Vårt handelslag behöver årligen hjälp av sommarjobbare under den hektiska sommarsäsongen.  Mest sommarjobb erbjuds det inom markethandeln, men också handelslagets andra branscher, så som caféer, trafikbutiker och trädgårdshandeln sysselsätter många unga under olika långa arbetsperioder.  Flest sommarjobbare anställs inom vårt verksamhetsområde i Kyrkslätt och Borgå, och självklart i de största enheterna, alltså S-market Näse och Prisma Kyrkslätt.

I vårt handelslag finns också sommarjobb för ungdomar under 18 år, som kan jobba via praktikprogrammet Lär känna arbetslivet och förtjäna.   Lär känna arbetslivet och förtjäna är avsett för elever i grundskolan, tiondeklassare och gymnasieelever som inte har någon tidigare arbetserfarenhet från handelsbranschen.   Det är en två veckors praktikperiod, som man får lön för och en viktig första erfarenhet från branschen.  Med hjälp av det här har vårt handelslag bättre kunnat erbjuda möjligheter till arbete också åt unga under 18 år och sådana som ännu inte har hunnit skaffa någon arbetserfarenhet.

Vårt handelslag har under de senaste åren satsat på ansökningsprocesserna och strävat efter att göra dem så enkla som möjligt att använda för dem som söker jobb. Man kan enkelt skicka in sina egna uppgifter med en ansökningsblankett på webben och efter det intervjuas alla sökande.

– Vi ville göra det så enkelt som möjligt att söka sommarjobb hos oss och erbjuda alla en möjlighet att berätta om sig själva under en intervju, säger personalchef Paula Pajunen. Vi fick mycket positiv respons på det här förra året också av sökande som inte valdes då. Intervjun sågs som en bra erfarenhet inför framtida arbetsintervjuer, fortsätter Pajunen.

Det är viktigt för vårt handelslag att erbjuda unga positiva arbetserfarenheter också dem som ännu inte fyllt 18 år. Under de senaste somrarna har handelslaget kunnat anställa fler personer under 18 år för att göra avlönad praktik i enheterna.

– I år kan personer under 18 år ansöka till praktikprogrammet Lär känna arbetslivet och förtjäna eller till två veckors betald praktik. För många är sommarjobbet hos oss den första kontakten till arbetslivet och det kan ha en inverkan på hur den framtida karriären lyckas.  Kortare praktikperioder har för många sommarjobbare lett till längre sommarjobbsperioder de följande åren, och många av de anställda som har gjort en längre karriär hos oss har börjat sin karriär med sommarjobb, säger Pajunen.

Ansökningstiden för sommararbete går ut 28.2 och till sommarpraktiken Lär känna arbetslivet och förtjäna kan man söka fram till 31.3.

Läs mer här.

För mer information, kontakta Paula Pajunen, personalchef, tfn 010 765 9315

När butikens info är stängd betjänas kunderna i kassorna 2 och 3 i Veikkaus-ärenden. Ägarkunds- och S-Banken-kundtjänstställe kommer att vara stängd under hela renoveringen 10.1–1.2. Under renoveringen betjänas kunderna i bank- och ägarkundsärenden med tidsbokning på ägarkundspunkterna i Lovisa, Nickby och Söderkulla och dessutom per telefon och e-post. Kundrådgivarna betjänar per telefon måndag till fredag klockan 9–17.

– Vi har satt till dagar när våra kundrådgivare betjänar på de närliggande ägarkundspunkterna i Lovisa, Nickby och Söderkulla, så att kunder som besöker Näse också kan sköta sina ärenden på dessa enheter under den tid renoveringen pågår. Jag rekommenderar att ni först kontaktar våra kundrådgivare via telefon och e-post, så att vi kan ta reda på om ett besök vid ägarkundspunkten är nödvändigt, säger Nina Vaittinen, försäljnings- och servicechef på Varuboden-Osla.

