Varuboden-Oslan ensimmäisessä ideakilpailussa haettiin ideoita asiakaspalvelun kehittämiseen


Osuuskauppa Varuboden-Osla on järjestänyt henkilökunnalle suunnatun ideakilpailun. Ensimmäistä kertaa järjestetyn kilpailun tarkoitus oli kannustaa koko henkilökuntaa tuomaan esiin omia ideoitaan ja ehdotuksiaan. Ehdotuksia tuli yli 40 ja maanantaina järjestettyyn finaaliin pääsi kuusi ehdotusta.

5.11.2024

Kilpailun aiheena oli asiakaspalvelu ja kilpailussa haettiin sekä täysin uusia ehdotuksia että hyviä käytänteitä, jotka eivät vielä ole koko osuuskaupassa käytössä. Ehdotuksissa asiakaskohtaamista oli peilattu monesta eri näkökulmasta, aina tervehtimisestä ja asiakkaiden kuulumisten kyselemisestä wc-tilojen viihtyvyyden varmistamiseen.

– Kaikissa ehdotuksissa nousi esiin se, että asiakaspalvelussa on pohjimmiltaan kyse ihmisistä, jotka kohtaavat, toimialajohtaja Karlos Kotkas totesi palkintojenjakotilaisuudessa. Meillä on osuuskaupassa noin 50 miljoona asiakaskohtaamista vuosittain, joten tämä on todella tärkeä asia.

Voittavaksi ehdotukseksi nousi ”Moikkaloikka”-konsepti, jossa tarkasteltiin eri tapoja asiakkaiden kohtaamiseksi toimipaikoissa. Ehdotuksessa todettiin, että kiireen keskellä ei aina tule huomioitua muita ihmisiä niin hyvin kuin pitäisi, eikä tämä koske pelkästään asiakkaita. Myös työkavereita ja muita toimipaikoissa vierailevia, kuten tavarantoimittajia ja huoltomiehiä, on tärkeä tervehtiä. Toisen ihmisen huomioiminen kun on ilmaista ja luo kaikille hyvän fiiliksen.

Varuboden-Oslan henkilökunnalla oli myös mahdollisuus äänestää omaa suosikkiaan, ja yleisöäänestyksen suosikiksi nousi ehdotus ”Bonuslapset”, joka olisi osuuskaupan nuorimmille asiakkaille suunnattu kerho, jossa lapsi saisi mm. oman jäsenkortin sekä omia kerhoetuja ja vinkkejä.

– Saimme todella hyviä ehdotuksia kilpailun kautta, ja kilpailu muistutti meitä jälleen siitä, kuinka mahtava voimavara meidän oma henkilöstömme on, Karlos Kotkas toteaa. Olemme käyneet kaikki ehdotukset läpi, ja monet asiat otamme varmasti käyttöön tulevaisuudessa.

Ideakilpailu oli ensimmäinen laatuaan Varuboden-Oslassa, ja toteutuksessa tukena toimi osuuskaupan yhteistyökumppani Careeria.

– Saimme Careerialta valmiin toteutusmallin ideakilpailusta, tai Luovuusluolasta kuten malli on heillä nimetty, henkilöstöjohtaja Paula Pajunen kertoo. Oli mahtavaa sparrailla heidän kanssaan ideoista ja saada valmis malli ja koeponnistetut toimintatavat, joiden avulla meidän oli sujuva toteuttaa oma kilpailu.

Varuboden-Oslan ideakilpailun finalistit: Mira Sivonen, Jaana Teittinen, Martina Aspholm, Sari Hakala (S-market Masala), Jenna Taavitsainen, Jenni Salmi ja Susanna Vesterinen (ABC Kuninkaantie)