På ungefär tjugo minuters köravstånd från Borgå centrum, vid havet, ligger Hommanäs gård. På gården tillverkas sylt och saft av äkta bär med traditionella recept. I samma landskap fick företaget Hommanäs sin början i början av 1990-talet. Då tillverkades det gelé och sylt av bären som växte på gården i liten skala till försäljning. Under med åren fick produkterna en trogen kundkrets och verksamheten expanderade. Den ledande tanken bakom förtaget är fortfarande högklassiga råvaror, delikatesser som tillverkas för hand och som till största delen tillverkas utan tillsatsämnen eller konserveringsmedel.
26.10.2021
Den första tiden kokades det sylt och gelé på svag värme i stora kastruller på den vedeldade spisen i köket. I kastrullen satt man endast väl utvalda bär och rätt mängd socker. Inga konserveringsmedel användes på den tiden och används inte heller idag i Hommanäs delikatesser. Magnus Andersson har lett Hommanäs Gård Ab:s verksamhet allt sedan år 2006. Verksamheten har utvidgat under åren i den mån att man 2013 byggde en ny separat byggnad på gårdsplanen där man tillverkar sylt och andra delikatesser och där produkterna packas. I huvudbyggnaden verkar nu en ny företagare, som bedriver inkvarterings- och cateringverksamhet och på sommaren också caféverksamhet. Alla delikatesser som finns till försäljning tillverkas och packas i Borgå. Speciellt vid jul ökar efterfrågan på presentförpackningar mycket, när man vill ge som gåva åt såväl vänner som företagsgåvor av Hommanäs smakliga delikatesser.
– Det här är ett familjeföretag men verksamheten har expanderat från den första tiden så mycket att vi har anställt tre medarbetare till vår hjälp. Två av dem jobbar med att tillaga produkterna, men vi uppskattar också det att alla om det behövs också kan hjälpa till med nästan alla sysslor inom företaget. Också min fru är med i verksamheten och förutom företagande är det här också ett slags livsverk, säger Magnus.
Den bärande idén i vårt arbete är att vi gör det som vi kan bäst, alltså kokar sylt och gelé. När vi väljer bär så litar vi på inhemska smaker och föredrar lokala leverantörer i den mån det är möjligt. Genast från början började vi också tillverka drycker vid sidan om sylten och gelén, och speciellt säsongsdrycker som mjöd och glögg nådde snabbt en stor popularitet. I alla produkter litar man fortfarande på det som allt började ifrån, nämligen smaken. Smaken kommer från bären och därför är bärhalten stor i alla Hommanäs produkter som är äkta hantverk.
– Vi är ändå en relativt liten aktör och vi kan inte konkurrera med stora producenter med mängderna. Men vi kan konkurrera med smak och kvalitet. Det här har vi litat på under hela den tid vi drivit vår verksamhet och till vår glädje har vi redan kommit så här långt med hjälp av det, konstaterar Magnus.
Hommanäs produkter känner man lätt igen på den ståtliga bilden på gården som finns på etiketten. Hommanäs drycker, sylter och geléer framträder på grund av det enkelt på butikshyllan. I många av Varuboden-Oslas butiker har Hommanäs produkter ett eget utrymme i hyllan och där hittar kunden enkelt alla Hommanäs handgjorda, utsökta produkter som finns i butikssortimentet.
– Jag vill minnas att vi i något skede grubblade över just etiketten i fråga och om vi skulle förnya den. Slutsatsen var ändå den att vi inte ville röra den traditionella etiketten som pryddes av logon bara för att vi ville förnya något. Vår kundkrets känner ju igen våra delikatesser just på den relativt enkla etiketten i fråga och den återspeglar på samma gång också vårt företags historia. Det centrala är innehållet i burken, alltså sylten eller gelén. Varför då täcka det med en stor etikett, säger Magnus.
– Våra produkter fanns till salu i Varuboden-Osla redan före fusionen, i dåvarande Osla i östra Nyand. Då hade våra produkter egna hyllor i de större marketarna. I och med Varuboden-Osla ökade antalet butiker och idag finns en del av Hommanäs delikatesser att köpa i hela S-gruppen. Konkurrensen är hård ur en småföretagares synvinkel när marknaden är full av stora aktörer. Därför är jag mycket glad att kunderna utöver webbutiken också kan köpa våra produkter i många närbutiker. Visst känns det extremt bra att se sina egna produkter i butikshyllan. Det är ett tecken på att de jobb vi gör syns och är värdefullt.
– Samarbetet med större aktörer och kundernas respons inspirerar och för sin del också gör det möjligt att vi kontinuerligt kan jobba med produktutveckling och erbjuda nya smakupplevelser i samband med våra produkter. Den här sommaren lanserade som nyhet jordgubbssylt och vid sidan om den är våra populäraste delikatesser hallonsylten, vinbärsgeléerna, mjöden och glöggen, räknar Magnus upp ur sitt sortiment.
Läge: Borgå
Ägare: Magnus Andersson
Grundat: I början av 1990-talet
Verksamhetsform: tillverkning av sylt, gelé och saft
Produkter: sylt, gelé, saft, såser
20.11.2024 | Förmåner och tips | Våra annonser
18.11.2024 | Evenemang | Nyheter | Våra annonser
18.11.2024 | Våra annonser