koronaepidemia ei huolestuta minua, minulla on turvallinen olo työpaikalla.

Vallitsevan poikkeustilanteen aikana Varuboden-Oslassa henkilökuntaa on siirtynyt joustavasti mm. ABC-asemilta marketkaupan puolelle, joten osuuskaupassa ei ole ollut tarvetta lomautuksiin. Kesäkuun alusta liikennemyymälät ja ravintolat palaavat jälleen normaalimpaan arkeen, ja työntekijät siirtyvät taas omiin töihin – ja kesälomille.

– Olemme todella iloisia, että meille on taas tulossa iso porukka nuoria auttamaan meitä kesän yli. Samalla voimme myös tukea nuoria tässä poikkeuksellisessa tilanteessa, henkilöstöpäällikkö Paula Pajunen sanoo.

GoParkingin GOJELPPI -palvelu laajenee kattamaan päivittäistavaroiden lisäksi myös muut Osuuskauppa Varuboden-Oslan palvelut, kuten Porvoon Sokoksen, Kirkkonummen Prisman sekä Varuboden-Oslan puutarha- ja rautakauppojen valikoimat. Lisäksi uutena palveluna aloitamme 5.5.2020 GOMUUTTO-palvelun Varuboden-Oslan toimialueella.

Lentopysäköintiyritys GoParking laajentaa huhtikuun aikana suosituksi tullutta ruoan tilaus-, keräys- ja kotiinkuljetuspalvelu GOJELPPIÄ kattamaan myös muut Varuboden-Oslan toimialueen tuoteryhmät, kuten puutarha- ja rautakauppatuotteet. Asiakkaat voivat siten tilata haluamiaan tuotteita Osuuskauppa Varuboden-Oslan puutarhamyymälöistä, Hangon S-Raudasta ja Porvoon Sokokselta. Lisäksi GOJELPIN oheen avautuu asiakkaiden toivomuksesta GOMUUTTO-palvelu.

– Ruokakauppojen nettikauppoja on usein moitittu julkisuudessa pitkistä toimitusajoista, mutta GOJELPIN palvelulupaus toimittaa ruoat aina seuraavana arkipäivänä rohkaisi meitä laajentamaan kotiinkuljetuspalvelun myös rauta- ja puutarhatuotteisiin sekä koko Porvoon Sokos tavaratalomme laajaan tuotevalikoimaan, Vauboden-Oslan toimialajohtaja Bengt Vinberg sanoo. Yhä useammat meidän asiakkaistamme haluavat välttää kaupassakäyntiä, ja olemme voineet GOJELPPI-yhteistyön avulla palvella asiakkaitamme tehokkaasti ja hyvin myös tänä poikkeuksellisena aikana.

Palvelu toimii niin, että asiakas tilaa ruoan ja muut tuotteemme sähköpostitse GoParkingilta edellisenä päivänä ja GoParkingin henkilökunta hoitaa tavaroiden keräämisen ja toimituksen seuraavana arkipäivänä. Mikäli asiakkaan toivomaa tuotetta ei olisi saatavilla, GoParkingin henkilökunta soittaa asiakkaalle ja selvittää, voisiko joku vastaava tuote tulla kysymykseen. Asiakas maksaa tilauksen joko kortilla tai kontaktivapaasti maksulinkillä toimituksen yhteydessä tai ennen kotiin toimitusta.

– Yhteistyö Varuboden-Oslan kanssa on ollut alusta asti tehokkaasti toimivaa ja koska haluamme huolehtia yhä laajemmin yhteisten asiakkaidemme ruokahuollosta ja muista hankintatarpeista, päätimme laajentaa palveluvalikoimaamme, toteaa GoParkingin hallituksen puheenjohtaja Jesse Paananen.

Palvelu toimii arkisin. Keräys- ja kuljetuspalvelun hinta asiakkaalle on 17,90 € (sis. alv), mikäli etäisyys on enintään 5 km asiakkaan lähikaupasta. Mikäli etäisyys on enemmän kuin 5 km veloitukseen lisätään 1,20 €/km. GOJELPPI -palvelussa Varuboden-Oslan asiakkaat saavat ostoksistaan aina 2 %:n hintaedun ja GOMUUTTO-palvelussa 10 % asiakasuskollisuusalennuksen muuttopalvelun loppusummasta. Avajaishinta on 69 €/tunti (sis. alv) kaikista toukokuun aikana toteutuneista tai tilatuista GOMUUTTO-palveluista. Palvelun hinta kattaa kuljetuksen, tarvittavat muuttolaatikot sekä kaksi muuttomiestä.

Lisätietoja antaa:

Jesse Paananen, hallituksen puheenjohtaja GoParking Oy, puh. 0400 617436

Bengt Vinberg, toimialajohtaja, Osuuskauppa Varuboden-Osla, puh. 010 762 6637