Ekonomie magister Paula Pajunen har valts till Varuboden-Oslas personaldirektör. Hon fungerar för tillfället som Varuboden-Oslas personalchef. Paula kom till VBO år 2010 och jobbade före det vid Handelslaget HOK-Elanto.

– Paula har en lång erfarenhet av såväl S-gruppen som Varuboden-Osla, och hon har i sin nuvarande uppgift som personalchef visat att hon är ett starkt HR-proffs. Vi i VBO satsar på att utveckla vår personals kunnande och genom det öppnas det nya karriärmöjligheter. Det är fint att nu kunna lyfta fram en intern kandidat till ledningsgruppen. Jag är verkligen glad över det, konstaterar verkställande direktör Mathias Kivikoski.

Paula Pajunen börjar i sin nya uppgift 1.9.2022.

Grillade delikatesser hör till midsommaren

Nu tillreds det förutom det traditionella kött och korv också fisk och skaldjur, och grönsaker och frukt på grillen.  I vårt handelslags matbutiker finns det ett stort urval läckerheter till grillen och de professionella försäljarna på våra Mattorg ger tips och recept till grillning. Nu tillreder vi allt oftare förutom huvudrätt också förrätt och dessert på grillen. Biffar, fisk, kyckling och korv får allt oftare sällskap på grillen av grönsaker och frukter. Under senare år har urvalet av olika grillostar ökat i marketarna i vårt handelslag. Primörer, potatis, kål, sparris, majs, zucchini, aubergine och olika frukter är allt sådant som finländarna allt oftare grillar. Veganska och vegetabiliska alternativ blir allt populärare och utbudet har också ökat.

En stor ändring i grillning är också den växande trenden att grilla frukter och grönsaker. Säsongens primörer är goda birätter och det räcker med en skvätt olja och lite salt som krydda. Grönsaker är mångsidiga att grilla; trä dem på spett, linda in i en bit folie eller glödstek dem.  Grillad hjärtsallad var en av förra sommarens nya favoriter att grilla.

Midsommarvimmel i butikerna

En av sommarens största mathögtider, midsommaren har enligt tradition också varit en av de brådaste helgerna i våra matbutiker. Torsdagen har visat sig vara den dag då de flesta besöker butikerna även om våra butiker betjänar kunderna under hela midsommaren. För att göra handlandet smidigare betjänar S-market Näse i Borgå dygnet runt före midsommaren 21–23.6.

Från det mångsidiga sortimentet är det lätt för var och en att plocka sina egna favoriter till midsommarbordet i sin kundkorg.  De kunniga försäljarna vid våra Mattorg ger tips och recept till grillning. Vårt handelslag har nio Mattorg i samband med våra S-marketar. I S-marketarna i öst har Lovisa, Näse i Borgå, Nickby och Söderkulla i Sibbo Mattorg och av butikerna i väst finns det Mattorg i Grankulla, Ekenäs, Karis och Ingå. Också i Prisma Kyrkslätt och i Jomala på Åland betjänas kunderna av Mattorget. En smaklig måltid avslutas med sommarens första jordgubbar, som tack vare det varma vädret mognar lagom till midsommar.

Midsommarmaten kan också på många orter beställas via vår webbutik. Det lönar sig att reservera sin egen leveranstid snabbt, för även om vi ökar kapaciteten i vår matbutik på nätet inför helgerna är också efterfrågan stor under midsommarveckan. Vid behov kan man ändra på beställningens innehåll närmare leveransdatumet, om matplanerna för midsommar inte är helt klara i detta skede. Beställningarna kan göras behändigt på nätet när som helst.  Beställningarna görs på webbplatsen S-kaupat.fi, där det är enkelt att plocka varorna i varukorgen och sedan hämta de beställda varorna från utlämningsstället. På vårt handelslags område finns det utlämningsställen i S-market i Lovisa, Näse i Borgå, Söderkulla i Sibbo, Ekenäs och Karis, i Prisma Kyrkslätt och Sale Grani.

Samvaro och semestrande

På midsommaren finns det gott om tid att pröva på olika sommaraktiviteter tillsammans med familj och vänner. I våra matbutiker finns olika sommarspel och uteleksaker för barn som exempelvis såpbubblor och sandleksaker. I Prisma finns det dessutom ett stort urval redskap för vattenaktiviteter och av dessa har SUP-brädorna under senaste år varit mycket populära. För dem som gillar ett lite lugnare program finns det i våra butiker också mycket sommarläsning.  I hängmattan eller på bryggan kan man i midsommartider med fördel försjunka i nya äventyr.

