De nya Rosa banden säljs från och med i dag i Varuboden-Oslas butiker. Alla intäkter från banden, som kostar 5 euro, går oavkortade till Cancerstiftelsen som står bakom insamlingen. Det finns också Rosa bandet-armband och andra kampanjprodukter till salu, och av dessa doneras en del av försäljningssumman till stiftelsen. Produkterna kommer finnas till försäljning fram till slutet av november.
För första gången kommer våra matbutiker också att sälja Rosa bandet-rosor och -buketter. För varje såld bukett doneras 20 cent till insamlingen. Förutom i matbutikerna finns rosorna att få också i Varuboden-Oslas ABC-trafikbutiker.
Med Rosa bandet-kampanjen stöder man forskning om all slags cancer i Finland, och förra året samlade kampanjen in rekordsumman 5 miljoner euro. Med stöd av Cancerstiftelsen har finländska cancerforskare gjort betydande forskningsrön som har lett till nya behandlingar. Det är viktigt att bedriva forskning i Finland, eftersom finländarna har sitt eget genom och den nya kunskap som fås genom forskningen snabbt kan tillämpas på patientvård på sjukhus. Temat för 2023 års kampanj är barncancer.
Årets Rosa band är designat av Toni och Sipe från gruppen Apulanta. Denimtyget som används i bandet symboliserar en gemensam front och ett uppror där livet står som segrare. Tidigare år har banden designats av bland andra Juha Tapio, Eva Wahlström och senast Maria Veitola.
Många sätt att bidra till insamlingen
Det enklaste sättet att stödja Rosa bandet-insamlingen är att köpa ett band som kostar 5 euro. Alla intäkter från banden doneras oavkortade till Cancerstiftelsen. Banden säljs i alla våra S-market-, Sale- och ABC-butiker och i Prisma och Sokos. Man kan också delta genom att sätta upp en egen insamlingspott, göra en engångsdonation eller köpa produkter från Rosa bandets samarbetspartner.
Direkta donationer till insamlingen kan göras via MobilePay eller girering. Läs mer om Rosa bandet-insamlingen och årets Rosa band: Rosa bandet 2023 – Bekanta dig med insamlingen! (syopasaatio.fi)
Månadens ägarkundstips
Vet du hur stort koldioxidavtryck du lämnar baserat på dina matinköp? Den praktiska kalkylatorn för koldioxidavtryck som finns i tjänsten Mina köp i S-mobil berättar koldioxidavtrycket i din kundvagn baserat på verkliga konsumtionsdata på produktgruppsnivå. Kalkylatorn, som utvecklades 2019 tillsammans med experter från Naturresursinstitutet, är ett konsumentvänligt sätt att lyfta fram klimatpåverkan av matkorgen till allas vardag. Genom att ändra dina inköpsvanor ser du enkelt med hjälp av kalkylatorn hur det påverkar ditt eget koldioxidavtryck.
Förmånerna för en ny ägarkund:
Det är enkelt att ansluta sig som ägarkund på nätet.
Den här veckan firas den redan traditionella spillveckan i Finland. Spillveckan är en kampanj som ordnas av Konsumentförbundet, och med den vill man få finländarna att diskutera matsvinn och att visa större uppskattning för mat.
Under Spillveckan kommer Svinnlådorna, som har sålts i Varuboden-Oslas butiker redan i flera års tid, att komma till alla S-marketbutiker i hela landet.
– Hos oss på Varuboden-Osla är varje vecka spillvecka, konstaterar distriktschef Annina Kallinen. Hos oss är det en del av de vardagliga rutinerna att plocka ihop Svinnlådor och Brödispåsar.
I Svinnlådorna hamnar sådana grönsaker och frukter, som inte längre ser så bra ut, men som fortfarande är fullt ätbara.
– Svinnlådorna är väldigt populära hos oss, och de hinner inte stå framme länge, innan de har hittat ner i kundvagnarna.
Av produkterna i Svinnlådorna kan man tillreda många olika slags delikatesser till ett verkligt förmånligt pris. Var och en kan hitta sin egen inneboende mästerkock, när hen funderar över vilka delikatesser produkterna i lådan kan användas till.
