Låt dig inspireras av höstmodet!

Fina förmåner från tisdag till söndag med S-Förmånskortet! Modevisning på fredag 13.9 kl. 16.30 & 18.

–30 % på ett paket smör eller margarin

Med denna kupong får du –30 % på ett paket smör eller margarin. Kupongen kan lösas in i Varuboden-Oslas S-market, Sale eller Prisma Kyrkslätt. 1 produkt/kupong. Kupongen kan inte användas i nätbutiken eller snabbkassan. Rabatten räknas på produktens normalpris.

 

–30 % på ett valfritt hushållspapper

Med denna kupong får du –30 % på ett valfritt hushållspapper. Kupongen kan lösas in i Varuboden-Oslas S-market, Sale eller Prisma Kyrkslätt. 1 produkt/kupong. Kupongen kan inte användas i nätbutiken eller snabbkassan. Rabatten räknas på produktens normalpris.

 

–30 % på en valfri fryst potatisprodukt

Med denna kupong får du –30 % på en valfri fryst potatisprodukt. Kupongen kan lösas in i Varuboden-Oslas S-market, Sale eller Prisma Kyrkslätt. 1 produkt/kupong. Kupongen kan inte användas i nätbutiken eller snabbkassan. Rabatten räknas på produktens normalpris.

Mataffärer och trafikbutiker som betjänar fram till midnatt stänger 30 minuter tidigare än normalt lördagen den 31 augusti. Orsaken är den ändring av momssatsen som träder i kraft i början av september, vilken kommer att medföra förändringar i kassasystemet.

De avvikande öppettiderna gäller för Varuboden-Oslas butiker och trafikbutiker som normalt har öppet till klockan 24 på lördagar. Enheterna som påverkas är Prisma Kyrkslätt, S-market Lovisa, S-market Näse i Borgå, S-market Nickby och Söderkulla i Sibbo, S-market Karis, S-market Ekenäs, S-market Jomala på Åland, ABC Pickala och ABC Kungsvägen i Lovisa.

Syftet med att stänga tidigare är att säkerställa att ingen försäljning sker efter klockan 00.00 när kassorna uppdateras.

Den största investeringen i början av året, både finansiellt och arbetsmässigt, har varit det helt nya S-market Hangö, som öppnade i maj.

– Hangöborna hade önskat sig en ny S-market redan länge. Vi hade höga förväntningar på butiken, men de har till och med överträffats, säger vd Mathias Kivikoski. Kunderna har hittat oss ända sedan starten, och försäljningen har varit betydligt bättre än i den gamla S-marketen.

Också näthandeln av mat fortsätter växa

I anslutning till den nya S-marketen finns också ett utlämningsställe för inköp från webbutiken, vilket ytterligare ökar kundernas valmöjligheter. Näthandeln har också utvecklats på andra håll.

– På försommaren introducerade vi de första robotleveranserna i Sale Grani, där stadsmiljön gör det möjligt att använda robotar. Även om det stora banarbetet under sommaren har gjort det lite svårt för robotarna att åka runt, har experimentet varit mycket framgångsrikt, och vi håller just nu på att utreda på vilka andra platser robotarna kunde fungera.

För kunderna är ett omfattande servicenätverk viktigt

Under våren genomförde Varuboden-Osla en omfattande enkätundersökning, vars resultat kommer att användas i Varuboden-Oslas långsiktiga strategiarbete. I undersökningen frågades om kundernas åsikter kring de nuvarande tjänsterna och vad de förväntar sig av oss i framtiden.

– Ägarkunderna i vår region ser fram emot fler tjänster inom alla våra branscher och på hela vårt område. I östra Nyland önskar man sig särskilt en Prisma till Borgå, och vi undersöker hela tiden möjligheten att bygga en större marketenhet där, säger Mathias Kivikoski. I västra Nyland önskades särskilt fler restauranger, och det finns redan med i planerna i samband med utbyggnaden och förnyelsen av Prisma Kyrkslätt.