Det förnyade Ägarkunds- och S-Banken-kundtjänststället och butikens info öppnar 2 februari. 

 

I ärenden som berör ägarkundskap och S-Banken betjänar vi med tidsbokning på följande platser:

S-market Lovisa

11.1, 12.1, 13.1,

18.1, 19.1, 20.1,

25.1, 26.1, 27.1,

31.1 och 1.2

 

S-market Nickby

11.1, 12.1, 14.1,

18.1, 19.1, 21.1,

25.1, 26.1, 28.1 och 1.2

 

S-market Söderkulla

13.1, 20.1 och 26.1

 

Du kan göra en tidsbokning genom att kontakta våra kundrådgivare på numret 010 7626663 mån.-fre. kl. 9–17  (0,0835 €/samtal + 0,1209 €/min) eller via e-post på vbo.agarenstjanster@sok.fi.

 

Det viktiga arbetet bakom produkterna synligt

Vårt handelslag har många slags lokala producenter som vi samarbetar med. Ofta är välbekanta lokala produkter färska säsongsprodukter såsom grönsaker och frukter. Dessutom finns det också många andra närproducerade produkter i våra sortiment. Vad sägs om glass gjord i Sjundeå, thailändsk mat från Ingå, kombucha från Borgå, åländsk lemonad för att bara nämna några.

I vårt handelslag har vi nu i drygt ett år gjort en artikelserie om våra lokala producenter. Ni har fått läsa om 14 lokala producenter och deras verksamhet. Vi har gjort en video om varje producent och hens produkter och den har visats på vårt handelslags sociala medier och på butikernas infoskärmar. Vi har publicerat en mer omfattande artikel och intervju med producenten på vårt handelslags webbplats. Nästa år kommer det återigen att finnas många intressanta historier bakom lokala produkter.

Lemonad, tårtor, honung, glass, kött, örter …

Vårt handelslag strävar hela tiden efter att öka antalet produkter av lokala producenter i och med att efterfrågan på närproducerat ökar. I år har vi igen fått många nya lokala produkter till vårt sortiment, bland annat thaimat i färdiga portioner, produkter från Strömsbergs kvarn och köttfärs från Ratia Ranch. Vi utvecklar ständigt vårt handelslags sortiment av närproducerat enligt våra kunders önskemål och enligt efterfrågan. Huvudvikten ligger på färska säsongsprodukter såsom grönsaker och frukter, men utöver dessa finns också ett utbud av kött och charkuterier, bröd och spannmålsprodukter, sötsaker, bryggeriprodukter, honung, glass och konserver.  Vårt sortiment av närproducerade produkter varierar något enligt affär och ort. I alla våra mataffärer finns ändå ett brett sortiment av närproducerat i de olika produktgrupperna.

Närproducerat har ökat i popularitet och på samma gång också intresset för de lokala producenterna. När en kund plockar en marmeladburk av en lokal producent i sin korg är hen också intresserad av historien bakom produkten.  Vi har redan presenterat 14 lokala producenter och du kan läsa deras berättelser här.

Det kommer mera…

Under året har vi presenterat många intressanta lokala producenter och lika många intressanta historier bakom produkterna. Vi har också många nya berättelser och videor att dela med oss igen nästa år. Åtminstone kommer det att finnas grönsaker, lemonad, kombucha, honung, bakverk och mycket mer. Följ gärna med vårt handelslags sociala medier så får du höra alla intressanta historier bakom våra lokala producenter.

 

Handelslaget Varuboden-Osla får tre nya förvaltningsrådsmedlemmar fr.o.m. 1.1.2022. Vid fullmäktiges höstmöte utsågs Mikaela Ahlnäs-Mäkeläinen från Borgå, Stefan Stenberg från Grankulla och Sanna Kurki från Askola till nya medlemmar i förvaltningsrådet. Som förvaltningsrådets ordförande fortsätter Leena Munter-Ollus och som vice ordförande Ray Blomqvist.