 

Vårt handelslag önskar en trevlig midsommar.

Biltvätten i ABC Deli Näse i Borgå stänger onsdag 22.6.2022

Biltvätten ABC Deli Näse i Borgå stängs onsdag 22.6.2022. Miljötillståndet för stället har går ut och stationens butik stängde för snart ett år sedan och bränsleförsäljningen flyttades i sin tur till parkeringsområdet på S-market Näse i maj. Den senaste månaden har man ännu kunnat tvätta sin bil på ABC Deli Näse, men den här veckan kommer all verksamhet att upphöra. Trafikstationen, som ligger på det ikoniska affärsstället, kommer också att avsluta en lång era av bensinstationsverksamhet i Borgå. Före ABC Deli Näse fanns det en Esso-station på samma plats i flera decennier.

Den gamla stationsbyggnaden i Näse i Borgå kommer att rivas före årsskiftet.

– Vi vill tacka alla våra kunder på ABC Deli Näse för de gångna åren. Nu kan man tanka bilen smidigt på S-market Näses parkeringsområde, på samma gång man går och handlar och i juli kommer det också att komma fler laddningspunkter till samma enhet. Vi kartlägger också hela tiden ett nytt affärsställe för en eventuell ny tvätthall, säger Olli Wigren, ABC-gruppchef.

 

Tilläggsinformation: Olli Wigren, ABC-gruppchef, tfn 010 765 9801

 

 

Vårt handelslag har ett omfattande nätverk av matbutiker på hela vårt verksamhetsområde, på den nyländska kusten och på Åland. De femton Sale-butiker som betjänar på vårt område är många kunders närbutiker, där en bekant personal ger inköpsupplevelsen mervärde. Utbudet i butikerna är rätt så omfattande och man lyssnar också noggrant till kunders önskemål. Varje vecka går butikerna igenom önskemål om sortimentet som kunderna har gett och utgående från dem tar man in nya produkter i butikens sortiment. I samband med butikernas renoveringar utför man också kundenkäter åt invånarna på området och ber dem berätta hur butikerna kunde förnyas för att kunna betjäna dem så bra som möjligt. Kundernas åsikter är mycket viktiga för utvecklingen av service och på basis av kundrespons har det installerats snabbkassor, tagits in mer hämtmat i sortimentet och ökats på andra tjänster som exempelvis paketautomater i butikerna. Butikerna har omformats till moderna närbutiker där det ska gå enkelt och snabbt att göra sina inköp.

-Närbutiken är inte ”bara en matbutik”. Sortimentet skräddarsys lokalt och från butiken får man enkelt bruksvaror som behövs hemma och på stugan. I alla butiker finns också Veikkaus tjänster och många butiker har paketautomater, där man kan behändigt när man går och handlar, hämta produkter som man har beställt från webbutiker. I vår kundrespons lyfts upp det hur nöjda kunderna är med personalen. Vid sidan av det breda sortimentet är en bekant personal och en hemtrevlig stämning trumfkort för våra ”bybutiker”, säger regionchef Beatrice Gustafsson-Itkonen.

På sommaren tryggar vårt handelslags Sale-butiker servicen också för turister och sommargäster.

På Bybutiksdagen 12.6 kan du följa våra butiker på bland annat Facebook och Instagram med taggarna #Kyläkauppapäivä #Bybutiksdagen. Dagen till ära har de butiker som deltar exempelvis olika produkterbjudanden och program.

Följande butiker i vårt handelslag är med på Bybutiksdagen:

Sale Lappträsk

Sale Liljendal

Sale Pukkila

Sale Borgnäs

Sale Askola

Sale Monby

Sale Huktis

 Sale Gammelbacka

 

Den senaste tidningsannonsen för Sale-enheterna i östra Nyland: Du hittar våra erbjudanden här

 

Trevlig Bybutiksdag!

Meningsfullt innehåll och erfarenhet av arbetslivet

Målet med arbetsverksamheten är att ge personer med funktionsnedsättning meningsfullt innehåll och erfarenhet av arbetslivet. Genom arbetet upplever man framgångar och får en dagsrytm, som är en viktig del av vardagen. På de olika enheterna i vårt handelslag arbetar många personer genom arbetsverksamhet med olika uppgifter. Största delen av dem hjälper till med att plocka upp varuleveranser på hyllor. Det gör även 26-åriga Jani Öhman, som efter att ha vaknat och gjort sina morgonrutiner på Kepa-hemmet i Borgnäs där han bor, styr sina steg mot Sale som ligger i närheten. Jani har redan jobbat en längre tid på Sale och han fyller hyllorna tillsammans med sin handledare. Att jobba i butik är ett bekant jobb för Jani eftersom han tidigare har jobbat på S-market Näse. Jani jobbar alltid varje onsdagsförmiddag i Sale. På eftermiddagen blir det stimulerande verksamhet, till exempel simning.