Som lokal aktör är det viktigt för Varuboden-Osla att trygga serviceutbudet också på mindre orter.

– Förnyandet av vårt servicenätverk fortsätter. I höst renoverar vi två butiker: Sale i Lappträsk och S-market Vårberga i Borgå, berättar Mathias Kivikoski. Efter dessa förnyelser har nästan alla våra butiker förnyats enligt de senaste koncepten.

Restaurangutbudet ökar

Restaurangverksamheten inom Varuboden-Osla har ökat sin försäljning under året bland annat på grund av utbyggnaden av restaurangnätverket.

– I mars öppnade vi vår nya Amarillorestaurang i Borgå. Restaurangen har varit mycket populär och fyller en tydlig lucka i Borgås restaurangutbud. Dessutom öppnade vi en ny Hesburgerrestaurang i anslutning till S-market Hangö, och den har precis som S-market överträffat våra förväntningar. Nya Hesburger är Hangös första hamburgerkedjerestaurang och en konkret förbättring i tjänsteutbudet för Hangöborna.

Restaurangtjänster finns också på ABC-stationerna, av vilka ABC Pickala har renoverats under sommaren och bland annat fått en ny pizzabuffé, något som har vara mycket populärt på ABC Kungsvägen och ABC Karis. Renoveringen av marketen på ABC Kungsvägen har också tagits väl emot.

Omsorg om personalen viktigt

I strategienkäten tog ägarkunderna också ställning till handelslagets hållbarhetsarbete, där omsorgen om personalen steg fram som den viktigaste frågan.

– Det största tacket för handelslagets goda resultat går till vår personal. Vår personal är mycket engagerad, vilket också återspeglas i resultaten från undersökningen om arbetstillfredsställelse, säger Mathias Kivikoski.

– Det är också viktigt för oss att medarbetarna belönas för goda prestationer, och utifrån resultatet för det första halvåret betalade vi återigen ut en resultatpremie på en euro per utförd arbetstimme till alla våra medarbetare.

Handelslaget stöder regionens välfärd

– Vi stöder hobbyverksamhet för barn och unga med cirka 200 000 euro varje år. Dessutom gör vårt förvaltningsråd årligen donationer, och till exempel i höst ordnar vi kampanjen Det egna området till godo igen. Den riktar sig särskilt till föräldraföreningar i lågstadieskolor för projekt som förbättrar barnens skolvardag. Dessutom gjorde vi i början av sommaren en donation på 50 000 euro till lokala sjöräddningsföreningar, vilkas verksamhet baserar sig på frivilligverksamhet.

– I det här sammanhanget vill jag tacka alla ägarkunder för att de röstade i vårt fullmäktigeval och för att de svarat på strategienkäten VBO 2035. Det ger en bra utgångspunkt för att gå vidare med planeringen inför de kommande åren och hur vi utvecklar vårt gemensamma handelslag.

Nyckeltal (januari–juni 2024)

Skattefri försäljning 225,0 miljoner euro (1–6 2023: 219,8 miljoner euro)

Vinst före skatt 5,6 miljoner euro (1–6 2023: 5,8 miljoner euro)

Investeringar 8,4 miljoner euro (1–6 2023:   13,6 miljoner euro)

Betald Bonus och betalningssättsförmån 6,0 miljoner euro: (1–6 2023: 5,6 miljoner euro)

Varför söka jobb hos VBO? Läs sex goda skäl nedan.

1. Ett meningsfullt serviceyrke

Gör skillnad i varje människas vardag. Hos oss får du en högklassig introduktion och rikligt med feedback på ditt arbete.

2. Alla tiders arbetsgemenskap

Bli en del av en arbetsgemenskap vars arbetstrivsel är bland de bästa i hela landet. Varuboden-Osla är år efter år en av Finlands mest inspirerande arbetsplatser.

