Osuuskauppa Varuboden-Oslan vähentää yhdessä asiakkaidensa kanssa ruokahävikkiä – Hävi-laatikot ja Leipis-pussit edelleen suositummat hävikkitalkoissa


Varuboden-Oslassa pyrimme löytämään ratkaisuja ruokahävikin vähentämiseen ruokakaupoissamme ja ravintoloissamme. Kaupoissa hävikkiä syntyy vuosittain 12–14 kiloa suomalaista kohti. Osuuskaupassamme olemmekin jo useamman vuoden ajan myyneet Hävi-laatikoita ja Leipis-pusseja. Kaupan viimeisenä aukiolotuntina olemme myyneet punalaputettuja tuotteita 60 prosentin alennuksella. Tämä yhdessä toimintaa kehittämällä ja tilaus- ja toimitusprosesseja tehostamalla laski ruokakaupoissamme syntyvän hävikin määrä lähes seitsemän prosenttia viime vuonna.

4.8.2021

Kaupoissa Hävi-laatikot ja -pussit sekä Leipis-pussit suosikkeja

Hävi-laatikoissa ja Hävi-pusseissa myydään hedelmiä ja vihanneksia, joiden ulkonäkö on jo hieman nahistunut, mutta jotka edelleen ovat syötävän hyviä. Leipis-pusseissa taas myydään kyseisen päivän parasta ennen päivämäärällä varustettua leipää edulliseen hintaan. Vuosittain Hävi-laatikoita ja -pusseja sekä Leipis-pusseja myydään kymmeniä tuhansia ja kilomäärissä tämä tarkoittaa pelkästään Hävi-laatikoiden ja -pussien osalta yli 100 000 kiloa vuositasolla. Nyt kuitenkin myyntimäärät ovat pienentyneet, mikä on hyvä asia, koska se osoittaa, että käyttämämme tilausjärjestelmät ovat toimivia. Tänä vuonna asiakkaat ovat ostaneet lähemmäs 35 000 Leipis-pussia, ja Hävi-laatikoita ja -pusseja sujahti asiakkaiden ostoskoreihin ja -kärryihin noin 20 000 kappaletta.

– Leipis-pussit ovat todella suosittuja, ja monessa paikassa ne loppuvat heti aamusta. Myös Hävi-laatikot ja -pussit kuuluvat myymälöiden halutuimpiin tuotteisiin, Varuboden-Oslan aluepäällikkö Annina Kallinen kertoo. Kasvisten ja hedelmien osuuden kasvattaminen omalla ruokalautasellakin onnistuu helposti Hävi-laatikoiden ja -pussien ansiosta.

Punalaputetut tuotteet iltamyyntien hitti

Osuuskauppamme toi myös punalaputetut tuotteet kaikkiin myymälöihin jo vuosia sitten. Vanhenemassa olevista, punalaputetuista elintarvikkeista saa 60 prosentin alennuksen kaupan viimeisenä aukiolotuntina. Hävikkituotteet kiinnostavat kaikkia asiakasryhmiä ja niiden menekki on taattua.

– Eniten hävikkiuhan alta pelastetaan muun muassa pakattuja kala- ja lihatuotteita, kuten lohifileetä tai jauhelihaa, sekä paistopistetuotteita, kuten riisipiirakoita, croissanteja ja lihapasteijoita, Kallinen kertoo.

Osuuskauppamme myymälöistä luovutetaan myynnistä poistettuja tuotteita myös lukuisille erilaisille ruoka-aputoimijoille toimialueellamme.

Ravintolamme vahvasti mukana hävikkitalkoissa

Ravintolamme tekevät päivittäin konkreettisia asioita vähentääkseen ruokahävikkiä.

–Esimerkiksi ABC-liikennemyymälöissä, joissa on ravintolan lisäksi elintarvikemyymälä ja parissa yksikössä myös Hesburger-pikaruokala, hyödynnetään eri osastojen tuotteita ristiin hävikin vähentämiseksi. Salaatti on oiva esimerkki tuotteesta, jonka hävikkiä olemme pystyneet huomattavasti vähentämään tällä toiminnalla. Kahvilatuotteissa haluamme tarjota asiakkaillemme tuoreita ja maistuvia makeita ja suolaisia kahvin kylkeen. Olemme tietoisesti vähentäneet kerralla valmistettavien tuotteiden määrää, jolloin voimme taata tuoreuden ja samalla minimoida hävikin. Tämä vaatii töiden suunnittelulta kuitenkin sen, että tuotteita valmistetaan useammin, kertoo ABC Kuninkaantien liikennemyymäläpäällikkö Minna Virta.

Asiakkailla on myös tärkeä osa ja vastuu ruokahävikin vähentämisessä: ruokaa tulisi ottaa lautaselle vain sen verran, kun oikeasti jaksaa syödä.

– Olemme laittaneet asiakkaille noutopöydän yhteyteen muistutuksena viestejä henkilökunnalta, esimerkiksi ”ota ruokaa niin paljon kuin jaksat syödä, voit santsata”, jolloin poisheitettävän ruoan määrään kiinnitetään enemmän huomiota. Myös astiapalautus, joka toimii niin sanottuna itsepalveluna, vähentää hävikkiä. Tähän malliin siirryttyämme asiakkaiden lautasille on jäänyt yhä vähemmän ja biojätemäärät ovat pienentyneet, Minna Virta jatkaa.