I Kepa-hemmet i Borgnäs bor det 20 personer och arbetsverksamheten koordineras av Marikki Kokkinen. Hon tar kontakt med arbetsplatser för att hitta ett lämpligt jobb för varje boende där de kan utföra sin arbetsverksamhet.

– Det är två personer från vår enhet som arbetar i Sale Borgnäs. De jobbar en förmiddag i veckan i butiken tillsammans med sin handledare. Arbetsuppgifterna är för det mesta att plocka upp varor på hyllor och Jani plockar upp dryckesleveranser. Genom arbetet får personerna en känsla av att lyckas och en dagsrytm, som är en del av vardagen. På så sätt får dagarna och veckorna en rytm och samtidigt får personerna sociala kontakter, säger Marikki Kokkinen.

Alla ska ha en möjlighet till arbete

Det finns cirka 30 000 personer med funktionsnedsättning i Finland. Endast en liten del av dem har avlönat arbete. Många av dem arbetar genom arbetsverksamhet på arbetsplatser eller arbetscenter. I matbutiker i vårt handelslag arbetar personer i arbetsverksamhet med att plocka upp varor på hyllor. De hjälper den ordinarie personalen i deras dagliga arbete och bekantar sig samtidigt med arbetslivet.

– Jani har redan en längre tid jobbat hos oss i Sale Borgnäs och vi uppskattar hans arbetsinsats. På onsdagar plockar han upp dryckesleveranser på hyllor. Vi är glada över att kunna erbjuda mångsidiga arbetserfarenheter och skräddarsy arbetsuppgifter enligt de personer som jobbar, säger butikschef Jenna Myllynen.

Olikheter och mångfald för också med sig ett humant förhållningssätt till arbetslivet och ökar kreativa lösningar. Arbetsuppgifter som är skräddarsydda för dem som deltar i arbetsverksamhet ger meningsfullt innehåll och nya färdigheter.

Jani är redan bekant för dem som handlar i butiken. Han sköter sitt jobb flitigt och hjälper till i butikens vardag. För Jani själv är fritiden också en viktig del av livet och hans tankar är redan i den en månad långa semestern. Då ska han gå på loppis och förhoppningsvis blir det någon konsert också.

– Jag tycker mycket om att lyssna på musik och gillar all slags musik. Jag tittar också på filmer. Jag ser verkligen fram emot juli, då jag får semester, säger Jani Öhman.

Nytt fräscht utseende

Under den två veckor långa renoveringen har Sale Monby uppdaterats och inventarier och hyllor har omplacerats. Butiksmiljön följer nu det nya konceptet och med renoveringen har man velat göra butikens lokaliteter rymligare och på det sättet göra det smidigare för kunderna att handla. Också butikens ventilation har förnyats. Kylutrustningen har förnyats, belysningen är utbytt och i och med konceptändringen har butiken omformats till en modern närbutik där det ska gå enkelt och snabbt att göra sina inköp.  Speciellt bake off-produkter och hämtmat har utökats i sortimentet i samband med renoveringen. Från Mehustamo kan man köpa nypressad juice och från kaffeautomaten kan man köpa med sig en kopp varmt att dricka.

– Butikerna har ändrat under de senaste åren och efterfrågan på tilläggstjänster har ökat. Vi lever i nuet och vill erbjuda våra kunder nya tjänster, Juice- och kaffeautomaten är ett trevligt tillägg till butikens utbud, säger butikschef Jessika Heikkinen.

Äkta bybutiksstämning

I sina enkätsvar berättade kunderna också hur nöjda de var med personalen i butiken och hur tjänstvillig personalen är. Sale Monby utstrålar en äkta bybutiksstämning och var svararnas egen närbutik. Personalen är bekant och kunnig och upplevs som en viktig del av butiksbesöket.

