Lemonadfabriken Pieni Limonaaditehdas – en positiv glimt i läskedryckshyllan tack vare coronan


De läskedrycker som i dag tillverkas för hand i byn Kullo i Borgå, skulle knappast ha sett dagsljus, om inte coronapandemin skulle ha slått hårt mot evenemangs- och restaurangbranschen våren 2020. Mika Räisänen, Niko Autti och Erkka Ala-Lahti lät sig inte nedslås av situationen, utan de började fundera på nya former av affärsverksamhet, där de kunde utnyttja den kunskap de redan hade. Ur det här uppstod det en egen läskedrycksfabrik, som blev en explosionsartad succé, vilket trion kanske inte riktigt var förberedda på.

1.7.2022

Bubblande smaker på flaska

Konsumenternas intresse för olika alkoholfria alternativ i dryckesväg har ökat, och därför var det också naturligt för Mika, Niko och Erkka att inrikta sig på hemligheterna i läskedryckstillverkningen. De åkte till Amalias Limonadfabrik på Åland för att söka inspiration.

Basen i läskedryckerna är ett inhemskt saftkoncentrat, som en underleverantör tillverkar enligt läskedrycksfabrikens eget recept.  I läskedryckerna både doftar och smakar det av färska frukter. För tillfället finns det läskedrycker i smakerna mangojaffa, blodgrapefrukt, rabarber-fläderblom och förutom fruktsmakerna finns det också cola. I fabriken tappar man förutom läskedrycker också Vichy på flaska. En ny sort är Vichy smaksatt med fläderblom. Utöver de här tillverkar man produkter på flaska med skräddarsydda etiketter ör företag och evenemang.

– I alla våra läskedryckers tillverkning använder vi lite mindre socker än normalt. Vi ville komma ut på marknaden med läskedrycker som också är i vuxnas smak tack vare den måttfulla sockermängden. En annan produktspecifik avvikelse som kan nämnas är att vår Cola-dryck är koffeinfri, säger Niko.

I Kullo i Borgå hittade man lämpliga lokaliteter för läskedrycksfabriken. Här i den ungefär 300 kvadratmeter stora fabriken började man med små maskiner, men mycket snabbt när populariteten ökade, fanns större maskiner på anskaffningslistan. Månadsproduktionen var i början 25 000–30 000 flaskor men när efterfrågan ökade räckte det här inte längre till och man skaffade större maskiner till fabriken och en effektivare flasktappningslinje. En varm sommar är en guldålder för läskedrycksförsäljning och redan på basis av den första sommarens försäljning måste maskinerna bytas ut till ännu effektivare. I dag kan man tappa upp till 10 000 flaskor limonad per dag.

Smakligt och visuellt

Grundtanken bakom hela verksamheten är att tillverka läckra hantverksdrycker. Naturliga smaker, där smaken av äkta frukter doftar och smakar, beskriver bra läskedryckerna som Pieni Limonaaditehdas tillverkar. I läskedryckerna används inte heller några artificiella smaker eller sötningsmedel.

– Det är med smak och lite mer speciella smakkombinationer som vi som en så här liten aktör, kan skilja oss från massan, berättar Niko om deras trumfkort på läskedrycksmarknaden, där det också finns många internationella aktörer.

Produkternas visuella intryck är en annan sak man har satsat på. Fabriken tappar läskedryck på flaskor som är tillverkade av returglas och de utstrålar en forna tiders stämning. Flaskorna är 0,275 centiliter stora. Flaskorna levereras till återförsäljare i lådor med 20 flaskor. Bakom etiketternas och logons visuella utseende står Kent Åkerberg tillsammans med sitt företag Target Advertising.

Hela Finland som försäljningsområde

Läskedrycksfabrikens produkter finns till försäljning på restauranger och i detaljhandlar runt om i landet. Också via den egna webbutiken säljer man läskedryckerna. Produkterna körs ut till Nyland från fabriken med egna bilar. Läskedrycksbeställningar till andra områden i Finland levereras med hjälp av distributionsenheter.

– Beställningarna började genast från början rulla bra och det är trevligt att märka att så många matbutiker har tagit läskedryckerna till sitt sortiment. De närmaste butikerna var så klart våra första och närmaste kunder. De tog med iver våra produkter till försäljning genast från början, vilket gjorde det möjligt för oss att utvidga vår verksamhet på ett allt större område, berättar Niko.

Vårt handelslag var med i samarbetet direkt från början och då fanns produkter från Pieni Limonaaditehdas i sortimentet i S-market Näse. Senare, i och med att ryktet spridit sig, finns de friska läskedryckerna från Pieni Limonaaditehdas nästan i alla våra matbutiker på vårt verksamhetsområde.

 

Pieni Limonaaditehdas

Läge: Kullo, Borgå

Ägs av: Mika Räisänen, Niko Autti och Erkka Ala-Lahti

Grundat: 2002

Verksamhetsform: Läskedrycksfabrik

Produkter: Läskedrycker, Vichy