I Varuboden-Oslas styrelse fortsätter också nästa år Arto Nurmi-Aro (ordförande), Merja Partio (vice ordförande), Seppo Määttä och Konsta Saarela samt Varuboden-Oslas verkställande direktör Mathias Kivikoski.

Den årliga arbetstillfredsställelseundersökningen (TYT) gjordes 25.10-17.11.2021 och då hade hela personalen möjlighet att berätta sin egen åsikt om bland annat vår arbetskultur, samarbete och ledarskap.

Enligt undersökningen är den totala tillfredsställelsen på alla centrala delområden i undersökningen på en mycket hög nivå och dessutom på en betydligt bättre nivå än vanligt. En allmän standard för Finland från 2021 har använts som extern referensdata på undersökningens huvudplan. TYT-index (det vill säga ett index för gemensamma frågor för alla företag) var 79,2 poäng i år (10,6 poäng högre än Finlands allmänna index, ifjol 80,2). TYT-klassificeringen är på den högsta möjliga nivån i undersökningen dvs. AAA – Utmärkt.

– TYT-undersökningen är ett mycket viktigt verktyg för Varuboden-Osla när vi utvecklar vårt personalarbete. Vi märker att undersökningen också är viktig för medarbetarna. Vi fick totalt 766 svar, 89,8% av vår personal, vilket är fantastiskt – vi får alltså en mycket omfattande och tillförlitlig bild av arbetsgemenskapernas synpunkter, säger personalchef Paula Pajunen.

Faktorer som höjer den totala arbetstillfredställelsen återfinns punkter speciellt på företagsnivå: stark arbetsgivarimage och lednings- och verksamhetskultur. De enskilda saker som fungerar generellt bäst är rättvis belöning,effektivt beslutsfattande och företagets goda framtidsutsikter, vilka ligger på en betydligt bättre nivå än det normala. Baserat på de öppna svaren är det bästa på arbetsplatserna fortfarande de underbara kollegorna. Den viktigaste förbättringen från föregående år har skett i chefens förtroende för sina medarbetare och modet att fritt också uttrycka olika åsikter till sin chef.

Undersökningen genomförs av vår samarbetspartner Eezy Flow, som inte bara garanterar respondenternas anonymitet, utan också möjligheten att jämföra våra resultat med andra handelslag och andra finska företag.

Smidigt att handla tack vare längre öppettider 

På grund av coronasituationen är det också den här julen vettigt att undvika trängsel när det är möjligt. Vi vill erbjuda våra kunder en möjlighet att julhandla smidigare genom att ha längre öppettider i våra matbutiker: under julen har alla våra matbutiker längre öppettider och S-market Näse i Borgå håller till och med öppet dygnet runt. S-market Näse håller 20–23.12. öppet 24 timmar i dygnet. På julafton har betjänar dagligvaruaffären ända till klockan 17.00.

Också kunderna har önskat längre öppettider. Det är bra att våra matbutiker hållit längre öppet i samband med helgdagar och under de senaste åren har kundernas butiksbesök blivit mycket smidigare. Med längre öppettider kan man exempelvis jämna ut kundmängderna dagarna före helger. Kunderna kan bättre välja en tid när det är lämpligt för dem att gå och handla mat, när de kan fylla på kylskåpet under hela helgen. Om du vill undvika trängsel lönar det sig att besöka butiken under de lugnaste timmarna som typiskt är genast på morgonen före klockan nio eller sent på kvällen och natten, eller handla redan i god tid i början på veckan.

– Vi vill erbjuda så flexibla öppettider som möjligt på våra verksamhetsställen. Vi har fått mycket positiv feedback om att det speciellt inför större helger är mer flexibelt att välja när man ska handla. Det största tacket för att vi kan erbjuda denna möjlighet till våra kunder går naturligtvis till vår personal. Mitt i julruschen är personalen också flexibel med sina arbetsskift, säger markethandelns branschdirektör Bengt Vinberg.