– På Åland fungerar vi som huvudsponsor för Skördefesten. Tillsammans med dem har vi två gånger ordnat en matdemonstration under namnet Svinnspiration, där kunderna har fått tips på hur de kan använda svinnprodukter – både sådana som man köpt i butiken och sådana man hittar hemma i kylskåpet. Vid Svinnspirationerna har man bland annat lagat olika purésoppor och japansk omelett med delikata fyllningar.
Recept på purésoppa
Recept på omelett
Förgräddat bröd –30 %
Förmånen gäller 1.9–30.9.2023 i Varuboden-Oslas S-marketar, Sale-butiker och Prisma Kyrkslätt med förmånskupongen i S-mobil. 1 st./kupong. Förmånen kan inte kombineras med andra förmåner. Förmånen gäller inte i webbutiken eller i självbetjäningskassan.
En fryst potatisprodukt –30 %
Förmånen gäller 1.9–30.9.2023 i Varuboden-Oslas S-marketar, Sale-butiker och Prisma Kyrkslätt med förmånskupongen i S-mobil. 1 st./kupong. Förmånen kan inte kombineras med andra förmåner. Förmånen gäller inte i webbutiken eller i självbetjäningskassan.
Hushållspapper –30 %
Förmånen gäller 1.9–30.9.2023 i Varuboden-Oslas S-marketar, Sale-butiker och Prisma Kyrkslätt med förmånskupongen i S-mobil. 1 st./kupong. Förmånen kan inte kombineras med andra förmåner. Förmånen gäller inte i webbutiken eller i självbetjäningskassan.
Hitta förmåner enkelt i S-mobil
Ladda ner S-mobil och följ med din Bonus, sköt om bank- och försäkringsärenden, granska kvitton, för över pengar, utnyttja förmåner och hitta den närmaste butiken.
Ladda från App store Ladda från Google Play
Vanliga frågor
Här hittar du svar på vanliga frågor gällande S-mobil
Månadens ägarkundstips!
I S-mobil hittar du aktuella förmåner just till dig. Med hjälp av S-mobil får du information om kampanjer, du hittar de förmåner som gäller med S-Förmånskortet och får olika förmånskuponger du kan använda. Med månatliga förmånskuponger till våra marketenheter får du till exempel -30 procent rabatt på olika produktgrupper varje månad. Med de här förmånsprodukterna kompletterar du bra dina vardagsmåltider eller det du bjuder på till fest. Kom ihåg att varje månad använda dina S-mobilförmåner som är värda pengar!
Förmånerna för en ny ägarkund:
Det är enkelt att ansluta sig som ägarkund på nätet.
Den nya blombutiken S-Bloom i Borgå invigs lördagen den 26 augusti klockan 10–16. Kunderna är välkomna att bekanta sig med den nya butikens färgglada sortiment och dra nytta av olika öppningserbjudanden. Kaffe med dopp serveras från och med klockan 12.
Den nya blombutiken ligger på första våningen i köpcentret Lundi, mitt emot Sokos, och betjänar sina kunder varje dag. Butikskonceptet har utvecklats från början till slut av handelslaget Varuboden-Osla.
– Vi prövade i höstas på en popup-affär med jultema invid Sokos, och inspirerade av den erfarenheten bestämde vi oss nu för att öppna en blombutik på samma ställe, berättar branschdirektör Laura Koistinen.
S-Bloom erbjuder snittblommor, krukväxter och presentartiklar samt blomsterbindning.
– Våra skickliga florister tar gärna emot beställningar även i förväg så att vi kan garantera att kunden får just en sådan bukett som hen vill ha, fortsätter Koistinen.
S-Bloom ersätter blom- och trädgårdsbutiken S-Garden som stängdes i juli.
Karlos Kotkas har valts till ny branschdirektör för markethandeln inom Handelslaget Varuboden-Osla. Karlos har jobbat länge inom S-gruppen, och började på handelslaget HOK-Elanto 2003. Hans karriär omfattar även uppgifter som utvecklingschef och direktör inom SOK:s HR-funktioner, Jollas, SOK:s strategitjänster och kedjestyrningen. Karlos kommer till Varuboden-Osla från handelslaget Pirkanmaan osuuskauppa där han har jobbat som Prisma-kedjedirektör.
– Karlos har en bred erfarenhet inom S-gruppen och har jobbat i olika roller både på SOK och i olika handelslag, vilket säkert kommer att hjälpa honom att lyckas i sin nya uppgift. Vi är mycket glada över att få Karlos som en del av vår ledningsgrupp. Jag hälsar Karlos varmt välkommen till Varuboden-Osla, säger verkställande direktör Mathias Kivikoski.
