Marketkauppa jatkoi kasvuaan – asiakasomistajille maksettiin yli 10 miljoonaa euroa Bonusta


Varuboden-Osla teki jälleen hyvän tuloksen vuonna 2022, joskin vähän viime vuoden ennätysvuotta pienemmän. Vuoden aikana asiakasomistajille maksettiin ensimmäistä kertaa yli 10 miljoonaa euroa Bonusta, ja kun maksutapaetu lasketaan mukaan, asiakkaille palautui lähes 10,5 miljoonaa euroa tekemiensä ostosten perusteell

14.3.2023

Osuuskauppa Varuboden-Osla jatkoi myös vuonna 2022 toimintansa määrätietoista kehittämistä. Marketkauppaa on kehitetty jo useamman vuoden ajan, mikä näkyy hyvässä tuloksessa. Investointeja jatkettiin edellisten vuosien tapaan, ja vuoden aikana mm. uusittiin myymälöitä ja laajennettiin sähköautojen latausverkkoa.

Poikkeuksellisen korkea inflaatio näkyy toki myös osuuskaupassa ja asiakkaiden ostoskäyttäytymisessä.

– Osuuskaupan peruslupaus on tarjota asiakasomistajilleen mahdollisimman edullinen ruokakori, ja tästä lupauksesta olemme pitäneet kiinni, toimitusjohtaja Mathias Kivikoski sanoo. Vakavaraisena osuuskauppana meidän ei ole tarvinnut viedä hinnankorotuksia täysimääräisinä kuluttajahintoihin,vaan olemme tinkineet katteesta.

Varuboden-Oslan toimialueen asukkaiden luottamus osuuskauppa kohtaan näkyi myös syksyllä tehdyssä Luottamus ja maine -tutkimuksessa, jossa osuuskauppa sai erittäin hyvän tuloksen.

– Saimme erinomaisen arvosanan siitä, että olemme vakavarainen yritys. Sen lisäksi meillä on vastaajien mielestä hyvä hinta-laatusuhde ja toimimme vastuullisesti, Mathias Kivikoski kertoo. Meitä pidetään myös erittäin hyvänä työnantajana.

Henkilöstön hyvinvointi tärkeää

Vuonna 2022 Varuboden-Oslassa uusittiin henkilöstön palkitsemisjärjestelmä.

– Jos osuuskauppa saavuttaa tulostavoitteensa, jokaiselle työntekijälle maksetaan palkkio tehtyjen työtuntien perusteella. Kokoaikaiselle työntekijälle tämä voi tarkoittaa jopa 2 500 euroa vuodessa, Mathias Kivikoski kertoo.

Varuboden-Osla on jo monena vuotena peräkkäin saanut Innostavimmat työpaikat -kunniamaininnan, niin myös vuonna 2022. Työtyytyväisyystutkimuksen tulosten perusteella VBO:n työntekijät arvioivat yrityksen tuloksen tasolle 79,1 eli AAA Erinomainen. Tulos on tasan 10,0 pistettä yli Suomen yleisnormin. Kaikkein tyytyväisintä henkilöstö on siihen, että yritys palkitsee työsuorituksista oikeudenmukaisesti, että päätöksenteko on tehokasta ja että yrityksen tulevaisuus on valoisa.

– Varuboden-Oslalle tunnusomaista on hyvä henki ja kaverin auttaminen. Nämä ovat asioita, jotka myös kesätyöntekijämme nostavat esiin heille tehdyissä kyselyissä. Viime vuonna palkkasimme yli 600 nuorta kesätöihin, ja tarkoitus on palkata vähintään saman verran tänä vuonna. Hakemuksia saimme jälleen tänä vuonna pitkälti yli 3000.

Investointeja tulevaisuuteen

Varuboden-Oslan näkyvimpiin investointeihin viime vuonna kuului sähköautojen latausverkoston laajentaminen. Tällä hetkellä autonsa voi ladata ABC-latauspisteellä peräti 11 toimipaikan pihassa.

– Toinen meille hyvin tärkeä asia oli ABC-automaattiaseman avaaminen Hankoon, Mathias Kivikoski toteaa. Hankolaiset ovat olleet pari vuotta ilman ABC-asemaa, mutta ennen kaikkea asema on lupaus tulevasta – toivomme, että kohta pääsemme rakentamaan myös uutta S-marketia aseman rinnalle.