3. Utvecklas och gör karriär

Hos oss kan du bli mycket. Om du vill lära dig nytt och ta mera ansvar så finns det många olika karriärstigar att välja på i vårt breda servicenätverk.

4. Mera lön för den som kan språk

Vi uppskattar språkkunskap. Om du kan ge högklassig kundservice på både svenska och finska betalar vi ett språktillägg på 5 procent. Vi erbjuder också språkkurser.

5. Bästa personalförmånerna i Finland

Rabatt på produkter och tjänster i S-gruppen och hos våra samarbetspartner, omfattande företagshälsovård och motions- och kulturförmån – där har du några exempel på alla de förmåner vi erbjuder vår personal.

6. Resultatpremie

När det går bra för vårt företag, belönas hela personalen. Vår personal har möjligheten till en årlig resultatpremie om vi uppnår våra gemensamma mål.

 

Kolla in våra lediga jobb eller skicka oss en öppen ansökan.

Stadens första ABC Carwash-biltvätt har öppnats i anslutning till S-market Näse i Borgå. ABC Carwash är en modern och miljövänlig tvätthall där man kan tvätta sin bil snabbt och enkelt. Det finns två tvätthallar i Näse.

– Efter en lång paus kan får vi åter tvätta bilarna i handelslagets tvätthallar. Det är ett nöje att få öppna de toppmoderna hallarna för Borgåborna och bilister som besöker Borgå. Byggprojektet gick utan större bakslag och nu är den nya tekniken i drift, säger ABC-fältchef Sami Halmekivi på Varuboden-Osla.

Biltvätten på S-market Näses gård är ett svar på en långvarig önskan från ägarkunderna i Borgå. De nya tvätthallarna levererades färdigbyggda direkt från fabriken. Vid S-market Näse finns det sedan tidigare en ABC-kallstation och en laddstation för elbilar.

Enklast är det att betala för tvätten med appen ABC-mobil, som också kan användas för att följa situationen i tvätthallarna i realtid. ABC-mobil finns att ladda ner gratis på App Store och Google Play. Det går även att betala för enskilda tvättar med betalkort vid betalterminalen framför tvätthallen.

I ABC Carwash-biltvättar används miljövänliga och Svanmärkta tvättmedel som alltid optimeras för varje årstid.

Uppdatering 26.6.2024: Det felaktiga omnämnandet om ett vattenåtervinningssystem har tagits bort.

Det största av de nya solkraftverken finns på S-market Hangös tak.

– När vi planerade nya S-market insåg vi att vi befinner oss i de soligaste områdena i Finland. På sommaren kan vi i bästa fall täcka nästan hela det energibehov som butiken har med kraftverkets produktion. I samband med nya butiker är investeringar i solenergi en naturlig satsning på energisjälvförsörjning, miljö och lokalsamhälle, säger fastighetsutvecklingschef Teemu Vihavainen på handelslaget Varuboden-Osla.

På taket till Hangö S-market finns hela 456 solpaneler, som tillfälligt som mest kan producera en totaleffekt på nästan 200 kW.

– Kraftverket producerar cirka 190 MWh el per år. Det motsvarar årsförbrukningen för cirka 15 medelstora egnahemshus, säger Teemu Vihavainen.

Energieffektiviteten har också beaktats på andra sätt i Hangö S-market. Byggnaden värms upp med jordvärme, och den spillvärme som produceras av kylutrustningen återvinns och används för att värma upp byggnaden.

Installationen av solpaneler på S-market Sjundeås tak inleds under midsommarveckan.

– När man kartlägger installationen av solpaneler på gamla fastigheter måste man förutom lämpligheten även undersöka yttertakets livslängd och bärkraft. Efter dessa undersökningar visade sig S-market Sjundeå vara en lämplig och lönsam investering sett till de totala kostnaderna.