Hyllor fyllda med julens delikatesser

Butikerna har redan i god tid förberett sig för de längre öppettiderna under julen med förhandsbeställningar så att det alla dagar finns tillräckligt med varor. Julbeställningar görs redan på sommaren. Antalet leveransdagar för färskvaror har också ökat, och butiken får in varor med extra leveranser. Våra Mattorg håller också längre öppet för att minska på köer.

I webbutiken ska du boka din egen leveranstid senast nu 

Man kan också behändigt göra sina julinköp på webben. S-gruppens nya matbutik på webben S-kaupat.fi är ett praktiskt alternativ om du vill göra dina inköp bekvämt fast hemma på soffan. Vårt handelslags webbutiker finns i Ekenäs S-market, Kyrkslätt Prisma, Söderkulla S-market i Sibbo och Näse S-market i Borgå. Dessutom finns utlämningsställen i Sale Grani och Karis S-market.

I den nya S-kaupat.fi kan leveranstider reserveras upp till 30 dagar i förväg, så leveranstider för julveckan kan redan reserveras. Webbutikens kapacitet har höjts före jul, men det finns också mer efterfrågan än en vanlig vardagsvecka. Senast nu lönar det sig att reservera sin egen leveranstid, eftersom tidsfönstren inför juldagarna redan fylls i snabb takt. Innehållet i beställningen kan man ännu enkelt redigera närmare leveransdatum.

Kolla julens öppettider för våra enheter här.

Ytterligare information: Bengt Vinberg, branschdirektör (bengt.vinberg@sok.fi, tfn 010 76 266 37)

Handelslaget Varuboden-Osla stöder i år insamlingen Jul i sinnet med 2500 euro och Rädda Barnen rf:s julinsamling med 2500 euro.

Varuboden-Osla beslutade ifjol att i ställt för att skicka olika julhälsningar donera medlen till välgörenhet, och motsvarande donation görs också i år. Pandemitiden har varit mycket exceptionell och tung för många familjer. Via donationerna stöder vi familjer och framför allt barn och unga som löper risk för utslagning.

Insamlingen Jul i sinnet ordnas av Mannerheims barnskyddsförbund och Finlands röda kors. Via insamlingen delas det ut presentkort på 50 euro till familjer som har det ekonomiskt svårt. Via Rädda Barnens julinsamling stöder vi barn och unga som löper risk för utslagning bland annat genom att stöda deras studier och hobbyer.

Nu kan ägarkunderna i vårt handelslag börja advent och julförberedelser med vår julkalender. Bakom varje lucka döljer det sig erbjudanden till våra olika enheter.  Vi har inte heller glömt spännande tävlingar, och vi har också plockat in några små överraskningar. Dessutom bjuder kalendern på tips för julförberedelser och julstämning från våra enheter.

Julkalenderns luckor öppnas varje dag i S-mobil och på vårt handelslags Facebook- och Instagram-sida ända fram till 24.12. Senast nu lönar det sig att följa med sin egen S-mobil varje dag och också följa med Varuboden-Oslas Facebook– och Instagram-sida. Det utlovas nämligen en extraordinär julkalender, som det inte lönar sig att missa. Nedräkningen har redan börjat och Varuboden-Oslas julkalender startar på onsdag 1 december.

 

Är du ännu inte Varuboden-Oslas ägarkund? Här kan du ansluta dig till ägarkund i vårt handelslag

Här kan du behändigt ladda ner S-mobilen

Ladda från App store

Ladda från Google Play

 

Vårt handelslags kalender gör comeback efter några års paus och vi delar ut den avgiftsfritt till alla våra ägarkunder. Kalendrarna finns på våra enheter från och med 10.12.2021. I år är kalenderns teman vår mångsidiga verksamhet, vårt breda verksamhetsområde i östra och västra Nyland och på Åland, och hållbarhet. Varje månad presenterar vi vårt verksamhetsområde och våra enheter i bilder, och korta texter som berättar om vårt serviceutbud och vårt hållbarhetsarbete.