–  I enkäten lyfte kunderna bra upp olika produktönskemål, men största delen av responsen handlade om personalens arbetssätt, som upplevdes som mycket positivt. Vi har gjort vårt jobb bra när kunderna tycker att servicen är vänlig och atmosfären varm i vår butik. Jag hoppas också att vi kan ta med sådana produkter i sortimentet som de har önskat, fortsätter Jessika Heikkinen.

Invigningen firas med olika produkterbjudanden i butiken och det bjuds på kaffe och bulle på invigningsdagen 2.6 kl. 10–15.

Sale Monbys invigningsannons:

 

 

Vårt handelslag betonar i sponsring och andra donationer arbete med att främja barns och ungas välbefinnande. Ungdomar och deras välbefinnande är också en satsning på framtiden, ett stort antal av dessa personer kommer in i arbetslivet i något skede och vi vill redan i ett tidigt skede uppmuntra till en positiv attityd och vilja att hjälpa andra. Vi är igen i år med och stöder stipendieutdelningen i skolor och delar ut stipendier till skolor på handelslagets verksamhetsområde för närmare 30 000 euro. Stipendierna delas ut i form av presentkort till S-gruppen.

Stipendierna delas ut till elever och studerande som oavsett skolframgång uppvisar positiv attityd. Stipendier delas ut i grundskolor, gymnasier och yrkesläroanstalter på handelslagets verksamhetsområde, i östra och västra Nyland och på Åland. Stipendierna är en viktig och fin sak speciellt för mottagarna, och att på vårfesten få ett stipendium och erkännande för det man gjort, är en fin och lite spännande stund som man ofta kommer ihåg långt framöver. Också lärarna uppskattar stipendieutdelningen. Det har varit viktigt för vårt handelslag att vara med och uppmuntra barn och unga till positiva handlingar. Det här är minst lika viktigt som vitsord. I vårt handelslag har stipendieutdelningen långa anor och under åren har utdelningskriterierna förblivit nästan oförändrade.

– För oss är det viktigt att uppmuntra till att ha en positiv livssyn och att vara serviceinriktad. Vi har traditionellt delat ut stipendier till elever i sista klass som uppvisar positiv attityd på alla livsområden. Detta är en lika viktig fråga för framtiden som betygen, säger Anne Schneider , handelslagets administrativa direktör.

I år delas stipendierna ut till 167 skolor: både svensk- och finskspråkiga yrkesläroanstalter, gymnasier och grundskolor på handelslagets verksamhetsområde, det vill säga östra och västra Nyland och Åland. Stipendier delas ut för närmare 30 000 euro.

Tilläggsinformation: Administrativ direktör Anne Schneider, tfn 010 762 6615

Ekonomie magister Katja Vähäjärvi har valts till ny ekonomidirektör vid handelslaget Varuboden-Osla. Katja Vähäjärvi har en lång historia inom S-gruppen och började arbeta vid Osuuskauppa Arina redan 2005 under sin studietid. Där jobbade hon med både ekonomiadministration och fastighetsförvaltning. Sedan 2010 har hon arbetat på SOK i olika positioner inom ekonomiförvaltning, och hon kommer till Varuboden-Osla från uppgiften som ekonomidirektör för markethandelns kedjestyrning.

– Vi är mycket glada över att få med ett stenhårt proffs som Katja i vår ledningsgrupp.  Katja har en lång och mångsidig erfarenhet inom S-gruppen, både från ett handelslag och från SOK. Jag hälsar Katja varmt välkommen till Varuboden-Osla, säger verkställande direktör Mathias Kivikoski.

Katja Vähäjärvi börjar i sin nya uppgift den 1 september, då den nuvarande ekonomidirektören Laura Koistinen övergår till uppgiften som branschdirektör.

 

Ny automatstation och flera bränslesorter

ABC-automatstationen på parkeringsområdet vid S-market Näse började byggas i oktober 2021 och nu är äntligen de sista asfalteringsarbetena färdiga och stationen kan öppna och betjäna alla kunder som kör bil. Automatstationen har inte mindre än sex tankningspunkter, där man förutom bensin kan tanka såväl Smart Diesel som helt och hållet förnybar Nero Diesel.  Nero Diesel minskar under hela sin livscykel växthusutsläppen med över 90 procent om man jämför med fossilt diesel. Nero Diesel kan användas i alla dieselbilar.

– Vi är jätteglada att vi äntligen kan öppna den nya automatstationen i anslutning till S-market.  Nu kan de som handlar i S-market Näse behändigt på samma gång de går och handlar också tanka sin bil. Vi vill också handla på ett hållbart sätt och investera i hållbara lösningar. Med den här stationen kan vi erbjuda den som tankar diesel ett mer miljövänligt alternativ, säger Olli Wigren, ABC-gruppchef i Varuboden-Osla.