Sale Pukkila renoverades i fjol våras. Samtidigt som butiken fick ett nytt koncept byttes kyldiskarna ut mot moderna diskar med dörrar, vilket sparar mer el än öppna skåp. Kyldiskarna levereras av Viessmann Group och representerar deras senaste energieffektivitetsteknik. Nu kommer butikens energieffektivitet att öka ytterligare med installationen av 100 solpaneler på butikens tak.

S-gruppen är en av de största producenterna av solel. I slutet av 2023 hade 260 verksamhetsställen sammanlagt över 120 000 solpaneler. Investeringarna i solkraft fortsätter även under 2024. Tusentals fler solpaneler kommer att byggas vid mer än 30 livsmedelsbutiker och trafikbutiker.

S-gruppen har redan i flera år gjort betydande investeringar i förnybar energi och ett långsiktigt arbete för att spara energi och effektivisera energianvändningen i butikerna. Målet är att minska utsläppen från gruppens egen verksamhet med 90 procent fram till 2030 jämfört med 2015 års nivå. Målet beräknas nås fem år tidigare än beräknat. För närvarande har utsläppen från den egna verksamheten redan minskat med över 80 procent jämfört med 2015 års nivå.

Nya solkraftverk sommaren 2024

S-market Sjundeå

Total effekt: 77,40 kWp
Antal paneler: 180 st.
Blir färdig i juni

Sale Pukkila

Total effekt: 43,0 kWp
Antal paneler: 100 st.
Blir färdig i juli

S-market Hangö

Total effekt: 196,08 kWp
Antal paneler: 456 st.
Blev färdig i maj

Båtsäsongen har börjat och speciellt midsommar är en hektisk tid för sjöräddningen. Handelslaget Varuboden-Osla vill stödja det viktiga sjöräddningsarbetet som är särskilt aktuellt nu på sommaren. Med hjälp av donationen kan sjöräddarna utveckla sin verksamhet och skaffa ny utrustning.

– Varuboden-Osla är ett handelslag vid kusten, så sjöräddningen kändes som ett naturligt donationsmål för oss. Sjöräddning är livsviktigt för både båtfolk, fiskare och kustbor, och de frivilliga sjöräddarna spelar en verklig nyckelroll här. Som ett kooperativt företag är vi engagerade i att främja vår regions välbefinnande och glada att vi kan vara med och stödja denna värdefulla verksamhet, säger förvaltningsrådets ordförande Leena Munter.

På fastlandet riktas donationen till centralorganisationen Finlands Sjöräddningssällskap rf, som styr pengarna vidare till lokala organisationer som verkar i Varuboden-Oslas verksamhetsområde. Dessa inkluderar sjöräddarna i Borgå, Porkala, Ekenäs, Ingå, Hangö och Lovisanejden. På Åland tas donationen emot av Ålands Sjöräddningssällskap rf.

Finlands Sjöräddningssällskap är en frivillig sjöräddningsorganisation som bistår dem som hamnat i sjönöd, ger första hjälpen, bedriver förebyggande verksamhet och utbildar sjöfarande. Ålands Sjöräddningssällskap har verksamhet i landskapet Åland och de omgivande havsområdena.

– Vi är mycket glada och tacksamma för Varuboden-Osla Handelslags fina donation. Våra medlemsföreningar ansvarar självständigt för den operativa verksamheten, såsom bränsleanskaffning och underhåll av räddningsfartyg. Den betydande donationen hjälper till att hålla de frivilliga sjöräddarna till sjöss så att alla kan vara trygga på vattnet, säger Sjöräddningssällskapets verkställande direktör Jori Nordström.

– Det var en oerhört glädjande överraskning att Varuboden-Osla beslutat att stöda oss med sin generösa donation. För oss som en liten förening är dessa medel av stor betydelse för hur vi kan upprätthålla och förbättra vår verksamhet, med målet att vi i vår tur ska kunna hjälpa alla som behöver hjälp till havs. Vi är även glada och stolta över att vårt arbete och all den tid våra frivilliga lägger på att hjälpa andra uppmärksammas och premieras, tackar verksamhetsledare Stephan Remmer på Ålands Sjöräddningssällskap.