Viktiga värden i vårt handelslag är lokal variation och hållbarhet. Vi sponsorerar årligen aktörer inom idrott, kultur och samhällelig verksamhet med rejält över 200 000 euro.  Förutom detta gör vi s.k. projektdonationer inom ramen för kampanjen Det egna området till godo.  År 2021 donerade vi ytterligare 100 000 euro via kampanjen. Vi riktar vårt stöd till aktörer på vårt eget område och vilkas verksamhet berör så många barn och unga som möjligt.  Så här gör vi för att vårt område ska hållas livskraftigt och för att så många av våra ägare som möjligt kan ta del av vårt stöd exempelvis i form av förmånligare hobbyavgifter eller inträdesbiljetter.  Samarbetet med de lokala producenterna är också viktigt för oss och vi vill erbjuda våra kunder lokalproducerat. Vi strävar också efter att beakta klimat- och miljöverkningar när vi renoverar våra enheter eller bygger nytt. Vi har till exempel tagit i bruk energisnåla LED-lampor och förser allt fler kyldörrar i våra enheter med dörrar och många av våra enheters tak pryds av solpaneler. Det här är bara en liten del av allt hållbarhetsarbete som vi gör för vårt verksamhetsområde. Du kan läsa mer i vår kalender.

Även själva kalendern är tillverkad på ett ansvarsfullt sätt och har beviljats märket nyckelflaggan. Den är helt och hållet tillverkad i Finland och på finskt papper.

 

Trevliga stunder tillsammans med oss också år 2022!

 

 

Efterfrågan på att handla mat på webben har ökat kraftigt. Vi har i år utvidgat vårt nätverk av webbutiker för mat i vårt handelslag. I år har två nya butiker lagts till i nätverket. I våras byggdes det ett utlämningsställe i S-market Söderkulla  Sibbo och i slutet av oktober när den förnyade S-market Ekenäs öppnades blev det också möjligt för kunderna att beställa sina inköp på nätet. I Lovisa S-market är byggarbetet av utlämningsstället för tillfället i full gång. Utlämningsstället i Lovisa kommer att bli klart ännu i slutet av det här året. I början av december öppnas ett utlämningsställe i S-market Karis, och kunderna kan beställa sina uppköp till Karis två dagar i veckan. Produkterna plockas i S-market i Ekenäs. Sale Grani i Grankulla har också ett utlämningsställe dit kunderna kan beställa sina inköp. De här produkterna plockas i sin tur i Kyrkslätt Prisma. I och med att efterfrågan stiger, finns det också planer på andra enheter på vårt handelslags verksamhetsområde.

Webbutiken för mat utvecklas kontinuerligt så att den allt bättre ska svara mot kundernas behov. S-gruppens nya plattform för näthandel, S-kaupat, togs i bruk för drygt ett år sedan, och plattformen utvecklas hela tiden. Man vill att tjänsten ska motsvara den aktuella kundupplevelsen. Tjänsten har utvecklats smidigt tillsammans med kunderna och på basis av respons har det rätt snabbt lagts till nya funktionaliteter. Eftersom webbutiken ännu är under utveckling, fungerar den endast på ett språk, finska. Meningen är att webbutiken börjar fungera på svenska under nästa år. På de enheter som öppnats i år görs matbeställningarna på webben på adressen s-kaupat.fi.  S-market Näse och Kyrkslätt Prisma har använt tjänsten Foodie.fi, men nu i början på december övergår också de till tjänsten S-kaupat. På det sättet förenhetligas webbutikstjänsten på hela vårt verksamhetsområde.

I webbutiken för mat kan man göra sina matinköp på webben och hämta dem från utlämningsstället vid önskad tidpunkt.

Webbutiken för mat finns på adressen s-kaupat.fi