– Jag ser fram emot att börja arbeta som branschdirektör för markethandeln inom VBO i november. VBO har en lång och framgångsrik historia av att förbättra kundnöjdhet, medarbetarnöjdhet och affärsresultat, och det är fantastiskt att vara en del av ett så kompetent team. Jag känner redan till VBO som organisation från mina tidigare jobb och många av mina framtida kollegor är också redan bekanta. Jag är mycket entusiastisk över att bidra med min kunskap och mitt arbete till VBO. Samtidigt vill jag tacka min nuvarande arbetsgivare Pirkanmaan osuuskauppa och mina nuvarande kollegor för den gemensamma utvecklingsvägen, säger Karlos Kotkas.
Karlos Kotkas tillträder sin tjänst den 1 november och nuvarande branschdirektören Bengt Vinberg går i pension vid årsskiftet.
Vår blom- och trädgårdsbutik S-Garden Borgå stänger på söndag 9.7. Även om butiken, som finns på samma tomt som S-market Näse, nu kommer att stänga, finns det planer på att utvidga S-market Näses utbud av blommor och trädgårdsprodukter.
I augusti kommer vårt handelslag att öppna en blombutik, S-Bloom, i köpcentret Lundi. Den nya blombutiken ligger på första våningen i köpcentret, mitt emot Sokos. Den nya butiken kommer att erbjuda kunder blomsterbindning, snittblommor och krukväxter.
Under sommaren kommer också S-Gardens Facebook- och Instagram-sidor att byta namn till S-Bloom.
S-Garden tackar sina kunder för de gångna åren!
Månadens ägarkundstips!
I samband med renoveringen av Sale Pukkila förnyades kylar och frysar och kylanläggningen, som genomfördes med ESyCool green – systemet. Systemet är mycket energisnålt och garanterar en god avkastning på investeringen.
Kyltekniken den huvudsakliga energiförbrukaren i en livsmedelsbutik
ESyCool green-systemet passar perfekt till VBO:s krav. ESyCool tar hand om kylning och uppvärmning av fastigheten, inklusive kyl och frys, kylrum och frysaggregat miniCO2. Det förbrukar mindre energi, vilket gör butiken mer energieffektiv. Det naturliga kylmedlet i värmepumpsmodulerna är miljövänligare. Spillvärmen från kylprocessen används för att värma upp byggnaden.
– I Varuboden-Osla har vi alltid haft som utgångspunkt att öka energieffektiviteten när vi har renoverat våra olika fastigheter, säger fastighetsdirektör Mikko Ala-Huikku. Den här energilösningen är alldeles ny och lämpar sig väl för byggnader i storlek med Sale.
Med ESyCool green-systemet uppnås det mycket jämna produkttemperaturer och det har en mycket bra verkningsgrad: energisnål kylning och uppvärmning i samma paket. Värmepumpsystemet som installeras utomhus är modulärt uppbyggt, vilket gör det enkelt att bygga ut. Det är också ett tyst system som är enkelt att underhålla för servicebolag.
– Det gick bra att ta i bruk det första ESyCool-systemet med tanke på att butiken var öppen hela den tid det togs i bruk. Systemet togs i bruk i två skeden. I det första skedet togs alla frysar och ungefär hälften av kylarna i bruk. Frysrummet och kylrummen tog också i bruk i det här skedet. I det andra skedet togs den övriga kylutrustningen i bruk, säger Viessmanns projektchef Lasse Huutola.
Det här tog en vecka. På måndagen monterades de gamla kylarna och frysarna ner och på tisdagen levererades nya till butiken. På fredagen kunde personalen redan plocka fram produkter i de nya kylarna och frysarna och kunderna fick plocka sina inköp från dem.
Tilläggsinformation:
Lasse Huutola, projektchef, Viessmann Kylsystem, tfn 019 537 8000, lasse.huutola@viessmann.com
Panu Lammi, Manager Refrigeration Solutions, Viessmann Kylsystem, tfn 019 537 8000, panu.lammi@viessmann.com
Mikko Ala-Huikku, fastighetsdirektör, Varuboden-Osla, tfn 010 765 9303, mikko.ala-huikku@sok.fi