Behändigt med ABC-mobil

På automatstationen kan du betala ditt bränsle med kort och det finns också en möjlighet att betala med sedlar. Ett mycket bekvämt sätt är att betala sin tankning med ABC-mobil. Mobiltankning är ett enkelt och snabbt sätt att tanka din bil, och du behöver inte ens visa ditt betal- eller Bonuskort vid automaten, utan allt sköts via applikationen. Kvittot på ditt köp sparas också automatiskt i applikationen. Med hjälp av applikationen kan du lokalisera en ABC där du kan tanka. Sedan trycker du på tankning, och det kan du göra redan när du köar, och du behöver inte ens visa kortet i automaten. Betalningen kan du enkelt mata in inne i bilen.

Ändrade trafikarrangemang på parkeringsområdet

I samband med att vi öppnade den nya automatstationen, har vi också varit tvungna att ändra lite på körarrangemangen på parkeringsområdet i S-market Näse. Uppfarten närmast lastbryggan, på Vinnarvägen har ändrat och är nu dubbelriktad. För att göra tankningen smidigare kan man nu köra in på parkeringsområdet och ut till Vinnarvägen längs den väg som det tidigare endast var tillåtet att köra ut längs. De bilister som kör ut från parkeringsområdet har väjningsplikt. Nu kan man inte längre köra in på S-markets gård av gammal vana, utan det lönar sig att titta på trafikmärkena.

 

El till enhetens behov med solpaneler

Hela S-gruppen och vårt handelslag har som mål att verksamheten ska vara koldioxidnegativ före 2025. Ett sätt att nå målet är att använda mer el som är producerad med förnybar energi, till exempel solkraft. I vårt handelslag har vi under de senaste åren flitigt installerat solpaneler på våra enheters tak. Nu står vår största enhet, Prisma Kyrkslätt i turen. Här installeras solpanelerna på marken. Installationsarbetet har redan påbörjats och totalt kommer det att installeras 480 solpaneler på markställningar i Prismas närhet.

Det finns potential inom solenergi och solpanelerna på enheterna producerar el för fastigheternas eget bruk. Mest el förbrukas det under somrarna då det i synnerhet behövs energi för kylar och frysar och nedkylning. Under soliga sommartimmar kan i bästa fall all den energi som förbrukas i fastigheten komma från solen. På årsnivå utgör solenergin ungefär 10 procent av den el som fastigheterna använder.

– I vårt handelslag har vi redan installerat solpaneler på tio enheter och vi är nöjda med den nytta vi har fått av dem. I vårt handelslag har vi förbundit oss till att öka användningen av förnybar energi under de kommande åren. Redan nu produceras en stor del av den el vi använder i våra egna vindkraftverk, och dessutom har användningen av solel ökat, säger utvecklingsdirektör Jukka Pöyhönen.

Det är numera enkelt och ekonomiskt lönsamt att utnyttja solkraft i fastigheter med stor elförbrukning dagtid, då produktionen av solenergi är på topp.  Solenergi är ett hållbart val för kommande årtionden. Solpanelerna till Prisma Kyrkslätt levereras av Oomi Oy.

Hållbar verksamhet

Vårt handelslag har förbundit sig till att förbättra miljöeffekterna från sin affärsverksamhet och att stöda ekologiskt hållbar verksamhet. Det är saker som vi fäster uppmärksamhet vid både när vi renoverar och när vi bygger nytt.  I samband med renoveringarna byter vi ut kylutrustningen till sådan som fungerar med koldioxid och som sparar upp till 40 procent energi.

Vi använder också mer el som är producerad med förnybar energi, till exempel solkraft och vindkraft. Redan S-gruppens största vindkraftsinvestering i Simon Sarvisuo och de 27 vindkraftverken i dess vindkraftspark producerar ensamma ungefär hälften av hela S-gruppens årliga elbehov.

Varuboden-Osla är en av ägarna i S-gruppens gemensamma energibolag S-voima Oy, som har i uppgift att kostnadseffektivt producera så koldioxidneutral el som möjligt åt sina ägare.  Över 60 procent av den el S-voima säljer är producerad med förnybar energi.  Varuboden-Osla köper nästan all den el som behövs från S-voima.

 

Tilläggsinformation: Utvecklingsdirektör Jukka Pöyhönen, tfn 010 765 9302