Idéer för att utveckla kundservicen i Varuboden-Oslas första idétävling


Handelslaget Varuboden-Osla har ordnat en idétävling för sin personal. Tävlingen var den första i sitt slag och syftet med tävlingen var att uppmuntra hela personalen att lyfta fram sina med egna idéer och förslag. Över 40 förslag kom in och sex av dem gick vidare till finalen, som hölls i måndags.

5.11.2024

Temat för tävlingen var kundservice, och i tävlingen sökte man både helt nya förslag och god praxis som ännu inte används i hela handelslaget. I förslagen hade kundmötena speglats ur många olika synvinklar, från att hälsa och fråga kunderna hur de mådde till att säkerställa trivseln på toaletterna.

– Alla förslag lyfte fram det faktum att kundservice i grunden handlar om människor som möts, konstaterade branschdirektör Karlos Kotkas vid prisutdelningen. Inom handelslaget har vi cirka 50 miljoner kundmöten varje år, så detta är en mycket viktig fråga.

Det vinnande förslaget var konceptet ”Moikkaloikka” (ung. Hejhopp), som granskade olika sätt att möta kunder på enheterna. I förslaget konstaterades att det inte alltid blir av att uppmärksamma andra så bra som man borde när det är bråttom, och det gäller inte enbart kunder. Det är även viktigt att hälsa på sina arbetskamrater och andra som besöker enheterna, t.ex. varuleverantörer och fastighetspersonal.

Att uppmärksamma en annan människa kostar inget och det får alla att må bra.

Varuboden-Oslas personal fick också möjlighet att rösta fram sin favorit, och publikens favorit blev förslaget ”Bonusbarn”, en klubb riktad till handelslagets yngsta kunder och där barnet till exempel skulle få ett eget medlemskort och egna medlemsförmåner och tips.

– Vi fick in verkligt bra förslag genom tävlingen, och tävlingen påminde oss än en gång om vilken stor resurs vår egen personal är, säger Karlos Kotkas. Vi har gått igenom alla förslag och jag är säker på att vi kommer att införa många saker i framtiden.

Idétävlingen var Varuboden-Oslas första och Varuboden-Oslas samarbetspartner Careeria stöttade genomförandet.

– Vi fick en färdig genomförandemodell av Careeria för en idétävling, eller Luovuusluola (ung. kreativitetsgrottan), som de har döpt modellen till, berättar personaldirektör Paula Pajunen. Det var fantastiskt att diskutera idéer med dem och få en färdig modell och beprövade arbetsmetoder som gjorde det enkelt för oss att genomföra vår egen tävling.

Finalisterna i Varuboden-Oslas idétävling Mira Sivonen, Jaana Teittinen, Martina Aspholm, Sari Hakala (S-market Masaby), Jenna Taavitsainen, Jenni Salmi och Susanna Vesterinen (ABC Kungsvägen)