Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslags faktureringskundregister
DATASKYDDSBESKRIVNING (fr.o.m. 12.4.2024, uppdaterad 24.1.2025)
Europeiska unionens allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679, artiklarna 12, 13, 14 och 19
De beskrivningar av behandling av personuppgifter som nämns i denna dataskyddbeskrivning gäller även dotterbolaget Varuboden på Åland.
- Personuppgiftsansvarig
Namn: Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslag
Postadress: PB 35, 01531 Vanda
Telefon: 010 76 2600
Besöksadress: Teknobulevarden 3–5, 01530 Vanda
FO-nummer: 2364515-1
- Dataskyddsombudets kontaktuppgifter
tietosuojavastaava@sok.fi
- Person som sköter registerärenden
vbo.tietosuoja@sok.fi
- Registrets namn
Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslags faktureringskundregister
- Ändamål med behandling av personuppgifter
Personuppgifter samlas in och lagras i kundregistret för Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslags ekonomi. Dina personuppgifter användas för fakturering, skötsel av försäljningsreskontra, kreditövervakning och inkasso.
- Grund för behandling av personuppgifter
Art. 6.1 b) Avtal
Avtal om kundfakturering
Art. 6.1 c) Rättslig förpliktelse
bokföringslagen
Art. 6.1 f) Berättigat intresse
Skydd av den personuppgiftsansvariges verksamhet och lagliga rättigheter
Behandlingen av personuppgifter grundar sig på ett avtal om kundfakturering, bokföringslagen och berättigat intresse.
Behandlingen av personbeteckningen grundar sig på entydig identifiering av den registrerade för att uppfylla avtalet och den registrerades eller den personuppgiftsansvarigas rättigheter och skyldigheter.
- Beskrivning av den personuppgiftsansvariges berättigade intresse
Det berättigade intresset kan avse upprätthållandet av den personuppgiftsansvariges eller den registrerades rättsskydd eller förhindrande av missbruk. Uppgifterna kan användas för att bereda, presentera och försvara ett rättsligt anspråk.
- Personuppgifter som behandlas
Masterdata för affärspartner:
- Affärspartnerns namn
- Namnidentifierare
- Tilläggsidentifierare för namnet
- Namnförkortning
- Högre affärspartner
- Identifierare för affärspartnern
- FO-nummer, momsregistreringsnummer eller personbeteckning
- Tidigare namn
- Bolagsform
- Kundgrupp
- Leverantörsgrupp
- Koncernkod
- Identifierare (om ej FO-nummer, momsregistreringsnummer eller personnummerbeteckning)
- Startdatum
- Förskottsuppbörd i kraft
- Slutdatum
- Orsak till uppsägning
- Gatuadress
- Postnummer
- Postanstalt
- Postbox
- Postnummer (postbox)
- Postanstalt (postbox)
- Land
- Språk
- Telefon
- E-post allmän
- EDI-kod
Information som kontrolleras informationssystemet Bisnode i kreditbeslutsprocessen:
- Personbeteckning
- Datum för anteckning om betalningsstörning
- Belopp som orsakat anteckningen
- Betalningsdag för den fordran som orsakade anteckningen
Andra personuppgifter relaterade till hanteringen av försäljningsreskontra:
Verifikat som förvaras på verksamhetsstället och som innehåller personuppgifter
underskrift på retur- eller korrigeringskvitto
- Kategorier av personuppgifter som behandlas
Grundläggande uppgifter om faktureringskunden, kontaktuppgifter, företagsuppgifter, kreditupplysningar och eventuell underskrift
- Uppgiftskälla och beskrivning av uppgiftskällorna, om uppgifterna har samlats in från offentliga källor
Kontroll av kreditupplysningar: Bisnode Finland-portalen
Masterdata för faktureringskunder: SOK:s Orma-organisationsmasters register över affärspartner
Faktureringskundens fakturerings- och försäljningsreskontrauppgifter: bokföringssystem
Fakturerings- och försäljningsreskontrauppgifter för faktureringskund: Datalager för det ekonomiska rapporteringssystemet
Fakturerings- och försäljningsreskontrauppgifter för faktureringskund: Elektroniskt arkiv för ekonomin
- Mottagare av personuppgifter
Personuppgifter behandlas i elektroniska system och tjänster för de ändamål som har fastställts i denna beskrivning. Vi anlitar interna och externa servicepartner för att tillhandahålla system- och supporttjänster.
Personuppgifter kan överföras till servicepartner i den omfattning som de deltar i genomförandet av åtgärder inom ramen för det givna uppdraget. Personuppgifterna behandlas av systemleverantörernas konsulter och Intrum Justitia, SOK Palveluässä, SOK Talous och SOK IT.