Donationen betalades ut till föreningarna i maj 2024.

Förvaltningsrådet i handelslaget Varuboden-Osla kan göra donationer från sin bruksfond till olika goda ändamål på sitt verksamhetsområde. Andelsverksamhetens överskott har tidigare gått till exempelvis veteraner och reflexvästar för dagisbarn samt kampanjen Det egna området till godo som gör comeback hösten 2024. I handelslagets verksamhetsprincip ingår att ta hand om närområdets välbefinnande.

 

Foto: Mika Pakarinen

ABC-stationen i Tenala i Raseborg har varit ur bruk den senaste veckan på grund av skadad utrustning. Stationen har nu öppnats igen med hjälp av tillfällig utrustning.

För närvarande kan endast 95 E10-bensin och Smart-diesel tankas på stationen. Stationen beräknas återgå till normal användning under sommaren.

Med robotleveranserna svarar man på kundernas önskemål att få sina inköp levererade snabbt, särskilt i stadsområden. 

– Vi valde Sale Grani som hem för våra första robotar, eftersom vi utifrån S-gruppens tidigare erfarenheter identifierade Grankulla som ett lämpligt område för robotleveranser, säger branschdirektör Karlos Kotkas. I Sale Grani har det redan i flera års tid dessutom funnits ett utlämningsställe för beställningar via nätbutiken, och robotleveranserna utgör nu ytterligare ett leveranssätt för kunderna. Robotarna underlättar vardagen eftersom leveranstiden är kort och kunden kan beställa sina inköp levererade hem till sig.  

Robotarna levererar inköpen till kunden i genomsnitt inom en timme efter beställning. En transport rymmer upp till två fulla plastpåsar med varor. Robotleveranserna kan beställas via appen S-kaupat, som kan laddas ner gratis i App Store eller Google Play Store.  

S-gruppens samarbetspartner för robotleveranser är Starship Technologies, världens ledande utvecklare av autonoma transportrobotar. Starships robotar planerar sina rutter med hjälp av artificiell intelligens och GPS-positionering. Roboten känner till alla detaljer i miljön och rutterna, inklusive vägkorsningar, och med hjälp av artificiell intelligens lär den sig ständigt mer om miljön. Robotarna har kört mer än 13 miljoner kilometer och utfört mer än 6 miljoner självständiga leveranser runt om i världen. 

Starships robot fungerar autonomt, men övervakas av en människa, som kan ta kontroll över den när som helst. Robotarna kör självständigt 99 procent av tiden. Roboten har 12 kameror, ultraljudssensorer och radar. Den använder datorseende och teknik som identifierar olika hinder. Roboten stannar snabbt när den upptäcker ett hinder.  

Sale Granis robotar levererar inköp varje dag, även under midsommarhelgen. I juni fungerar leveranserna under vardagar kl. 9–22 och under veckoslut kl. 10–22. 

– Robotarna kör både på norra och på södra sidan av järnvägen. Efter midsommar, när tunneln under järnvägen är stängd för trafik, kommer robotarna endast att sköta leveranser på norra sidan av järnvägen. Vi har en bra dialog med Grankulla stad och följer med de förändringar i trafikarrangemangen som banarbetena leder till. Vi kan styra robotarnas rutter flexibelt beroende på situationen, säger Karlos Kotkas. 

– Vi är glada över att kunna utöka robotleveranserna till Grankulla tillsammans med Varuboden-Osla. Våra autonoma leveransrobotar gör människors vardag enklare, minskar trafikstockningar och minskar även utsläppen eftersom de drivs elektriskt. Vi har precis nått 150 000 leveranser i Finland och ser fram emot fler, säger Sandra Beaumont, utvecklingsdirektör på Starship Technologies.