Pikakassojen testaus on alkanut kahdessa ABC Liikennemyymälässä, Hämeenlinnan Tiiriössä ja Loviisan Kuninkaantiellä. Kassoja testataan myös muutamilla muilla ABC-asemilla syksyn edetessä. Päätökset niiden laajemmasta käyttöönotosta ketjussa tehdään muutaman kuukauden testijakson jälkeen.
– Seuraamme innolla asiakkaiden kokemuksia uusista pikakassoista, jotka tekevät meillä asioinnista nykyistäkin mutkattomampaa etenkin ruuhka-aikoina. Testauksessa mukana olevilla asemilla on siirrytty myös digitaalisiin tilausnäyttöihin, jotka mahdollistavat ravintolatilauksen reaaliaikaisen seurannan, kertoo ABC-ketjun kehitysjohtaja Marko Fonsén SOK Liikennekaupan ketjuohjauksesta.
Varuboden-Oslan ABC Kuninkaantiellä uudet pikakassat on otettu innolla vastaan.
– Kunkkutien henkilökunta on ollut innoissaan uusista pikakassoista ja siitä, että saamme toimia hankkeessa pilotissa ja kehittää järjestelmää sekä toimintamallia yhteistyössä ketjuohjauksen kanssa. Liikennemyymälöissämme toimivien Hesburgereiden pikakassat on otettu asiakkaidemme keskuudessa aktiiviseen käyttöön, joten uskomme, että myös ABC-ravintolan puolella pikakassat koetaan hyödyllisiksi ja asiakkaan pysähdystä edelleen nopeuttavaksi, sanoo toimialajohtaja Laura Koistinen Varuboden-Oslasta.
Pikakassat on kehitetty helppokäyttöisyys ja nopea asiointi edellä.
– Tarvittaessa tietenkin opastamme ja autamme asiakkaitamme niiden käytössä, ja säilytämme rinnalla perinteisen kassalla asioinnin.
Pikakassoilla voi maksaa kaikki ABC Liikennemyymälän ikärajattomat tuotteet kuten ABC Ravintolan annokset, Noutopöydän, kahvilatuotteet sekä marketin tuotteita. Kassalta saadun tilausnumeron avulla asiakas voi seurata tilauksensa valmistumista näytöltä ja noutaa valmiin annoksen noutopisteeltä.
Digitaalisen kaupan osuus kasvaa vuosi vuodelta
ABC on panostanut digitaalisuuteen vahvasti lähihistoriassa. Mobiilitankkaus kehitettiin ensimmäisenä maailmassa vajaa kymmenen vuotta sitten. Nyt testissä olevat pikakassat ja reaaliaikaiset tilausnäytöt ovat yksi osa ketjun digikehityspolkua.
– Digitaalinen kauppa on meillä vahvassa kasvussa. Esimerkiksi ABC-mobiilissa vuosimyynti liikkuu jo sadoissa miljoonissa euroissa. Sovelluksella on lähes 700 000 käyttäjää, kertoo ABC-ketjun digitaalisesta liiketoiminnasta ja kehityksestä vastaava johtaja Jussi Säilä SOK Liikennekaupan ketjuohjauksesta.
ABC-mobiilin palveluihin kuuluvat suositun mobiilitankkauksen lisäksi muun muassa ennakkoon maksettavat ruokatilaukset, sähköauton lataus sekä autopesu.
– Kaiken keskiössä on mahdollisimman kitkaton asiakaskokemus jokaiselle ABC-asemalla pysähtyvälle. Asioipa digitaalisesti tai kasvotusten, me haluamme tarjota vaihtoehdot koko kansalle.