Vi använder underleverantörer för behandlingen av personuppgifter och personuppgifterna överförs begränsat utanför Europeiska unionen (EU) eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). Tekniskt underhåll av personuppgifter i faktureringskundregistret kan även utföras utanför EU eller EES med hjälp av fjärranslutningar och med hänsyn till kraven i dataskyddslagstiftningen.
Personuppgifter överförs inte till internationella organisationer.
Vi säkerställer att våra partner har en adekvat skyddsnivå för personuppgifter i enlighet med lagstiftningen.
Vi lämnar inte ut registeruppgifter till tredje part. Detta gäller inte utlämnande av uppgifter till myndigheter i enlighet med villkoren och skyldigheterna i gällande lagstiftning, till exempel när vi svarar på myndigheters uppgiftsförfrågningar.
- Överföring av personuppgift till tredje land eller till internationell organisation samt tillämpade skyddsåtgärder
Vi använder underleverantörer för behandlingen av personuppgifter och personuppgifterna överförs begränsat utanför Europeiska unionen (EU) eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). Tekniskt underhåll av kundinformationssystemen kan även utföras utanför Europeiska unionen (EU) eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) med hjälp av fjärranslutningar och med hänsyn tagen till kraven i dataskyddslagstiftningen.
- Personuppgifter överförs inte till internationella organisationer.
Personuppgifter överförs utanför EU och EES, om det är nödvändigt för att genomföra teknisk behandling av personuppgifterna. Vår servicepartner för underhåll eller teknisk support har förbundit sig till dataskyddsåtgärder i enlighet med service- och databehandlingsavtalet och EU:s standardklausuler.
Lagringstid för personuppgifter och kriterier för fastställande av lagringstid
Personuppgifter i enlighet med denna beskrivning lagras endast så länge och i den omfattning som de är nödvändiga och som den personuppgiftsansvarige använder dem för verksamhet som hänför sig till ovannämnda behandlingsändamål i enlighet med bokföringslagens arkiveringskrav.
Verifikat som arkiveras på verksamhetsställena: innevarande år + 1 år
- Den registrerades rättigheter
Registrerade personer har följande rättigheter:
Rätt till tillgång till personuppgifter genom att lämna en informationsbegäran
Rätt till rättelse
Rätt till radering (i slutet av livscykeln eller om behandlingen är olaglig)
Rätt till begränsning av behandling (bestrida uppgifternas korrekthet eller olaglig behandling)
Rätt till dataportabilitet (gällande automatiserad behandling)
Rätt att få information om personuppgiftsincidenter
Om en person vill utöva sina rättigheter eller få mer information om behandlingen av sina personuppgifter kan hen kontakta den personuppgiftsansvarige som anges i denna dataskyddsbeskrivning.
Personen har också rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten, om hen anser att vi bryter mot de tillämpliga bestämmelserna om dataskydd vid behandlingen av personuppgifterna.
- Följder av att personuppgift inte lämnas på avtal
Om personuppgifter inte lämnas kan en faktureringskundrelation inte upprättas.
- Uppgifter som är betydelsefulla för automatiserat beslutsfattande eller profilering
Behandlingen av personuppgifter anknyter inte till automatiserat beslutsfattande och ingen profilering görs utifrån personuppgifter.
- Följder av behandling av personuppgifter och allmän beskrivning av tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder
Vi skyddar personuppgifterna omsorgsfullt under hela deras livscykel med adekvata dataskydds- och datasäkerhetsmetoder. Ekonomiförvaltningens systemleverantörer behandlar personuppgifterna i datasäkra serverutrymmen. Åtkomsten till personuppgifterna är begränsad och personalen har tystnadsplikt.
I S-gruppen skyddar vi dina personuppgifter bland annat genom proaktiv riskhantering och säkerhetsplanering, metoder för att skydda datakommunikationen och genom att använda säkra utrymmen för utrustningen, åtkomstkontroll och säkerhetssystem.
Fysiska dokument som innehåller personuppgifter förvaras efter den initiala behandlingen i låsta och brandsäkra förvaringsutrymmen. Beviljande och övervakning av användarbehörigheter sker kontrollerat. Vi utbildar regelbundet vår personal som deltar i behandlingen av personuppgifter och ser till att även personalen hos våra samarbetspartner förstår att personuppgifter är konfidentiella och att det är viktigt att de behandlas på ett säkert sätt. Vi väljer våra underleverantörer med omsorg. Vi uppdaterar kontinuerligt vår interna praxis och våra anvisningar.
Om personuppgifter trots alla våra skyddsåtgärder hamnar i fel händer, är det möjligt att identitetsstöld eller annat missbruk av personuppgifter sker. Om vi upptäcker en sådan händelse, börjar vi omedelbart utreda händelsen och strävar efter att förhindra skador. Vi informerar behöriga myndigheter och de registrerade om personuppgiftsincidenter i enlighet med kraven i lagstiftningen.