Vuoden 2022 aikana remontointiin jälleen useampi yksikkö, ja vuorossa olivat S-market Söderkulla, S-market Veikkola, Sale Monninkylä ja Sale Pornainen. Remonttien yhteydessä tehtävät toimenpiteet eivät pelkästään tuo myymälöihin uutta ilmettä vaan myös pienentävät merkittävästi energiankulutusta.

– Sen lisäksi olemme osallistuneet yhteisiin energiatalkoisiin esimerkiksi laskemalla lämpötiloja yksiköissä, ja myös optimoimalla kylmäkalusteiden kulutusta kulutushuippujen aikana ja nostamalla juomakalusteiden lämpötilaa.  Suurin osa Varuboden-Oslan käyttämästä sähköstä on uusiutuvaa sähköä, sillä sähkö ostetaan pääasiallisesti S-ryhmän omalta sähköyhtiöltä S-Voimalta.

– Tämän lisäksi jatkamme panostustamme aurinkovoimaan, ja viime vuonna Kirkkonummen Prisma ja S-market Jomala Ahvenanmaalla saivat omat aurinkovoimalansa. Tällä hetkellä aurinkovoimala löytyy jo kymmenestä yksiköstä.

Uusia digitaalisia ratkaisuja

S-ryhmässä kehitetään digitaalisia ratkaisuja, jotka ennen kaikkea helpottavat asiakasomistajien arkea.

– Uusimpana voi mainita digitaalisen S-Etukortin, eli jatkossa S-Etukortin saa liitettyä S-mobiilin ja sillä tavalla luettua Bonukset kassalla kännykän kautta. Tämä on ominaisuus, jota monet asiakkaat ovat kaivanneet, ja nykyään mobiilimaksun käyttäjiä onkin enemmän kuin käteistä suosivia.

Viime vuonna Varuboden-Osla maksoi yli 10 miljoonaa euroa asiakasomistajille Bonuksena ja sen lisäksi lähes 400 000 euroa maksutapaetuna.

– Maksutapaetua maksamme silloin, kun asiakas maksaa ostoksensa S-ryhmän toimipaikoissa vihreällä S-Etukortilla – eli silloin asiakas saa ylimääräisen puolen prosentin palautuksen näistä ostoksista Bonusmaksun yhteydessä, Mathias Kivikoski kertoo.

– Ja jos ei ole vielä ottanut käyttöönsä ABC-mobiilia, sekin kannattaa lisätä omaan kännykkäänsä. Silloin varmistaa, että Bonukset tulevat niin kuin pitääkin ja ylimääräisenä mukavuutena maksamisen voi hoitaa sisällä lämpimässä autossa eikä tarvitse kylmällä talvikelillä hoitaa maksua ulkona automaatilla.

Näkymät vuodelle 2023

Viime vuoden aikana inflaatio nousi voimakkaasti, ja hintojen nousu koskettaa meitä kaikkia.

– Me osuuskaupassa seuraamme tilannetta ja asiakkaiden ostoskäyttäytymistä tarkkaan – haluamme tarjota asiakkaille tuotteita eri hintaluokissa, jotta jokaisen arki olisi mahdollisimman hyvää.Teemme kaikkemme tarjotaksemme pysyvästi edullisen ostoskorin myös jatkossa. Toinen tärkeä asia asiakkaillemme on lähiruoka ja paikalliset tuotteet. Varuboden-Oslalla on tällä hetkellä sopimus noin 200 paikallisen tuottajan kanssa, jotka toimittavat tuotteensa suoraan meidän myymälöihimme. Tätä yhteistyötä haluamme jatkaa ja laajentaa tulevaisuudessa, Mathias Kivikoski kertoo.

Varuboden-Osla on kuluneiden vuosien aikana uudistanut suurimman osan myymälöistään, ja seuraavana vuorossa on Sale Pukkila. Toinen suuri projekti on S-market Hanko, jonka rakennusluvan hyväksymistä vielä odotetaan.

– Investoimme viime vuonna palveluverkostoomme noin 13,5 miljoonalla eurolla, ja tarkoitus on, että myös tulevaisuudessa jatkamme palveluverkostomme vahvistamista, Mathias Kivikoski toteaa.

Tunnusluvut:

Verollinen myynti 503 miljoonaa euroa (2021 472 M€)

Voitto ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja 12,9 miljoonaa euroa (2021 13,4 M€)

Investoinnit 13,6 miljoonaa euroa (2021 13,6 M€)

Maksettu Bonus 10,1 miljoonaa euroa (2021 9,4 M€)

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Mathias Kivikoski, puh. 010 765 9301, mathias.kivikoski@sok.fi