Varuboden-Osla satsade på kundservice, personal och näthandel i början av året


Handelslaget Varuboden-Osla har introducerat många nya och förnyade tjänster i början av året, särskilt inom näthandeln. Vi har fortsatt att göra långsiktiga och betydande investeringar i vårt servicenätverk, där de mest synliga investeringarna i början av året är renoveringen av Prismacentret i Kyrkslätt, som inleddes i januari, och renoveringen av Rossorestaurangen i Borgå i mars/april.

5.8.2025

Satsningarna på näthandel har gett resultat och försäljningen fortsätter att växa kraftigt. Den mest synliga förändringen är det utvidgade nätverket av robotleveranser: år 2024 fanns tjänsten tillgänglig på fyra enheter, under våren ökade antalet till tio.

– År 2024 levererade robotarna cirka 2 000 beställningar, och i år är siffran redan över 13 000. Särskilt populära har robotleveranserna varit i Vårberga i Borgå och i Hangö, berättar Mathias Kivikoski. Under hösten kommer vi att utöka robottransporter till några fler nya platser.

Under våren har handelslaget också inlett ett samarbete med Foodora, som levererar både matkassar från tre Sale-butiker och restaurangportioner från Amarillo i Borgå. Samarbetet kommer att utökas under hösten.

Ett handelslag med Hjärtat på rätt ställe

Samtidigt som vi utvecklar vårt servicenät och våra digitala lösningar handlar handel i grunden om möten mellan kunder och medarbetare – och även mellan kollegor. I början av året påbörjade vi vår resa mot bättre kundservice, och som bäst pågår ett kundservicefokuserat program som vi kallar Med hjärtat på rätt ställe. Som en del av det har alla medarbetare på handelslaget avlagt ett hjärtlöfte, där de förbinder sig att arbeta tillsammans för varandra och skapa en trygg miljö där alla känner sig bemötta, uppskattade och viktiga.

– Under de senaste åren har vi arbetat med vår långsiktiga strategi, och under diskussionerna blev det tydligt att vi har potential att leda själva kundupplevelsen på ett mer strategiskt sätt. På enheterna avspeglas Med hjärtat på rätt ställe-programmet bland annat i att man diskuterar servicesituationer mer än tidigare och systematiskt uppmärksammar kollegors framgångar.

Sexhundra och en sommarjobbare

Även denna sommar har Varuboden-Osla anställt mer än 600 sommarjobbare i olika åldrar för sommarjobb av varierande längd. Sommarjobbarna har också introducerats till Med hjärtat på rätt ställe-programmet.

– Sommarjobbarna har fått hoppa med på vår förändringsresa, och de har verkligen tagit till sig vårt sätt att arbeta. Vi vet att ett bra arbete börjar med en bra introduktion, och därför har vi också en separat Med hjärtat på rätt ställe-orientering.

Ungas välmående har figurerat i samhällsdebatten under våren, och på Varuboden-Osla ville vi svara på detta genom att öppna ett extra sommarjobb i maj.

– Vi haft ett bra samarbete med yrkesinstitutet Live i flera år och erbjudit sommarjobb till ungdomar med behov av särskilt stöd. Nu väcktes vår oro för unga människor som riskerar bli utslagna bara för att de aldrig har fått det där viktiga första jobbet. Därför öppnade vi ännu en sommarjobbsplats, där vi sökte en ung vuxen över 20 år som aldrig tidigare haft ett avlönat arbete. Vi fick in många ansökningar och bland dem hittade vi en entusiastisk ny medarbetare.

Tillsammans för varandra​ och vår region

I början av året har handelslagets medlemsantal fortsatt att öka. I slutet av juni hade vi redan nästan 73 000 medlemmar.

– Vårt medlemsantal ökar stadigt, och särskilt andelen unga medlemmar har ökat, säger Mathias Kivikoski. Det är fint att se att unga människor känner att det kooperativa tankesättet är något för dem.

En av handelslagets uppgifter är att se till det lokala områdets välbefinnande, och det gör man till exempel genom donationer och sponsring.

– I början av året donerade Varuboden-Oslas förvaltningsråd 40 000 euro ur sin bruksfond till UngMartha och Uudenmaan Martat. Med hjälp av donationen kommer organisationerna att anordna 30 Stjärnkockar-kurser för barn och ungdomar i Varuboden-Oslas region under 2025, säger Mathias Kivikoski. Under våren har Varuboden-Osla också delat ut 28 000 euro i skolstipendier till skolor i verksamhetsområdet och genom sponsring stött lokal idrott, kultur och samhällelig verksamhet med totalt 90 000 euro.

Viktigaste händelserna under första halvåret 2025

Januari:

  • Förnyelsen av Prismacentret i Kyrkslätt påbörjades

Februari:

  • Upphämtningsplatser för nätbutiken öppnades i S-market Veikkola i Kyrkslätt och S-market Nickby i Sibbo
  • Renoverad ABC-biltvätt öppnades i Kyrkslätt

Mars:

  • Utvidgning av robotleveransnätverket påbörjades
  • Upphämtningsplats för nätbutiken öppnades på Mannerheimgatan i Borgå
  • Samarbete med Foodora inleddes i Sale Grani och Sale Lundi

April:

  • Rosso Borgå förnyades
  • Samarbetet med Foodora utvidgades till att omfatta restauranger (Amarillo Borgå)

Maj:

  • Första Stjärnkockar-matlagningskurserna med donationer från förvaltningsrådet

Juni:

  • Renovering av Sale Kantvik påbörjades

Nyckeltal (januari–juni) 2025

  • Skattefri försäljning 227,1 miljoner euro (1–6 2024: 225,1 mn €)
  • Resultat före bokslutsdispositioner och skatter 8,1 miljoner euro (1–6 2024: 5,6 mn €)
  • Investeringar 4,9 miljoner euro (1–6 2024: 8,4 mn €)
  • Utbetald Bonus och betalningssättsförmån 6,1 miljoner euro (1–6 2024: 6,0 mn €)
  • Medlemsantal 72 823 (6/2024: 70 951)
  • Antal anställda 1 337 (1–6 2024: 1 426)