Utflykten till Heureka bjöd på oförglömliga upplevelser för eleverna vid en liten specialskola i Hangö. Vetenskapscentrets utställning om istidens jättar hörde till utflyktens höjdpunkter, men även själva resan med sina landskap och medhavd matsäck gjorde intryck.
8.8.2025
Det är en solig tisdagsförmiddag strax innan skolornas sommarlov ska börja. En busslast med elever och lärare styr stegen mot vetenskapscentret Heurekas dörrar. Resan har börjat tidigt på morgonen och luften är fylld av spänning, iver och förväntan då inträdesklistermärken delas ut och fästs på tröjor.
Utflyktsdagar är en sällsynt lyx mitt i skolvardagen. För den här lilla skolan i Hangö är de särskilt betydelsefulla.
”Hangö är en ljuvlig plats, men visst är vi där långt i utkanten. Så redan det att vi kom iväg från Hangö är stort”, säger rektor Timo Leijon vid Tita-Marian koulu.
Tita-Marian koulu är en specialskola. Det innebär att alla eleverna där har ett beslut om särskilt stöd. Orsaken till det kan vara till exempel omfattande inlärningssvårigheter eller stora utmaningar med koncentration eller uppmärksamhet. En liten del av skolans elever har också en funktionsnedsättning.
”Därför är sådana här utflykter särskilt viktiga för våra elever, men de skapar också en del nervositet. Så det behövs många vuxna med”, säger Leijon.
Med på utflykten är i dag 30 elever ur klasserna 1–9 och 11 vuxna.
För största delen av skolans elever är det deras första besök på Heureka och förväntningar är höga. Eleverna rusar mot utställningen om istidens jättar, där de möts av nästan 20 djurrobotar i naturlig storlek. Eleverna häpnas över en enorm, hårig mammut, som svänger på sitt huvud från sida till sida och lyfter på sin snabel.
Även utställningens minsta varelser – som en mastodonkalv – fascinerade barnen.
”Åh, kolla på den där lilla där!” utbrister en flicka som går i första klass i skolan.
Hon vill genast ta en bild tillsammans med sin kompis framför den som minne.
I den dunkelt belysta ”grottan” kan man uppleva hurdan stämningen kan tänkas ha varit för de istida människorna då de samlades framför elden om kvällarna och spelade trummor. Vid en av väggarna är det liv och rörelser. Där får eleverna prova på att göra egna grottmålningar och i tur och ordning ritar de olika märken med sina fingrar.
”Det är en jättespännande dag! Den här utställningen om istiden är fin”, beskriver en annan flicka som går i första klass.
En av eleverna i fjärde klass har hunnit besöka Heureka under påsken, men det minskar inte på ivern.
”Cykling på lina väntar jag mest på, det var utan tvekan det bästa senast! Först vågade jag inte prova på det, men sedan åkte jag fram och tillbaka”, berättar hon.
Även om gemenskap byggs upp i skolan varje dag, är sådana här dagar de verkliga stjärnstunderna för gemenskapen, enligt rektor Timo Leijon. Skolans budget räcker ändå inte till den här typ av utflykter och de förekommer inte nödvändigtvis ens varje år. De möjliggörs till stor del tack vare föräldrarnas engagemang och olika bidrag.
”Det är verkligen synd då det skärs ned och skolorna inte längre har råd med sådant här. Därför är det fint att vi kan få stöd via föräldraföreningen och via olika företag”, säger han.
För dagens utflykt fick skolans föräldraförening ett bidrag på 1 000 euro via handelslaget Varuboden-Oslas kampanj Det egna området till godo.
Det spännande besöket har kommit till sitt slut och det är dags att återvända till bussen. Både eleverna och de vuxna tycker att dagen var lyckad. Bland höjdpunkterna nämns vetenskapscentrets korgbollsråttor, mammuten och de andra djurrobotarna samt rymdutställningen.
Följande dag skriver eleverna om besöket och i dem blir man påmind om att det inte alltid handlar bara om destinationen – ibland är själva resan det viktigaste. En av eleverna skriver också att själva bussresan var det bästa med dagen.
”Jag tittade på de vackra landskapen, lyssnade på musik […]. Jag drack Trip-saft och åt en banan som passade bra till stunden”, skriver eleven.
8.8.2025 | Det egna området till godo | Hållbarhet
6.8.2025 | Hållbarhet | Nyheter