S-gruppen har börjat testa snabbkassor i två ABC-trafikbutiker, Tiiriö i Tavastehus och Kungsvägen i Lovisa. Kassorna kommer också att testas på några andra ABC-stationer under hösten. Beslut om en mer omfattande användning av dem i kedjan kommer att fattas efter en testperiod på några månader.
– Vi följer ivrigt med våra kunders upplevelser av de nya snabbkassorna, som gör det ännu enklare att använda våra tjänster, särskilt under rusningstid. Stationerna som deltar i testningen har också övergått till digitala beställningsdisplayer, som gör det möjligt att följa restaurangbeställningarna i realtid, berättar ABC-kedjans utvecklingschef Marko Fonsén från trafikhandelns kedjestyrning på SOK.
På ABC Kungsvägen i Varuboden-Osla har de nya snabbkassorna fått ett entusiastiskt mottagande.
– Personalen på Kungsvägen har varit entusiastiska över de nya snabbkassorna och att vi får arbeta i pilotprojektet och utveckla systemet och verksamhetsmodellen i samarbete med kedjestyrningen. Våra kunder har redan tidigare använt Hesburgers snabbkassor vid våra ABC-stationer på ett aktivt sätt, så vi tror att snabbkassorna kommer att upplevas som nyttiga även i ABC-restaurangen och göra kundernas stopp ännu snabbare, säger branschdirektör Laura Koistinen på Varuboden-Osla.
Snabbkassorna har utvecklats med användarvänlighet och snabbhet i åtanke.
– Naturligtvis handleder vi och hjälper våra kunder vid behov, och därtill håller vi kvar de traditionella kassorna.
I snabbkassorna kan man betala för alla produkter utan åldersbegränsning, såsom ABC-restaurangens rätter, bufféer, kaféprodukter och produkter från ABC Market. I kassan får kunden får en ordernummer med vilken hen kan följa sin beställning på skärmen och hämta den färdiga portionen vid avhämtningspunkten.
Andelen digital kommers växer år för år
ABC har satsat mycket på digitalisering på sista tiden. Man var först i världen med att utveckla mobiltankning för knappa tio år sedan. Snabbkassorna och beställningsskärmarna i realtid som nu testas är en del av kedjans digitala utvecklingsväg.
– Den digitala handeln växer kraftigt hos oss. Till exempel i ABC-mobil uppgår den årliga försäljningen redan till hundratals miljoner euro. Appen har nästan 700 000 användare, säger direktör Jussi Säilä, som ansvarar för för digital affärsverksamhet och utveckling inom ABC-kedjan på trafikhandelns kedjestyrning på SOK.
Förutom den populära mobiltankningen erbjuder ABC-mobil även förbetalda matbeställningar, laddning av elbilar och biltvättar.
– I centrum står en så smidig kundupplevelse som möjligt för alla som stannar till vid en ABC-station. Oavsett om vi gör affärer digitalt eller ansikte mot ansikte vill vi erbjuda alternativ till hela folket.